Παρά τις πιέσεις που δέχονται οι ναύλοι λόγω υπερπροσφοράς πλοίων, εν τούτοις οι πλοιοκτήτες δεν αποφασίζουν να στείλουν πλοία για διάλυση, ενώ από την άλλη πλευρά αυξάνονται και οι νέες παραγγελίες.
Παρά τις πιέσεις που δέχονται οι ναύλοι λόγω υπερπροσφοράς πλοίων, εν τούτοις οι πλοιοκτήτες δεν αποφασίζουν να στείλουν πλοία για διάλυση, ενώ από την άλλη πλευρά αυξάνονται και οι νέες παραγγελίες.
Το πρώτο πεντάμηνο του 2013 ρότα προς τα διαλυτήρια χάραξαν 438 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 19,6 εκατ. dwt πολύ λιγότερα από το όσα οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια το αντίστοιχο διάστημα του 2012. Το πεντάμηνο Ιανουαρίου - Μαΐου του 2012 στάλθηκαν για σκραπ 567 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 25,9 εκατ. dwt..
Φέτος δηλαδή σημειώθηκε μία μείωση σε αριθμό πλοίων κατά 22,7%, ενώ σε dwt η μείωση έφθασε στα 24,33%.
Το ίδιο διάστημα, φέτος, οι νέες παραγγελίες πλοίων ανήλθαν στις 904 με συνολική μεταφορική ικανότητα 52 εκατ. dwt σημειώνοντας μία αύξηση σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο κατά 54%.
Παράλληλα βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι μειώθηκε περαιτέρω ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων που αποσύρθηκαν. Ειδικότερα, στο σύνολο των πλοίων που πήγαν για σκραπ ο μέσος όρος ηλικίας ήταν 27 έτη, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012 ήταν 29 έτη, όπως αναφέρεται σε σχετικό report του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny.
Ανά κατηγορία πλοίων το πρώτο πεντάμηνο του 2013 οδηγήθηκαν στη διάλυση 161 πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου συνολικής μεταφορικής ικανότητας 10,06 εκατ. dwt και μέσου όρου ηλικίας τα 27 έτη. Το ίδιο διάστημα, πέρυσι, αποσύρθηκαν 223 bulkers, 14,08 εκατ. dwt και μέσου όρου ηλικίας τα 30 χρόνια.
Πολύ μικρότερος ήταν ο αριθμός των δεξαμενοπλοίων που αποσύρθηκαν το πρώτο πεντάμηνο του 2013. Ανήλθαν σε 46 και ήταν συνολικής μεταφορικής ικανότητας 4,35 εκατ. dwt και μέσου όρου ηλικίας τα 23 χρόνια. Πέρυσι το ίδιο διάστημα, στα διαλυτήρια της Νοτιοανατολικής Ασίας οδηγήθηκαν 69 δεξαμενόπλοια, 6,54 εκατ. dwt και μέσου όρου ηλικίας επίσης τα 23 χρόνια.
Αντίστροφη τάση σημειώθηκε στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς φέτος το πεντάμηνο οδηγήθηκαν ελαφρώς περισσότερα πλοία για σκραπ, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι και ο μέσος όρος ηλικίας έπεσε κατά πέντε ολόκληρα χρόνια.
Ειδικότερα στα containers που διαλύθηκαν ανήλθαν σε 95 πλοία, 3,003 εκατ. dwt και μέσου όρου ηλικίας τα 21 χρόνια έναντι 64 το πρώτο πεντάμηνο πέρυσι, 1,88 εκατ. dwt και μέσου όρου ηλικίας τα 26 χρόνια.
Στα όρια των 800 μονάδων
Αν και τις τελευταίες ημέρες ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς BDI εμφάνισε μία ανοδική αντίδραση, λίγο πριν πέσει κάτω από τις 800 μονάδες, θα πρέπει να σημειωθεί ότι από το τέλος Απριλίου μέχρι το τέλος Μαΐου σημείωσε μία πτώση κατά 6,02%, καθώς από τις 863 μονάδες βρέθηκε στις 811, ενώ προχθές έκλεισε στις 815 μονάδες.
Ολοι οι επί μέρους δείκτες εμφανίζονται αδύναμοι ωστόσο ξεχώρισε η σημαντική πτώση του δείκτη των πλοίων τύπου panamax η οποία ανήλθε στα 31% περίπου.
Αντιθέτως τα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία τα capes είχαν ελαφρώς θετική πορεία, καθώς ο δείκτης BCI κατέγραψε για το συγκεκριμένο μήνα μία ελαφρά άνοδο κατά 8%.
Ωστόσο, οι ναύλοι παραμένουν στα επίπεδα των 5.400 δολ. την ημέρα που είναι ένα απογοητευτικό έσοδο για πλοία αυτού του μεγέθους.
Πάντως σε σύγκριση με το Μάιο του 2012, όλοι οι δείκτες κινούνται αρνητικά κατά 28% στα πλοία capes και panamax 22% στα supramax και 14% στα handysize.
Απαισιοδοξία
Θα πρέπει να σημειωθεί, όπως αναφέρει η αναλύτρια του οίκου, κ. Μαρία Μπερτζελέτου, ότι βραχυπρόθεσμες προσδοκίες για την ανάκαμψη των ναύλων στα πλοία μεγαλύτερου μεγέθους παραμένουν απαισιόδοξες, λόγω υπερπροσφοράς πλοίων panamax και της μειωμένη παραγωγής χάλυβα απο τους Κινέζους χαλυβουργούς. Τα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος στα κινεζικά λιμάνια αυξήθηκαν για πέμπτη συνεχόμενη εβδομάδα και έφθασαν στα 72 εκατ. τόνους.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]