Τα τρία από τα τέσσερα χαρτιά τους για τις κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα άνοιξαν χθες ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς και ο πρόεδρος του ομίλου Cosco, capt Wei Jiafu, στα εγκαίνια της ανατολικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά.
Τα τρία από τα τέσσερα χαρτιά τους για τις κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα άνοιξαν χθες ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς και ο πρόεδρος του ομίλου Cosco, capt Wei Jiafu, στα εγκαίνια της ανατολικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά.
Πρώτα από όλα ο ισχυρός άντρας του μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου της Κίνας επισημοποίησε το ενδιαφέρον του να συμμετάσχει στο διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η συζήτηση είχε ξεκινήσει από το ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα και χθες επισημοποιήθηκε κατά τη διάρκεια συνάντησης του capt Wei με τον υπουργό Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη.
Ο capt Wei συνέχισε όμως, δηλώνοντας από τη μία ότι έχει κλείσει ήδη συμφωνία με την εταιρεία Χάιογουέι για να φέρνει τα προϊόντα της στο λιμάνι του Πειραιά, ώστε να φεύγουν με το τρένο για την Κεντρική Ευρώπη. Κλείνοντας την τοποθέτησή του αναφέρθηκε και στον προβλήτα ΙΙΙ, για τον οποίο τόνισε ότι η Cosco έχει ζητήσει ήδη από την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει στην επέκτασή του προς τη δυτική πλευρά.
Μία επένδυση η οποία κοστολογείται στα 224 εκατ. ευρώ και η οποία θα προσθέσει πάνω από 1 εκατ. teu το χρόνο στη δυναμικότητα της ΣΕΠ Α.Ε., κάνοντας το λιμάνι του Πειραιά το μεγαλύτερο της Ευρώπης. Ο κ. Wei αναφέρθηκε σε δυναμικότητα άνω των 5 εκατ. teu, αλλά τεχνικά θα μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 6,5 εκατ. teu ετησίως.
Ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, ανακοίνωσε ότι η ελληνική πλευρά βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Cosco ώστε να υπογραφεί η συμφωνία για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ, με την προϋπόθεση ότι θα εγκριθεί από την Κομισιόν.
Οπως υπογράμμισε ο κ. Σαμαράς, η Cosco έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις άνω των 340 εκατ. ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ όταν ολοκληρωθεί και η επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ το σύνολο της επένδυσης θα έχει φτάσει τα 580 εκατ. ευρώ.
Ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Υπογράμμισε επίσης ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον της Cosco δεν εξαντλείται μόνο σε αυτή την επένδυση, αφού ενδιαφέρεται και για άλλες επενδύσεις. Κάλεσε τον capt Wei να υποστηρίξει το αναπτυξιακό πρόγραμμα της χώρας σε κλάδους όπως οι μεταφορές, τα λιμάνια, τα τρένα και η ναυπηγοεπισκευή, ενώ προανήγγειλε ότι σε λίγες ημέρες θα ανακοινωθεί και επίσημα η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο πρωθυπουργός, η Ελλάδα μπορεί να γίνει η πύλη εμπορίου μεταξύ Κίνας και Ευρώπης.
Τι προβλέπει η συμφωνία
Εν το μεταξύ, σήμερα, στις 4:00 το απόγευμα, έχει προγραμματιστεί συνάντηση στο υπουργείο Ναυτιλίας μεταξύ του νέου υπουργού Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, της Cosco (ΣΕΠ), του ΟΛΠ και του ΤΑΙΠΕΔ. Σκοπός είναι να υπογραφεί το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ ΟΛΠ και της ΣΕΠ προκειμένου να προχωρήσει η επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το μνημόνιο το οποίο διορθωνόταν μέχρι και μετά τη λήξη της εκδήλωσης αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι τα δύο μέρη παραδέχονται ότι η συγκεκριμένη επέκταση είναι αναγκαία.
Οι δύο πλευρές σε διάστημα ενός μηνός θα πρέπει να υπογράψουν το νέο φιλικό διακανονισμό, όπου η ΣΕΠ θα αναλάβει να κτίσει το δυτικό μέρος του προβλήτα ΙΙΙ. Επίσης, στον ίδιο χώρο θα κατασκευαστεί ο νέος προβλήτας πετρελαιοειδών με έξοδα της Cosco, ενώ ως αντισταθμιστικό θα κατασκευαστεί και ένα τουριστικό λιμάνι στο Πέραμα. Οσον αφορά δτο εγγυημένο αντάλλαγμα που η Cosco έχει ζητήσει να καταργηθεί, αλλά προκρίθηκε η λύση της αναστολής, οι δύο πλευρές στο συμφωνητικό επισημαίνουν ότι στον ένα μήνα θα συνεξετασθούν το εγγυημένο και σταθερό αντάλλαγμα που προβλέπει η σύμβαση, στο πλαίσιο όμως της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα, αλλά και της διαρκούς μείωσης του ΑΕΠ από το 2009 μέχρι και τώρα.
Το παρασκήνιο
Η χθεσινή ημέρα είχε και έντονο παρασκήνιο αφού το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θέλει να πουλήσει τις μετοχές του ΟΛΠ, τουλάχιστον το 51%, όσο πιο γρήγορα γίνεται, ώστε να καλυφθεί ένα μέρος από τις απώλειες του ΔΕΣΠΑ, αντέδρασε στη συμφωνία για την επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ. Και αυτό διότι, όπως έλεγαν στελέχη του, στην κυβέρνηση αλλά και στην Cosco τυχόν έγκριση από την κυβέρνηση αυτής της συμφωνίας θα ακυρώσει τις προσπάθειες για πώληση των μετοχών, αφού το ενδιαφέρον θα είναι περιορισμένο. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η Cosco δεν κάνει πίσω και συνεχίζει να ενδιαφέρεται για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ ανεξαρτήτως του προβλήτα ΙΙΙ, ενώ υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να την ενδιαφέρει και ο ΟΛΘ.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]