Την άμεση κατάσχεση των τραπεζικών καταθέσεων των οφειλετών του Δημοσίου προβλέπουν διατάξεις νομοσχεδίου που κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή, ενώ παράλληλα εξαιρεί από την αναγραφή στη φορολογική δήλωση τους τόκους τραπεζικών καταθέσεων μέχρι 250 ευρώ.
Την άμεση κατάσχεση των τραπεζικών καταθέσεων των οφειλετών του Δημοσίου προβλέπουν διατάξεις νομοσχεδίου που κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή, ενώ παράλληλα εξαιρεί από την αναγραφή στη φορολογική δήλωση τους τόκους τραπεζικών καταθέσεων μέχρι 250 ευρώ.
Στόχος του υπουργείου Οικονομικών, με την ενεργοποίηση του μηχανισμού των αυτόματων τραπεζικών κατασχέσεων των οφειλετών είναι η μείωση του όγκου των ληξιπρόθεσμων οφειλών και η είσπραξη άμεσα σημαντικών ποσών, πλην όμως, δεδομένου ότι οι οφειλέτες του Δημοσίου είναι περίπου 2.500.000, το μέτρο μπορεί να προκαλέσει κύμα απόσυρσης των καταθέσεων.
Αναλυτικότερα με το Ν/Σ καθορίζονται οι διαδικασίες αυτόματης πρόσβασης των ελεγκτικών μηχανισμών στους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογούμενων όπου θα μπορούν να παίρνουν με συνοπτικές διαδικασίες πληροφορίες για τις τραπεζικές καταθέσεις, τα δάνεια κ.λπ.
Νέος μηχανισμός
Η διαδικασία θα διεκπεραιώνεται μέσω ενός νέου μηχανισμού, που συστήνεται και αποκαλείται Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών (ΣΜΤΛ & ΛΠ) των πιστωτικών ιδρυμάτων και των ιδρυμάτων πληρωμών που λειτουργούν στην Ελλάδα.
Σκοπός του θα είναι η διευκόλυνση της διαβίβασης των αιτημάτων παροχής πληροφοριών από το σύνολο των υπηρεσιών της Φορολογικής Διοίκησης, φορολογικών και ελεγκτικών υπηρεσιών και του ΣΔΟΕ, την Οικονομική Αστυνομία, τον Οικονομικό Εισαγγελέα, τον Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς, την Αρχή Καταπολέμησης της νομιμοποίησης των εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης, τα οποία θα αφορούν σε κάθε στοιχείο και πληροφορία για φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που τηρούνται τα πιστωτικά ιδρύματα και τα ιδρύματα πληρωμών για την άρση του τραπεζικού και επαγγελματικού απορρήτου, καθώς και του απορρήτου των στοιχείων έναντι των παραπάνω αρχών και υπηρεσιών του Δημοσίου και της αυτοματοποιημένης πρόσβασής τους σε αυτό.
Οι αρχές, υπηρεσίες και φορείς του Δημοσίου που διαθέτουν πρόσβαση στο ΣΜΤΛ& ΛΠ υποχρεούνται να διαβιβάζουν τα αιτήματα παροχής πληροφοριών προς τα υπόχρεα πρόσωπα μέσω αυτού και αντιστοίχως τα υπόχρεα πρόσωπα διαβιβάζουν τις απαντήσεις τους στα αιτήματα παροχής πληροφοριών μέσω αυτού. Για τις περιπτώσεις όπου το ελεγχόμενο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα δεν διαθέτει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) ή για τις περιπτώσεις που δεν είναι τεχνικά δυνατόν, το αίτημα παροχής πληροφοριών από τις αρχές, υπηρεσίες και φορείς του Δημοσίου απευθύνεται στα υπόχρεα πρόσωπα η αντίστοιχη απάντηση δίδεται από αυτά εκτός Συστήματος Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών.
Οι κατασχέσεις
Με άλλη διάταξη το Δημόσιο έχει την ευχέρεια να επιβάλει κατασχέσεις χρηματικών καταθέσεων στα χέρια των πιστωτικών ιδρυμάτων, ως τρίτων, με χρήση σύγχρονων τεχνολογιών, διασφαλίζοντας, συγχρόνως, την ασφαλή διακίνηση των σχετικών δεδομένων.
Ο ΥΠΟΙΚ θα έχει τη δυνατότητα να ορίσει τους όρους απόδοσης των κατασχεθέντων ποσών στο Ελληνικό Δημόσιο επίσης με ηλεκτρονική εντολή πίστωσης του λογαριασμού του Δημοσίου που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος. Με τη διαδικασία αυτή θα εξοικονομούνται δαπάνες, χρόνος και ανθρώπινο δυναμικό.
Μετά την πάροδο 60 ημερών από τη δημοσίευση του νόμου, εντός του οποίου τόσο οι φορείς του Δημοσίου, όσο και τα πιστωτικά ιδρύματα πρέπει να έχουν προσαρμόσει τα συστήματα και τις διαδικασίες τους, η μέσω της ηλεκτρονικής διασύνδεσης και επικοινωνίας κατάσχεση στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων είναι υποχρεωτική. Παρέκκλιση από αυτής και εφαρμογή της ισχύουσας διαδικασίας επιτρέπεται μόνο στις περιπτώσεις που για λόγους ανωτέρας βίας η ηλεκτρονική επικοινωνία είναι αδύνατη, αναφέρει το Ν/Σ.
Το Ν/Σ προβλέπει πως η περαιτέρω διαβίβαση των πληροφοριών, που καλύπτονται από το τραπεζικό και επαγγελματικό απόρρητο και το απόρρητο των στοιχείων επιτρέπεται μόνον αν προβλέπεται από ειδική διάταξη νόμου.
Με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπεται:
Ειδικότερα, όλοι οι υπόχρεοι παρακράτησης ΦΜΥ οφείλουν πλέον να αποδίδουν αυτόν με εφάπαξ καταβολή στη ΔΟΥ της έδρας τους, μέχρι την 20ή ημέρα των μηνών Μαρτίου, Μαϊου, Ιουλίου, Σεπτεμβρίου, Νοεμβρίου και Ιανουαρίου κάθε έτους.
Η δήλωση αυτή πέραν των ακαθαρίστων ποσών αποδοχών που έχουν καταβληθεί στον προηγούμενο ημερολογιακό μήνα, του φόρου και του ποσού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που παρακρατήθηκαν, θα πρέπει να περιλαμβάνει και τις οφειλόμενες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης.
Μπλόκο σε συναλλαγές
Κάθε πελάτης πιστωτικού ιδρύματος και ιδρύματος πληρωμής που δεν διαθέτει ΑΦΜ κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, οφείλει να τον γνωστοποιεί σε αυτά εντός 30 ημερολογιακών ημερών. Σε περίπτωση που ο καταθέτης δεν προσκομίσει τον ΑΦΜ του εντός 30 ημερών, η τράπεζα θα αρνείται τη διενέργεια συναλλαγής, προφανώς ακόμη και ανάληψης.
Ρυθμίσεις για ακίνητο Αστέρα
Την αλλαγή της χρήσης και διαχείρισης των κτηρίων που βρίσκονται στο ακίνητο του Αστέρα Βουλιαγμένης, υπό προϋποθέσεις, προβλέπει άρθρο του νομοσχεδίου που κατέθεσε αργά χθες το βράδυ στη Βουλή του υπουργείο Οικονομικών.
Αναφερόμενο στο αρχικό συμβόλαιο μεταβίβασης του Αστέρα στην Εθνική, τονίζεται ότι εφεξής επιτρέπεται η τροποποίηση ή μεταβίβαση του εν λόγω ακινήτου, αλλά και η αλλαγή της μορφής, του σκοπού της χρήσης και της εν γένει νομικής και πραγματικής του κατάστασης, χωρίς ωστόσο να καταργηθεί ολικά ο ξενοδοχειακός προορισμός του ακινήτου.
Επίσης προβλέπει τη λύση τού από το 1975 ιδιοκτησιακού καθεστώτος του ακινήτου μεταξύ του Δημοσίου, της ΕΤΕ και του ΕΟΤ, αζημίως για όλα τα μέρη, με μεταγενέστερη συμφωνία των συμβαλλόμενων μερών.
Τέλος, κάνει ευέλικτο το καθεστώς μεταβίβασης των επιμέρους ακινήτων στο ΤΑΙΠΕΔ για την καλύτερη αξιοποίηση της περιοχής.
Με τις διατάξεις του άρθρου 69 επιδιώκεται η αξιοποίηση των ρυθμίσεων του Κεφαλαίου Β’ του ν. 3986/2011 και για τα ακίνητα που περιλαμβάνονται στην εκκλησιαστική περιουσία.
Το προϊόν της αξιοποίησης θα διατεθεί αποκλειστικά για την ενίσχυση και ανάπτυξη των εκκλησιαστικών ιδρυμάτων της Εκκλησίας της Ελλάδος, τα οποία προσφέρουν σημαντικότατο κοινωνικό και κοινωφελές έργο, παρέχοντας σε εκατοντάδες οικογένειες, τρόφιμα, είδη ένδυσης και υπόδησης, είδη πρώτης ανάγκης, φάρμακα κ.λπ.
Σημειωτέον ότι τα κοινωφελή και προνοιακά ως άνω ιδρύματα αντιμετωπίζουν εξαιρετικές δυσχέρειες, οικονομικής φύσης, με συνέπεια να απειλείται η συνέχιση του έργου τους αλλά και η ίδια η ύπαρξή τους.
Η συνέχιση και εντατικοποίηση της προσφοράς του έργου αυτού κρίνεται ως επιτακτική κοινωνική ανάγκη, ιδίως με δεδομένες τις παρούσες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ - [email protected]