Στο 7% του ΑΕΠ αυξήθηκε η συμβολή της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην εθνική οικονομία το 2012, σύμφωνα με μελέτη της Boston Consulting Group (BCG), καθώς σε απόλυτα μεγέθη παρέμεινε σταθερή, όπως και τα προηγούμενα χρόνια, όμως ταυτόχρονα το ελληνικό ΑΕΠ συρρικνώθηκε, λόγω της κρίσης.
Στο 7% του ΑΕΠ αυξήθηκε η συμβολή της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην εθνική οικονομία το 2012, σύμφωνα με μελέτη της Boston Consulting Group (BCG), καθώς σε απόλυτα μεγέθη παρέμεινε σταθερή, όπως και τα προηγούμενα χρόνια, όμως ταυτόχρονα το ελληνικό ΑΕΠ συρρικνώθηκε, λόγω της κρίσης.
Την ίδια στιγμή, ο ελληνικός εφοπλισμός ολοκληρώνει, μέχρι τις αρχές Ιουνίου, τις διαδικασίες καταβολής της εθελοντικής εισφοράς στα δημόσια έσοδα, όπως έχει συμφωνήσει με την κυβέρνηση.
Περίληψη της μελέτης της BCG, που αφορά στη συνεισφορά του ναυτιλιακού cluster στην ελληνική οικονομία και κοινωνία, διανεμήθηκε στη διάρκεια της εκδήλωσης για την ημέρα του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού, η οποία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 20 Μαΐου το βράδυ.
Δεδομένης και της μεγάλης οικονομικής κρίσης που πλήττει τη χώρα μας, το ελληνικό ναυτιλιακό cluster μπορεί να αποτελέσει έναν αναπτυξιακό οδηγό της ελληνικής οικονομίας και στήριγμα της ρευστότητας, αλλά και της απασχόλησης, τονίζει η BCG.
Με τα δεδομένα της μελέτης που δημοσιοποιήθηκαν -μελέτη η οποία έρχεται ως συνέχεια αυτής που δημοσιοποίησε πριν από λίγους μήνες το ΙΟΒΕ-, η ελληνόκτητη ναυτιλία συνεισφέρει ετησίως στην ελληνική οικονομία 13,4 δισ. ευρώ, ενώ απασχολεί περισσότερα από 165.000 άτομα (με βάση στοιχεία του 2010).
Η άμεση συνεισφορά εκτιμάται στα 7,6 δισ. ευρώ (3,5% του ΑΕΠ) εκ των οποίων τα 6,5 δισ. ευρώ αποδίδονται στην ποντοπόρο ναυτιλία. Επιπλέον 2,3 δισ. ευρώ συνεισφέρει το ναυτιλιακό cluster, ενώ άλλα 3,4 δισ. ευρώ είναι η προστιθέμενη αξία από τη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
Την τελευταία δεκαετία, υπολογίζεται ότι η συνεισφορά της ναυτιλίας στο ισοζύγιο των υπηρεσιών ανήλθε στα 136 δισ. ευρώ, ενώ, το 2011, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα, με 12,7 δισ. ευρώ, ξεπέρασε το τουριστικό, που είχε ανέλθει στα 10,5 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά την εθελοντική εισφορά στα δημόσια έσοδα του ελληνικού εφοπλισμού, αυτή συνίσταται στο διπλασιασμό της φορολογίας για τρία έτη, τόσο για τα πλοία υπό ελληνική σημαία όσο και για τα πλοία ξένων σημαιών που διαχειρίζονται εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρο Βενιάμη, η πρωτοβουλία αυτή στοχεύει στην ενίσχυση των δημοσιονομικών εσόδων του κράτους, την κρίσιμη προσεχή περίοδο.
Επισημαίνεται, εξάλλου, ότι τα έσοδα του κράτους ενισχύονται ήδη και από την υποχρέωση των πλοίων υπό ξένη σημαία, τα διαχειριζόμενα από εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, να πληρώνουν από φέτος ετήσιο φόρο χωρητικότητας, ανάλογο με το φόρο που ισχύει και για τα υπό ελληνική σημαία πλοία.
Το σχέδιο
Προκειμένου να υλοποιηθεί η δέσμευση αυτή, η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών έχει οργανώσει τρεις συναντήσεις (27, 28 Μαΐου και 3 Ιουνίου) με όλους τους εκπροσώπους των ναυτιλιακών εταιρειών που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα για να ενημερωθούν και να λάβουν τις σχετικές αποφάσεις (εν είδη συνελεύσεων) για την υπογραφή ειδικού συμφωνητικού.
Στη συνέχεια, το συμφωνητικό αυτό θα το υπογράψουν, από την πλευρά του εφοπλισμού, ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης, και από την κυβέρνηση ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ενώ θα κατατεθεί και στη Βουλή.
Κοινωνική προσφορά
Πέραν της εθελοντικής εισφοράς, η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών έχει οργανώσει ένα πολύπλευρο πρόγραμμα κοινωνικής αλληλεγγύης, που στοχεύει στην ουσιαστική στήριξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων.
Ο αρχικός προσανατολισμός του προγράμματος είναι καμία οικογένεια με ανήλικα παιδιά στην πατρίδα μας να μη στερείται τροφής και ιατρικής περίθαλψης, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΕΕ. Υπολογίζεται ότι, μέχρι στιγμής, ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος έχει ξεπεράσει τα 35 εκατ. ευρώ.
Το άρθρο 19
Ανοικτό παραμένει για τον ελληνικό εφοπλισμό και το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου η επαναπροώθηση στη Βουλή του γνωστού άρθρου 19 του πολυνομοσχεδίου του ΥΝΑ, που αναφερόταν στις ατομικές συμβάσεις εργασίας στα κατώτερα πληρώματα της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Το υπουργείο προτίθεται να επαναφέρει τη ρύθμιση με νέα διατύπωση, ενώ, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρο Βενιάμη, όσοι καταψήφισαν το συγκεκριμένο άρθρο στη Βουλή, στέρησαν από τους νέους ανθρώπους, το δικαίωμα επιλογής τους για εργασία και δημιουργία.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]