Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 28 Ιουνίου 2013 07:00

Σε θέσεις μάχης για τον έλεγχο του ΟΛΠ

Σε θέσεις μάχης αναμένεται να μπουν από σήμερα η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) και το ΤΑΙΠΕΔ για το μοντέλο ιδιωτικοποίησης του λιμανιού, ενώ στη μέση βρίσκεται ο φιλικός διακανονισμός για το «εγγυημένο αντάλλαγμα» και την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, που έχει ζητήσει η Cosco (ΣΕΠ Α.Ε.) διακανονισμό για τον οποίο, χθες, υπεγράφη συμφωνία συνεργασίας διάρκειας ενός μήνα, όπως αποκάλυψε η «Ν».

Σε θέσεις μάχης αναμένεται να μπουν από σήμερα η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) και το ΤΑΙΠΕΔ για το μοντέλο ιδιωτικοποίησης του λιμανιού, ενώ στη μέση βρίσκεται ο φιλικός διακανονισμός για το «εγγυημένο αντάλλαγμα» και την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, που έχει ζητήσει η Cosco (ΣΕΠ Α.Ε.) διακανονισμό για τον οποίο, χθες, υπεγράφη συμφωνία συνεργασίας διάρκειας ενός μήνα, όπως αποκάλυψε η «Ν».  

Ωστόσο, χθες, επιβεβαιώθηκαν και οι ανησυχίες που έχει εκφράσει το ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με το φιλικό διακανονισμό, που ζητεί άμεσα συνολική λύση για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το ΤΑΙΠΕΔ θεωρεί ότι, εφόσον επιτευχθεί ο φιλικός διακανονισμός, θα «ατονήσει» το επενδυτικό ενδιαφέρον για την αγορά του ΟΛΠ από ιδιώτες.

Για το λόγο αυτό, σήμερα στις 3:00, έχει προγραμματιστεί διοικητικό συμβούλιο που θα εξετάσει τον τρόπο εκμετάλλευσης του ΟΛΠ και αναμένεται, αν δεν αλλάξει κάτι την τελευταία στιγμή, να εισηγηθεί να προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ.

Ωστόσο, υπάρχει και η αντίθετη άποψη, αφού από τη μια η Cosco έχει επισήμως εκφράσει το ενδιαφέρον της για το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ, ενώ, ακόμα και αν αδιαφορούσε, πολύ δύσκολα -σημειώνουν κύκλοι του λιμανιού στη «Ν»- θα επέτρεπε σε τρίτο πιθανό ενδιαφερόμενο να αγοράσει το λιμάνι.

Χθες, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ (που κατέχει το 74% των μετοχών του ΟΛΠ), Στέλιος Σταυρίδης, σε δηλώσεις που έκανε μετά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Ναυτιλίας για το θέμα του διακανονισμού, τόνισε ότι τάσσεται αναφανδόν υπέρ μιας συνολικής λύσης για την εκμετάλλευση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά.

Η θέση αυτή βρίσκει κάθετα αντίθετο τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ, Γιώργο Ανωμερίτη, ο οποίος σημείωσε ότι οι αποκρατικοποιήσεις πρέπει να γίνουν μέσω παραχωρήσεων και ότι το συμφωνητικό για το φιλικό διακανονισμό ενισχύει την άποψη αυτή.

Οι διαπραγματεύσεις

Οπως ανέφεραν πηγές του ΥΝΑ στη «Ν», μόλις προχωρήσει στην εισήγησή του το ΤΑΙΠΕΔ, θα κάτσουν τα τρία μέρη (ΤΑΙΠΕΔ, ΥΝΑ, ΟΛΠ) να δουν τα μοντέλα τα υπέρ και τα κατά, και στο τέλος να αποσταλούν στο Μέγαρο Μαξίμου, ώστε να ληφθεί η τελική απόφαση.
Σημειώνεται, πάντως, ότι ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος, το δεύτερο κόμμα της συγκυβέρνησης έχει εκφράσει δημόσια την υποστήριξή του προς το μοντέλο των παραχωρήσεων δραστηριοτήτων.

Η συμφωνία

Εν τω μεταξύ, με αφορμή το μνημόνιο που υπογράφηκε χθες παρουσία τον ΥΝΑ, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, και του προέδρου της Cosco capt., Wei Jiafou, όπως έγραψε χθες, ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε ότι «ο captain Γουέι είναι καταρχάς ένας μεγάλος φίλος της Ελλάδας. Γιατί από την αρχή εμπνεύστηκε μαζί με σειρά διαδοχικών ηγεσιών και του υπουργείου και της κυβέρνησης αυτό το οποίο σήμερα συνεχίζει: Μία πολύ μεγάλη επένδυση στη χώρα μας, μία πολύ μεγάλη επένδυση στον Πειραιά, που σκοπεύσει να του δώσει μία δύναμη πολύ μεγαλύτερη από την εθνική οικονομία.

Σήμερα βάζουμε τις βάσεις για να συνεχίσουμε αυτό που χθες είδαμε να εγκαινιάζεται.
Αυτό που εγκαινιάστηκε χθες, ξεκίνησε από το 2002 από την πρώτη συζήτηση, μέχρι την κατάληξη της συμφωνίας το 2008 και την οριστικοποίησή της το 2009.

Σήμερα βάζουμε τις βάσεις για την επόμενη συμφωνία, που ελπίζουμε να έρθει σύντομα και η υλοποίησή της να φέρει ακόμα περισσότερα containers, ακόμα περισσότερες θέσεις εργασίας, ακόμα μεγαλύτερη ισχύ στο λιμάνι του Πειραιά, ακόμα μεγαλύτερη τόνωση και έσοδα για την εθνική μας οικονομία.

Πιστεύουμε στη δημιουργία θέσεων εργασίας, πιστεύουμε στη δημιουργία τους μέσα από επενδύσεις στρατηγικού χαρακτήρα, που δίνουν βάθος στην οικονομία μας, ουσία στον τόπο μας, προοπτική στις νέες γενιές. Πιστεύουμε ότι η στρατηγική συνεργασία που ξεκίνησε με την Κίνα, με την Cosco, με τον captain Γουέι, είναι μίας στρατηγικής σημασίας σχέση».

Ο ΣΕΕΝ

Παρέμβαση στο θέμα της ιδιωτικοποίησης έκανε και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), ο οποίος με επιστολή του στο ΤΑΙΠΕΔ ζητεί στη σύμβαση παραχώρησης ή πώλησης των μετοχών του ΟΛΠ να υπάρξει πρόβλεψη για την υποχρεωτική διάθεση στην ακτοπλοΐα των θέσεων πρόσδεσης που εξυπηρετούν σήμερα τα επιβατικά πλοία.

Επίσης ζητεί να υπάρξει συμφωνία σε ό,τι αφορά το ύψος των λιμενικών τελών και του κόστους των λιμενικών υπηρεσιών και προτείνει το πάγωμα των λιμενικών τελών, των πάσης φύσεως λιμενικών εξόδων και του κόστους υπηρεσιών για μία επταετία και τη θέσπιση τιμαριθμικών αυξήσεων στη συνέχεια. Ο ΣΕΕΝ ζητεί επίσης με ανάλογο τρόπο να αντιμετωπισθεί και η κρουαζιέρα.  

Τι αναφέρει το μνημόνιο

Το μνημόνιο αναφέρει ότι «ο τελικός διακανονισμός τελεί υπό την αίρεση των συλλογικών οργάνων των δύο εταιριών (Διοικητικό Συμβούλιο, Γενική Συνέλευση), της έγκρισης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, των Ευρωπαϊκών Οργάνων και της Βουλής των Ελλήνων.

Το έργο αφορά:

(α) την κατασκευή του Δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ, ο οποίος σήμερα δεν υπάρχει, αφού στο χώρο αυτό υπάρχει θάλασσα
(β) τον προβλήτα πετρελαιοειδών, που θα κατασκευασθεί για λογαριασμό του ΟΛΠ, ο οποίος θα έχει και τη διαχείρισή του
(γ) λιμένες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης για λογαριασμό του Δήμου Περάματος (Αρμός και Μαρίνα «Ε»).
Το συνολικό οικονομικό πακέτο για το έργο αυτό θα συνεξετασθεί από την Επιτροπή Φιλικού Διακανονισμού και τους εμπειρογνώμονες των δύο πλευρών».

Ο τελικός διακανονισμός τελεί υπό την αίρεση των συλλογικών οργάνων των δύο εταιρειών, της έγκρισης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, των Ευρωπαϊκών Οργάνων και της Βουλής.

Α ΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]