Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 26 Ιουνίου 2013 11:42

Συγκρατημένη αισιοδοξία για τον TAP

Συγκρατημένη αισιοδοξία για την επικράτηση του σχεδίου για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου TAP, που υποστηρίζει η χώρα μας, έναντι του ανταγωνιστικού αγωγού Ναμπούκο, εκφράζουν παράγοντες που σχετίζονται με τη διαδικασία.

Συγκρατημένη αισιοδοξία για την επικράτηση του σχεδίου για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου TAP (Trans Adriatic Pipeline), που υποστηρίζει η χώρα μας, έναντι του ανταγωνιστικού αγωγού Nabucco, εκφράζουν παράγοντες που σχετίζονται με τη διαδικασία.

Εξάλλου, η κοινοπραξία με επικεφαλής την αυστριακή OMV, που είχε υποβάλει και αυτή προσφορά για την κατασκευή του αγωγού, ανακοίνωσε σήμερα πως το Αζερμπαϊτζάν δεν επέλεξε τον Nabucco για την μεταφορά αερίου στην Ευρώπη.

«Το έργο του Nabucco West δεν επελέγη από την κοινοπραξία», αναφέρει η OMV σε ανακοίνωσή της, ενώ σημειώνει πως «σκοπεύει να διαδραματίσει ρόλο στην περαιτέρω εξασφάλιση και διαφοροποίηση της παροχής αερίου στην Ευρώπη και θα αξιολογήσει τις εναλλακτικές για να συμπληρωθούν οι υπάρχουσες διαδρομές παροχής».

Σύμφωνα με την OMV, η κοινοπραξία που επέλεξε τον TAP έναντι του ανταγωνιστικού Nabucco West δικαιολόγησε την απόφασή της επικαλούμενη τις υψηλότερες τιμές ενέργειας στην Ιταλία και την Ελλάδα.

«Το έργο του Nabucco τέλειωσε για εμάς», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της OMV Gerhard Roiss σε συνέντευξη Τύπου, διαψεύδοντας τους ισχυρισμούς ότι ίσως εν τέλει να κατασκευαστεί και ο Nabucco.

Ο ίδιιος διερωτήθηκε αν μπορούν πραγματικά να επιτευχθούν υψηλότερες τιμές ενέργειας στην Ελλάδα που μαστίζεται από την ύφεση ή στην Ιταλία που υπάρχει άφθονη προσφορά αερίου. «Το ερώτημα για το εάν αυτό αποτελεί προκάλυμμα πολιτικής απόφασης είναι κάτι που θα το κρίνετε εσείς», ανέφερε χαρακτηριστικά.

O αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ευρώπη.

Αντιπροσωπεία της κοινοπραξίας εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ ενημέρωσε σήμερα τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά και την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ σχετικά με τη διαδικασία.

Στην κοινοπραξία μετέχουν η βρετανική BP και η νορβηγική Statoil με ποσοστά από 25,5 % καθώς και οι SOCAR (Αζερμπαϊτζάν, 10%) Total (Γαλλία, 10%) LukAgip (ιταλική Eni και ρωσική LUKoil, 10%) ΝIOC (Ιράν, 10%) και TPAO (Τουρκία, 9%).

Ανάλογες ενημερώσεις γίνονται και στις κυβερνήσεις όλων των χωρών που εμπλέκονται στον ένα ή τον άλλο αγωγό, δηλαδή στο άνοιγμα του λεγόμενου Νοτίου Διαδρόμου φυσικού αερίου που αποσκοπεί στην εισαγωγή φυσικού αερίου στην Ε.Ε. από νέες πηγές, πέραν της ρωσικής Gazprom που αποτελεί το βασικό προμηθευτή της Ευρώπης.

Στις 18.30 θα πραγματοποιηθεί στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανια» η επίσημη τελετή υπογραφής της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας (Ηοst Government Agreement) για τον αγωγό, μεταξύ της κυβέρνησης και της Κοινοπραξίας. Η Συμφωνία μονογραφήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο ΥΠΕΚΑ.

Τη συμφωνία θα υπογράψουν από ελληνικής πλευράς ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Μάκης Παπαγεωργίου, και από πλευράς TAP o διευθύνων σύμβουλος, Kjetil Tungland.

Τα πλεονεκτήματα του πρότζεκτ για την Ελλάδα

Στο μεταξύ, έκθεση του υπουργείου Εξωτερικών για το ζήτημα των αγωγών, καταγράφει σειρά πλεονεκτημάτων για τη χώρα μας εφόσον επικρατήσει το πρότζεκτ του αγωγού TAP:

1. Γεωστρατηγική σημασία

Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.

2. Αύξηση πολιτικής βαρύτητας

Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.

3. H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης

Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).

4. Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά

H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.

5. Σημαντική άμεση ξένη επένδυση

Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.

6. Αύξηση απασχόλησης

Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.

7. Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία

Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.

8. Επενδυτική εμπιστοσύνη

Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.

Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP

Μέτοχοι:

TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)

Μεταφορική ικανότητα:

10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.

Διάμετρος αγωγού:

στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα)
στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)

Μήκος:

870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.

Υψομετρικές διαφορές:

Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία

Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα

Πηγή: ΑΜΠΕ