Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 06 Ιουνίου 2013 07:00

«Φουντώνουν» οι φόβοι περί κατάρρευσης της ακτοπλοΐας

Οι πρώτες σελίδες του σεναρίου «κατάρρευση της ακτοπλοΐας» γράφηκαν χθες στο λιμάνι του Πειραιά, στην έναρξη της τουριστικής περιόδου, με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) να ασκεί τελικά μπλόκο στα πλοία όσων εταιρειών οφείλουν δεδουλευμένες αποδοχές στα πληρώματά τους.

Οι πρώτες σελίδες του σεναρίου «κατάρρευση της ακτοπλοΐας» γράφηκαν χθες στο λιμάνι του Πειραιά, στην έναρξη της τουριστικής περιόδου, με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) να ασκεί τελικά μπλόκο στα πλοία όσων εταιρειών οφείλουν δεδουλευμένες αποδοχές στα πληρώματά τους.

Δύο πλοία, το «Βιτσέντζος Κορνάρος» (ΛΑΝΕ) για Κύθηρα, Κρήτη και το «Αγιος Γεώργιος” (Ventouris Sea Lines) για Δυτικές Κυκλάδες, δεν απέπλευσαν, καθώς οι πλοιοκτήτριες εταιρείες τους δεν κατάφεραν να καταβάλουν μέρος των οφειλομένων ή να δώσουν στους εκπροσώπους των ναυτεργατών ένα πειστικό χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής των ναυτικών, όπως αντιθέτως έπραξαν άλλες εταιρείες (π.χ. η Hellenic Seaways, ΝΕΛ) και τα πλοία τους εκτέλεσαν προσωρινώς τα δρομολόγιά τους.

Η ΠΝΟ περιμένει μέχρι το τέλος Ιουνίου να καταβληθούν όλα τα δεδουλευμένα σε όλες τις εταιρείες, διαφορετικά θα ασκήσει και πάλι συνδικαλιστική δράση.

Αδιέξοδο

Το αδιέξοδο που αντιμετωπίζουν πλέον οι πλοιοκτήτριες των δύο αυτών πλοίων, αλλά και το πρόβλημα του κλάδου συνολικά (μεγάλες ζημιές, λόγω μειωμένης κίνησης και αυξημένου κόστους καυσίμων) το περιέγραψε πολύ χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλης Σακέλλης, μιλώντας χθες σε ναυτιλιακό συνέδριο.

«Καθόμαστε πάνω σε μία βόμβα που δεν ξέρουμε πότε θα σκάσει», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σακέλλης, υπογραμμίζοντας ότι οι εξελίξεις αυτές συντελούνται στην έναρξη της θερινής περιόδου με ό,τι αυτό σημαίνει για τον ελληνικό τουρισμό και την εικόνα της χώρας διεθνώς.

Δυστυχώς, ανέφερε, φαίνεται ότι η πολιτεία δεν κατανοεί επακριβώς το πρόβλημα. «Ενώ ο πρωθυπουργός με μία μόνο φράση κατάλαβε αμέσως το πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος με το ΦΠΑ και ζήτησε με παρέμβασή του να εξεταστεί, άλλοι υπουργοί αλλά και οι αρχηγοί των κομμάτων της συμπολίτευσης δεν μας δέχτηκαν» πρόσθεσε ο κ. Σακέλλης, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά του για την αντιμετώπιση που τυγχάνει ο κλάδος από μέλη του πολιτικού προσωπικού της χώρας.

Εχουμε προειδοποιήσει εδώ και δύο χρόνια για τον κίνδυνο αντιμετώπισης σοβαρών προβλημάτων στην κανονική εκτέλεση των δρομολογίων.
Εχουμε ενημερώσει την κυβέρνηση για την αδυναμία των περισσότερων εταιρειών να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους κυρίως αυτές που αφορούν τα πληρώματα, αναφέρει ο κ. Σακέλλης.

Ο κ. Σακέλλης ζήτησε να εξεταστεί από την πολιτεία και μία πρόταση του καθηγητή Αλκη Κορρέ για μία ιδιότυπη χρονοναύλωση των πλοίων από το κράτος, ούτως ώστε ο κίνδυνος για την αύξηση των τιμών των καυσίμων να επιβαρύνει την πολιτεία και όχι τους ιδιώτες.

Τα σενάρια

Το σενάριο κατάρρευσης μίας εταιρείας προκύπτει ανάγλυφα από όσα αντιμετωπίζει η ΛΑΝΕ, πλοιοκτήτρια του «Βιτσέντζος Κορνάρος», έτσι όπως τα περιγράφει στη «Ν» ο εκπρόσωπός της, Μανώλης Γαλανάκης.

Κάναμε, λέει ο κ. Γαλανάκης, αγώνα όλο το χειμώνα να «φθάσουμε» μέχρι τη σεζόν, δηλαδή τα μέσα Ιουνίου, προκειμένου να καταφέρουμε να βελτιώσουμε τη ρευστότητά μας από την αυξημένη κίνηση.

Από πέρυσι τον Οκτώβριο κόψαμε εισιτήρια αξίας μόλις 200.000 ευρώ (το «Βιτσέντζος Κορνάρος» εξυπηρετεί την άγονη γραμμή Πειραιάς-Κύθηρα-Κρήτη) με μισθοδοσία 200.000 ευρώ το μήνα και καύσιμα 300.000 ευρώ το μήνα και αφού καταβάλαμε 2 εκατ. ευρώ για τη λειτουργία του πλοίου. Η πολιτεία μάς οφείλει από αποζημιώσεις δημόσιας υπηρεσίας 1,3 εκατ. ευρώ.

Οφειλές

Τώρα που χρειαζόμαστε ένα μέρος της αποζημίωσης, δεν το έχουμε, με αποτέλεσμα, αν δεν γίνει άλλο δρομολόγιο, η εταιρεία να καταρρεύσει, τη στιγμή που το κράτος μάς οφείλει τριπλάσιο σχεδόν ποσό από όσα οφείλουμε εμείς στους ναυτικούς.

Γιατί το υπουργείο δεν κάνει χρήση του νόμου για προκαταβολή του 50% των μισθωμάτων για να χρηματοδοτηθεί η λειτουργία του πλοίου, αναρωτιέται ο κ. Γαλανάκης.

Και συμπληρώνει: «Αν η πολιτεία θέλει να προσφέρει το κοινωνικό αγαθό της μεταφοράς επί πιστώσει, όταν όλη η αγορά λειτουργεί τοις μετρητοίς, τότε θα πρέπει να προσθέσει στα 34 βαπόρια που αποχώρησαν από την ελληνική ακτοπλοΐα τα τελευταία χρόνια άλλα δύο» (υπονοώντας το «Βιτσέντζος Κορνάρος» και το «Αγιος Γεώργιος»).

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]