Πληθώρα προβλημάτων, αλλά και επιβαρύνσεων στις επιχειρήσεις, επιφέρει η χρόνια κωλυσιεργία του υπουργείου Ανάπτυξης να «στήσει» κατά τα σύγχρονα αποδεκτά πρότυπα το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ). Τ
Πληθώρα προβλημάτων, αλλά και επιβαρύνσεων στις επιχειρήσεις, επιφέρει η χρόνια κωλυσιεργία του υπουργείου Ανάπτυξης να «στήσει» κατά τα σύγχρονα αποδεκτά πρότυπα το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ). Τα προβλήματα και οι επιβαρύνσεις αυτές, αναμένεται να κορυφωθούν τις ερχόμενες ημέρες, δοκιμάζοντας τις αντοχές των επιχειρήσεων, του προσωπικού των επιμελητηρίων και των διευθύνσεων Ανωνύμων Εταιρειών των Περιφερειακών Ενοτήτων που θα κληθούν να διεκπεραιώσουν έναν τεράστιο όγκο δεδομένων που σχετίζονται με την υποχρέωση δημοσίευσης των οικονομικών στοιχείων και αποφάσεων των γενικών συνελεύσεων των Ανωνύμων Εταιρειών.
Παράλληλα με τα προβλήματα αυτά, η παρελκυστική πολιτική του υπουργού, Κωστή Χατζηδάκη, που αγνόησε τις προτάσεις των εμπλεκόμενων φορέων (επιμελητήρια και διευθύνσεις Α.Ε.) για την έγκαιρη ηλεκτρονική διασύνδεση του ΓΕΜΗ με τις επιχειρήσεις, τα επιμελητήρια και τις διευθύνσεις Α.Ε., δημιουργεί και ζήτημα διαφάνειας, καθώς η ολοκλήρωση του ελέγχου των οικονομικών καταστάσεων και, κυρίως, η δημοσίευσή τους στο ΓΕΜΗ και την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, θα απαιτήσει σχεδόν ένα χρόνο!
Λίγες ημέρες πριν εκπνεύσει η προθεσμία υποβολής των οικονομικών καταστάσεων (ολοκληρώνεται στις 10 Ιουνίου) το ΓΕΜΗ, δεν είναι έτοιμο να υποδεχθεί ηλεκτρονικά τα οικονομικά στοιχεία των επιχειρήσεων. Και η «είδηση» αυτή, δεν προέρχεται από πληροφορίες, αλλά από «ομολογία» του γενικού γραμματέα Εμπορίου, κ. Στέφανου Κομνηνού, ο οποίος σήμερα, καλεί σε συνάντηση τους διευθυντές και τμηματάρχες Ανώνυμων Εταιρειών των Περιφερειακών Ενοτήτων, προκειμένου να τους παρουσιάσει τη νέα ηλεκτρονική εφαρμογή του ΓΕΜΗ οποία δεν είναι έτοιμη, αλλά, σε τελικό στάδιο.
Ειδικότερα, στην με αριθμό πρωτοκόλλου 1199 επιστολή του προς τις Διευθύνσεις και Τμήματα Ανωνύμων Εταιρειών Περιφερειακών Ενοτήτων αναφέρει: «Σας ενημερώνουμε ότι βρίσκεται σε τελικό στάδιο η νέα εφαρμογή του ΓΕΜΗ για ηλεκτρονική υποβολή και διεκπεραίωση των αιτημάτων των επιχειρήσεων, καθώς και ηλεκτρονική ανταλλαγή των στοιχείων και εγγράφων φακέλων μεταξύ των συναρμόδιων υπηρεσιών.
Για το λόγο αυτό σας καλούμε την Παρασκευή 31 Μαΐου 2013 και ώρα 9 π.μ. στην αίθουσα 611 (6ος όροφος) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου για μια πρώτη επίδειξη της εφαρμογής, προκειμένου να προβούμε από κοινού σε διορθώσεις που θα την καταστήσουν πιο λειτουργική και αποτελεσματική για τους χρήστες».
Η γραφειοκρατία του 2013 Ελλείψει ηλεκτρονικής διασύνδεσης, καθίσταται προφανές, ότι τις επόμενες ημέρες που λήγει η προθεσμία υποβολής των οικονομικών καταστάσεων, χιλιάδες εκπρόσωποι ανωνύμων εταιρειών:
1. Θα υποχρεωθούν να επισκεφτούν τις υπηρεσίες ΓΕΜΗ στα οικεία επιμελητήρια, προκειμένου να καταθέσουν τα έγγραφά τους με ψηφιακό αι φυσικό τρόπο.
2. Αφού οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων, λάβουν αριθμό πρωτοκόλλου, αντίγραφα των εγγράφων αυτών, (σε χαρτί) θα αποσταλούν στην οικεία διεύθυνση Ανωνύμων Εταιρειών της Περιφέρειας, όπου θα εκδοθεί νέο πρωτόκολλο.
3. Η αρμόδια υπηρεσία, θα ελέγξει τα στοιχεία και εάν αυτά είναι σωστά, θα τα αποστείλει - με φυσικό πάντα τρόπο - στην υπηρεσία ΓΕΜΗ.
4. Αν δεν είναι σωστά, αποστέλλει επιστολή στην επιχείρηση, η οποία θα πρέπει να καταθέσει νέα στοιχεία.
5. Οταν όλα είναι έτοιμα, τότε τα οικονομικά ή άλλα στοιχεία μπορούν να αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του ΓΕΜΗ και να προωθηθούν, αφού καταβληθεί το αναλογούν ποσό, για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Χαρακτηριστικό της γραφειοκρατίας είναι η πρόσφατη ανακοίνωση επιμελητηρίου το οποίο ενημέρωνε τις επιχειρήσεις-μέλη του ότι «η υποβολή ισολογισμών, οικονομικών καταστάσεων των Ανωνύμων Εταιρειών, καθώς και όλων των πρακτικών γενικών συνελεύσεων και διοικητικών συμβουλίων, των διπλοτύπων και ανακοινώσεων που υποβάλλονται στην Υπηρεσία ΓΕΜΗ του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, απαιτείται να γίνεται εις διπλούν (το ένα αντίγραφο αποστέλλεται στη Διεύθυνση Εμπορίου) για ταχύτερη διεκπεραίωση των αιτημάτων των επιχειρήσεων».
15 υπάλληλοι
Η διαδικασία που θα ακολουθηθεί για τη δημοσίευση των οικονομικών στοιχείων είναι αυτή η οποία αναφέρθηκε παραπάνω, ωστόσοέκδηλη είναι η ανησυχία τόσο των επιμελητηρίων όσο και των διευθύνσεων Α.Ε. για τις κρίσιμες ημέρες (6η, 7η και 10η) του Ιουνίου που λήγει ηπροθεσμία υποβολής των οικονομικών καταστάσεων των Α.Ε.
Πέρυσι τις τρεις τελευταίες ημέρες, η διεύθυνση Α.Ε. του Κεντρικού Τομέα δέχθηκε 4.486 καταστάσεις οικονομικών στοιχείων και από την 1η ως και την 20ή Ιουλίου 5.803 καταστάσεις που αφορούσαν αποφάσεις γενικών συνελεύσεων.
Στα παραπάνω, δεν συμπεριλαμβάνονται οι τροποποιήσεις καταστατικών. Ανάλογος αριθμός καταστάσεων, αναμένεται και φέτος και είναι προφανές ότι οι 15 υπάλληλοι που απασχολούνται στη διεύθυνση θα χρειαστούν πολλούς μήνες για να ολοκληρώσουν τον έλεγχο και να αναρτηθούν οι ισολογισμοί στην ιστοσελίδα του ΓΕΜΗ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, προσφάτως, κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης επιχειρώντας να απαντήσουν στο ερώτημα γιατί δεν υπάρχει ροή αναρτήσεων στο ΓΕΜΗ, ανέφεραν ότι ευθύνονται οι διευθύνσεις Α.Ε. των περιφερειών, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι στον κεντρικό τομέα τον περασμένο μήνα οι τρέχουσες υποθέσεις ανέρχονταν στις 10.000.
Ωστόσο, σύμφωνα με την αρμόδια διεύθυνση αυτό δεν ισχύει, καθώς χθες 30/5/2013 οι τρέχουσες υποθέσεις ανέρχονταν στις 633.
Ιδια τα τέλη καταχώρησης
Πάντως η κυβέρνηση και η τρόικα επέλεξαν να άρουν τις οικονομικές επιβαρύνσεις των επιχειρήσεων μόνο ως προς ό,τι αφορά τον ιδιωτικό τομέα, δηλαδή με την κατάργηση της υποχρέωσης δημοσίευσης των ισολογισμών στον Τύπο.
Αντίθετα όμως, σε ό,τι αφορά τις επιβαρύνσεις (των επιχειρήσεων) που κατευθύνονται για να καλύψουν τις μαύρες τρύπες του δημοσίου ελλείμματος, η κυβέρνηση και η τρόικα, έκριναν ότι θα πρέπει να διατηρηθούν. Τα ποσό που καλείται να πληρώσει σήμερα μια ανώνυμη εταιρεία για τη δημοσίευση του ισολογισμού της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ανέρχεται ... μόλις στα 544,67 ευρώ.
Αντιστοιχα για τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως απόφασης γενικής συνέλευσης, η επιβάρυνση ανέρχεται στα 289,72 ευρώ.
Προτάσεις για ταχύτερη διαχείριση
Προσπάθειες για την ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών καταβάλλει, εδώ και αρκετό καιρό, ο πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Κωνσταντίνος Μίχαλος, αλλά και ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης.
Ωστόσο, οι προτάσεις αυτές δεν υιοθετήθηκαν από το υπουργείο Ανάπτυξης. Μάλιστα, για την υπέρβαση του προβλήματος, στις 12Απριλίου, με επιστολή του στον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη, ο κ. Μίχαλος πρότεινε την κατάθεση τροπολογίας στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο, με τίτλο «Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων και άλλες διατάξεις», για τροποποίηση της παραγράφου 3 του άρθρου 7 του Ν. 3419/ 2005, ως εξής: «Η αίτηση του υπόχρεου και τα έγγραφα που αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο υποβάλλονται κατ’ επιλογή του αιτούντος, σε έντυπη ή σε ψηφιακή μορφή.
Στην τελευταία περίπτωση, η αίτηση, τα δικαιολογητικά και συνοδευτικά έγγραφα αυτής υποβάλλονται με ηλεκτρονικά μέσα και με χρήση ψηφιακής υπογραφής του εκδότη κάθε εγγράφου, η οποία πρέπει να πληροί τις απαιτήσεις που ορίζονται στις παραγράφους 2 και 1 των άρθρων 2 και 3, αντίστοιχα, του π.δ. 150/2001 (ΦΕΚ 125 Α).
Επίσης, η αίτηση του υπόχρεου και τα νομίμως υπογεγραμμένα έγγραφα, που αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο, μπορούν να υποβάλλονται και σε μορφή ασφαλούς pdf μη επεξεργάσιμου, μέσω ειδικών κωδικών χρήστη και πρόσβασης στο σύστημα του ΓΕΜΗ, που εκδίδονται από την Κεντρική Υπηρεσία ΓΕΜΗ, χορηγούνται σε κάθε υπόχρεο και τον αναγνωρίζουν ως τον αυθεντικώς υποβάλλοντα». Δύο ημέρες αργότερα, ζήτησε τη συνεργασία των αρμόδιων διευθύνσεων Α.Ε. των περιφερειών για την ηλεκτρονική διαβίβαση των εγγράφων, ωστόσο αυτό δεν είναι εφικτό, καθώς, με ευθύνη του υπουργείου, το ηλεκτρονικό σύστημα του ΓΕΜΗ δεν είναι διασυνδεδεμένο με τα Τμήματα Α.Ε. των περιφερειών.
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΖΗΣΙΜΟΥ - [email protected]