Μάχη με αντίπαλο το χρονόμετρο δίνει η κυβέρνηση, με στόχο μέχρι το τέλος του μήνα να έχουν τρέξει τα «βαριά» θέματα του ΟΛΠ. Μετά το ναυάγιο στο διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ και τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρουσιάζει η πώληση του ΟΠΑΠ, το Μέγαρο Μαξίμου και το ΤΑΙΠΕΔ ρίχνουν όλο το βάρος στη διαδικασία πώλησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά. Μόνο που το Μαξίμου έχει διαμηνύσει προς όλες τις πλευρές ότι αυτή τη φορά όλα θα πρέπει να γίνουν σωστά, αφού δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια για λάθη.
Μάχη με αντίπαλο το χρονόμετρο δίνει η κυβέρνηση, με στόχο μέχρι το τέλος του μήνα να έχουν τρέξει τα «βαριά» θέματα του ΟΛΠ. Μετά το ναυάγιο στο διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ και τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρουσιάζει η πώληση του ΟΠΑΠ, το Μέγαρο Μαξίμου και το ΤΑΙΠΕΔ ρίχνουν όλο το βάρος στη διαδικασία πώλησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά. Μόνο που το Μαξίμου έχει διαμηνύσει προς όλες τις πλευρές ότι αυτή τη φορά όλα θα πρέπει να γίνουν σωστά, αφού δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια για λάθη.
Ωστόσο, το ζήτημα μόνο εύκολο δεν είναι, αν και η πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών του ΟΛΠ, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του ΤΑΙΠΕΔ, προγραμματίζεται για τις αρχές Ιουλίου, οι σημαντικές αποφάσεις θα πρέπει να έχουν ληφθεί την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου, οπότε και θα επισκεφτεί την Ελλάδα ο πρόεδρος του κινεζικού ναυτιλιακού κολοσσού Cosco, Wei Jiafu.
Εγκαίνια σταθμού
Μάλιστα, ο ισχυρός άντρας της Cosco θα πραγματοποιήσει στις 26 Ιουνίου τα εγκαίνια του πιο σύγχρονου Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, αυτού της ανατολικής πλευράς του Προβλήτα ΙΙΙ.
Η λειτουργία του θα δώσει νέα δυναμική στη ΣΕΠ, η οποία θα μπορεί να διακινεί 4,9 εκατ. teu ετησίως, από 3,7 εκατ. που προέβλεπε η σύμβαση παραχώρησης.
Στο Μαξίμου
Την επόμενη μέρα έχει προγραμματιστεί ραντεβού του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, με τον πρόεδρο της Cosco στο Μέγαρο Μαξίμου, ενώ στις 28 Ιουνίου είναι η γενική συνέλευση του ΟΛΠ όπου και ενδέχεται να γίνουν οι επίσημες ανακοινώσεις.
Το Μαξίμου, πρώτα απ’ όλα, θα πρέπει να δώσει το πράσινο φως στη συμφωνία που έχει προτείνει η Cosco για επέκταση της δυτικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ, μια επένδυση που ξεπερνά τα 220 εκατ. ευρώ και η οποία δεν προβλεπόταν από τη σύμβαση παραχώρησης, με αντάλλαγμα το πάγωμα του εγγυημένου ανταλλάγματος μέχρι να υπάρξει επιστροφή στην ανάπτυξη.
Προτού γίνει αυτό, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, έχει αναλάβει μια δύσκολη αποστολή.
Συγκεκριμένα την Παρασκευή θα πάει στις Βρυξέλλες πρκειμένου να πάρει το «ΟΚ» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία και θεωρηθεί η νέα συμφωνία ως παράνομη κρατική ενίσχυση. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», τις τελευταίες ημέρες ΟΛΠ και ΣΕΠ Α.Ε. (θυγατρική της Cosco στην Ελλάδα) συζητούν διαρκώς για το θέμα, ωστόσο δεν έχουν καταλήξει σε κάποια συμφωνία, αφού η πλευρά του ΟΛΠ αναμένει οδηγίες από το βασικό μέτοχο που είναι το ΤΑΙΠΕΔ.
Το Ταμείο αναμένει με τη σειρά του εντολές από το Μέγαρο Μαξίμου, το οποίο περιμένει τα καλά νέα από τις Βρυξέλλες μέσω του κ. Μουσουρούλη.
Τα υπέρ και τα κατά
Σε ό,τι αφορά τα υπέρ και τα κατά της νέας συμφωνίας που προετοιμάζουν ο ΟΛΠ και η Cosco, οι γνώμες διίστανται, αν και σε κορυφαίο επίπεδο έχει επικρατήσει η άποψη ότι η συμφωνία θα είναι επικερδής και για τον ΟΛΠ. Οι επιφυλάξεις που έχουν εκφραστεί αφορούν από τη μια τα έσοδα του ΟΛΠ και από την άλλη την επίδραση της συμφωνίας στην τιμή της μετοχής της εταιρείας.
Εκφράζονται δηλαδή ανησυχίες μήπως το πάγωμα του εγγυημένου ανταλλάγματος έχει αρνητικό αντίκτυπο στους επενδυτές και παρουσιάσει κάμψη η μετοχή, κάτι που θα είναι κρίσιμο εν όψει της ιδιωτικοποίησής της.
Παράλληλα, έχουν εκφραστεί αμφιβολίες για το κατά πόσο τα έσοδα θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα ή και θα αυξηθούν.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», μέχρι τώρα το οικονομικό μοντέλο της Cosco έχει μια αρνητική απόκλιση πάνω από 25% (σε ό,τι αφορά το 2011 και το 2012). Εφόσον η απόκλιση είναι σε επίπεδα κάτω του 25%, τότε ο ΟΛΠ θα έχει περισσότερα έσοδα από όσα προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης, ενώ εάν η απόκλιση είναι πάνω από 25% τα έσοδα θα είναι λιγότερα από όσα αναφέρονται στο εγγυημένο αντάλλαγμα.
Μεγαλύτερο αντίτιμο
Στον αντίποδα όμως, φέτος, υπολογίζεται ότι η Cosco με την κάθετη αύξηση της κίνησης λόγω και της λειτουργίας του ανατολικού προβλήτα ΙΙΙ θα καταβάλει μεγαλύτερο αντίτιμο στον ΟΛΠ απ’ ό,τι προβλέπει το αντάλλαγμα.
Επίσης, μόλις ολοκληρωθεί και η δυτική πλευρά του προβλήτα ΙΙΙ, μέχρι το 2016 η συνολική χωρητικότητα της ΣΕΠ θα φτάσει τα 6,5 εκατ. teu ετησίως, με αποτέλεσμα τα έσοδα να εκτοξευτούν.
Παράλληλα θα γίνει μια νέα άμεση επένδυση άνω των 220 εκατ. ευρώ, που θα μείνει στη χώρα, ενώ θα δημιουργηθούν ακόμα 400 με 500 θέσεις εργασίας, με αποτέλεσμα η ΣΕΠ να λειτουργεί το 2016 με περίπου 2.000 άτομα προσωπικό.
Δύσκολη αποστολή
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Κωστής Μουσουρούλης, έχει και μια δεύτερη δύσκολη αποστολή να φέρει εις πέρας στις Βρυξέλλες. Να εξετάσει εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα κλείσει τελικά το θέμα που εξετάζει σχετικά με τη νομιμότητα της σύμβασης παραχώρησης ανάμεσα στον ΟΛΠ και την Cosco μετά τις καταγγελίες που είχε δεχθεί από την Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) αλλά και από τον τότε νομάρχη Πειραιά, Γιάννη Μίχα.
Στόχος της ελληνικής πλευράς είναι να μπει η υπόθεση στο αρχείο για να μπορέσει να ξεκινήσει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ χωρίς να υπάρχει η παραμικρή περίπτωση νέας αποτυχίας σε ιδιωτικοποίηση.
Σημειώνεται ότι για την περίπτωση ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, μέσω πώλησης μετοχών, έχει επιδείξει έντονο ενδιαφέρον η Cosco με την υποσημείωση ότι το αντάλλαγμα θα πρέπει να είναι το σωστό.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]