Τη «σκοτεινή πλευρά» του ελληνικού «success story» εξακολουθεί να βιώνει ο...«πλανήτης» Βόρεια Ελλάδα, όπου η αναπτυξιακή προοπτική παραμένει σχέδιο επί χάρτου.
Τη «σκοτεινή πλευρά» του ελληνικού «success story» εξακολουθεί να βιώνει ο...«πλανήτης» Βόρεια Ελλάδα, όπου η αναπτυξιακή προοπτική παραμένει σχέδιο επί χάρτου. Αφενός όλα τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα είτε παραμένουν θεωρητικές εξαγγελίες είτε “τρέχουν” με ρυθμούς χελώνας, αφετέρου οι οφειλές του κράτους προς τις μεταποιητικές επιχειρήσεις της περιοχής εξακολουθούν να ξεπερνούν σήμερα τα 500 εκατ. ευρώ. Στο περιβάλλον αυτό, οι τοπικοί παραγωγικοί φορείς καλούν την κυβέρνηση να μετατρέψει τη θεωρία του “success story” σε απτά αναπτυξιακά αποτελέσματα.
* Μετρό: Πέντε τουλάχιστον χρόνια καθυστέρησης μετρά το μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο έχει βρεθεί κυριολεκτικά εκτός τροχιάς, παρότι η χρηματοδότησή του από κοινοτικά κονδύλια είναι διασφαλισμένη. Σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, οι εμπορικές επιχειρήσεις της πόλης πληρώνουν το βαρύ τίμημα των καθυστερήσεων, με επιπλέον απώλειες στους ούτως ή άλλως αναιμικούς τζίρους τους. Οι ελπίδες για μία πραγματική επανεκκίνηση των εργασιών αναθερμάνθηκαν μόλις πρόσφατα μετά τη συμφωνία της Άκτωρ με τις τράπεζες για είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο της ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική (επικεφαλής εταίρος της κοινοπραξίας), η οποία έχει ταλανιστεί από σοβαρά προβλήματα ρευστότητας. Πλέον, αναμένεται, μέσα στον Ιούνιο, η ανακοίνωση του επικαιροποιημένου χρονοδιαγράμματος, που εκτός απροόπτου θα ορίζει ως χρόνο υλοποίησης του έργου το 2017, όταν βέβαια ο αρχικός σχεδιασμός έκανε λόγο για το 2012
* ΔΕΘ: Το ερώτημα, που τίθεται αυθορμήτως, για τη ΔΕΘ είναι πόσα χρόνια θα χρειαστούν για να δοθεί από πλευράς κυβέρνησης το “πράσινο φως” για την ανάπλαση του υφιστάμενου Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου, την οποία ζητούν πλέον οι τοπικοί παραγωγικοί φορείς, αντί του παλαιότερου σχεδίου για μεταφορά της ΔΕΘ στη Σίνδο. Και αυτό, διότι από στιγμή σε στιγμή αναμένεται η ανακοίνωση του διορισμού της νέας διοίκησης της ενιαίας πλέον ΔΕΘ Α.Ε. και Helexpo Α.Ε., η οποία υποτίθεται ότι θα διοριζόταν μέχρι τα μέσα Μαρτίου, και σύμφωνα με πληροφορίες θα απαρτίζεται στο υψηλότερο κλιμάκιό της από τρία άτομα, που ήδη βρίσκονται στο “πηδάλιο” της εταιρείας, ήτοι χρειάστηκαν τρεις μήνες καθυστέρησης για να τοποθετηθούν τα... ίδια άτομα. Η ανάπλαση της υφιστάμενης ΔΕΘ, σύμφωνα με σχετική μελέτη, εκτιμάται από 68 εκατ. μέχρι 125 εκατ. ευρώ (αναλόγως με το εάν θα συνδυαστεί με τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου) και εκτός από τον τρόπο χρηματοδότησης του έργου πρέπει να διευκρινιστεί εάν θα ενταχθεί στο πλαίσιο της φημολογούμενης ιδιωτικοποίησης της ΔΕΘ.
* Ζώνη Καινοτομίας: Τα λόγια περιττεύουν, εξάλλου, για την αδιαφορία παλαιότερων, αλλά και των σημερινών ηγεσιών των υπουργείων Ανάπτυξης και Αγροτικής Οικονομίας, για τα θέματα του καθορισμού των επενδυτικών κινήτρων της Ζώνης Καινοτομίας και της παραχώρησης δημόσιας έκτασης του Εθνικού Ιδρύματος Αγροτικής Ερευνας (ΕΘΙΑΓΕ) για τη δημιουργία του πρώτου «θύλακα», που αποτελούν τις δύο βασικές προϋποθέσεις του project.
* ΟΛΘ: Πιο άμεση αναμένεται να είναι - άνευ απροόπτου - η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), χωρίς όμως ακόμη η κυβέρνηση να έχει καταλήξει στο μοντέλο που θα εφαρμόσει (μερική και τμηματική παραχώρηση εργασιών και χρήσεων ή ολική παραχώρηση-πώληση μετοχών), με την ισχυρή πλειοψηφία των τοπικών φορέων να προτιμούν το πρώτο σενάριο. Ακόμη, όμως, και χωρίς άλλη καθυστέρηση, η όποια εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στον ΟΛΘ ήδη υπολείπεται κατά πολύ χρονικά των ανάλογων εξελίξεων στο λιμάνι του Πειραιά και η επέκταση του 6ου προβλήτα, συνδέεται πλέον με το πλάνο της ιδιωτικοποίησης.
* Αεροδρόμιο Μακεδονία: Όσο για την επέκταση του αεροδιαδρόμου 10-28 του αεροδρομίου «Μακεδονία», που θα του επιτρέψει να εξυπηρετεί υπερατλαντικές πτήσεις χωρίς ενδιάμεσες στάσεις, το πιο πρόσφατο εξαγγελθέν χρονοδιάγραμμα αναφέρει ως περίοδο υλοποίησης το τέλος του 2015. Αρχικά, βέβαια, το έργο επρόκειτο να τελειώσει το 2011, η επόμενη εξαγγελία ήταν για το 2013. Πλέον, μετά και την πρόσφατη έγκριση κονδυλίων ύψους 93,7 εκατ. ευρώ από την Κομισιόν, δικαιολογίες δεν υπάρχουν…
«Εμπρακτη στήριξη της ανάπτυξης»
▼Προς το παρόν υπάρχει προσδοκία και εξαγγελίες ανάπτυξης, στην πράξη δεν έχει γίνει τίποτε, σημειώνει αναφορικά με το success story, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), Νίκος Πέντζος, δείχνοντας τη Ζώνη Καινοτομίας, τη ΔΕΘ και την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ και ευελπιστεί η κυβερνητική αισιοδοξία να συνεπάγεται ότι θα υπάρξει πλέον χρόνος για την κυβέρνηση «να ασχοληθεί με τα πραγματικά προβλήματα της πραγματικής οικονομίας, με εξειδίκευση στόχων και χρονοδιαγραμμάτων».
«Η Ε.Ε., προσθέτει ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ, έχει θέσει ως στόχο την αύξηση του ευρωπαϊκού ΑΕΠ από τη μεταποίηση-βιομηχανία στο 20% του συνολικού ΑΕΠ μέχρι το 2020, αλλά στην Ελλάδα ακόμα σκεφτόμαστε αν θα θέσουμε έναν τέτοιο στόχο». Οι οφειλές του κράτους μόνο προς τις μεταποιητικές επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, εξάλλου, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΒΒΕ, ξεπερνούν ακόμη και σήμερα τα 500 εκατ. ευρώ.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Δημήτρης Λακασάς ζητεί την επίσπευση των διαδικασιών για την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ, προκειμένου και το λιμάνι να αναπτυχθεί και να μειωθεί το μεταφορικό κόστος των βορειοελλαδικών εξαγωγικών επιχειρήσεων. «Στο επίπεδο της πραγματικής οικονομίας και της ρευστότητας, παρά τα δειλά βήματα που έχουν γίνει, η κατάσταση δεν είναι ικανοποιητική. Χρειάζονται παρεμβάσεις για τη στήριξη των ελληνικών παραγωγικών επιχειρήσεων».
«Σαφέστατα δεν υπάρχει επί του παρόντος αναπτυξιακή δυναμική στη Βόρεια Ελλάδα» εκτιμά από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), Δημήτρης Μπακατσέλος, κάνοντας λόγο για «Ελλάδα δύο ταχυτήτων».
«Χρειάζεται να τονωθεί η ρευστότητα»
▼Να μετουσιωθεί σε απτά αποτελέσματα η αισιοδοξία που έχει δημιουργηθεί και εκφράζεται το τελευταίο διάστημα για το «success story» της ελληνικής οικονομίας, καλεί την κυβέρνηση ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), Παναγιώτης Παπαδόπουλος, σύμφωνα με τον οποίον «οι αριθμοί για την κυβέρνηση ευημερούν, αλλά πρέπει να αρχίσουν να ευημερούν και οι τσέπες των καταναλωτών». Ιδιαίτερα αντιαναπτυξιακή όσον αφορά το μέλλον των μικρομεσαίων χαρακτηρίζει, επίσης, ο πρόεδρος του ΒΕΘ την αντιμετώπιση από την κυβέρνηση και ιδίως από το υπουργείο Ανάπτυξης, του θεσμού των Επιμελητηρίων, το οποίο και κατηγορεί για προσπάθεια φίμωσης των ΜΜΕ.
«Η αγορά περνάει πολύ δύσκολες ημέρες. Έχουμε πολλές φορές τα τελευταία χρόνια θέσει τα ζητήματα στους αρμόδιους των κυβερνήσεων και της πολιτείας, χωρίς όμως να υπάρχει ανταπόκριση. Κατά κάποιο τρόπο “στου κουφού την πόρτα, όσο θέλεις βρόντα”», σχολιάζει σκωπτικά ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΕΘ), Μιχάλης Ζορπίδης.
Για τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας που ταλανίζουν την αγορά, ζητεί μεταξύ άλλων τη δημιουργία δημόσιου τραπεζικού φορέα για τη χρηματοδότηση των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων με μετεξέλιξη του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ) σε τράπεζα ειδικού σκοπού, καθώς και την εξόφληση και τον συμψηφισμό των οικονομικών υποχρεώσεων του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ), Κωστής Χαντζαρίδης, κάνει λόγο για πλήρη απραξία του αρμόδιου υπουργείου στην πάταξη του παραεμπορίου, ενώ ζητεί προσαρμογή στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς τόσο των τραπεζικών κριτηρίων για τις δανειοδοτήσεις, όσο και των ρυθμίσεων των οφειλών των ιδιωτών προς το Δημόσιο. «Με τον πρόσφατο νόμο οδεύουμε στην πλήρη ποινικοποίηση της επιχειρηματικότητας», επισημαίνει σχετικά.
ΒΑΣΩ ΒΕΓΙΡΗ - ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΤΖΗΛΙΔΗΣ