Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 17 Μαΐου 2013 07:00

Νέα «ναυμαχία» Minoan Lines - ΑΝΕΚ για τα Χανιά

Φουρτούνες αναμένονται σήμερα στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) που πραγματοποιείται στη Νάξο, καθώς είναι προγραμματισμένο μεταξύ των άλλων θεμάτων να συζητηθεί το αίτημα των Μινωικών Γραμμών για την ετήσια δρομολόγηση του επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου «Ικαρος Παλάς» στη γραμμή Πειραιάς - Χάνια από 01-07-2013.

Φουρτούνες αναμένονται σήμερα στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) που πραγματοποιείται στη Νάξο, καθώς είναι προγραμματισμένο μεταξύ των άλλων θεμάτων να συζητηθεί το αίτημα των Μινωικών Γραμμών για την ετήσια δρομολόγηση του επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου «Ικαρος Παλάς» στη γραμμή Πειραιάς - Χάνια από 01-07-2013.

Στη συγκεκριμένη γραμμή δραστηριοποιείται μόνο η ΑΝΕΚ με δύο πλοία. Επισημαίνεται ότι και στο παρελθόν οι Μινωικές Γραμμές κατάθεσαν αίτημα στο ΣΑΣ για τη δρομολόγηση πλοίου ωστόσο τα αιτήματα απορρίφτηκαν τόσο από το ΣΑΣ όσο και από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, εκτός από ένα που έγινε δεκτό επτά μήνες μετά την κατάθεσή του και αφορούσε στην ετήσια  δρομολόγηση πλοίου της από τη νέα δρομολογιακή περίοδο. Όμως στο μεταξύ η Minoan Lines, που ανήκει στον Όμιλο Grimaldi είχε ναυλώσει το πλοίο της στο εξωτερικό, μέσω του ιταλικού ομίλου με αποτέλεσμα να μην πραγματοποιηθεί ούτε εκείνη η προσπάθεια.

H  δρομολόγηση, πάντως, πλοίου της Minoan Lines στη γραμμή των Χανίων υπό τις υφιστάμενες συνθήκες στην ακτοπλοΐα (των ακριβών καυσίμων και της μειωμένης επιβατικής και μεταφορικής κίνησης και των ζημιών ύψους 900 εκατ. ευρώ στην τελευταία τριετία) δεν μπορεί παρά να δημιουργεί προβληματισμούς για τη σκοπιμότητά της, σύμφωνα με την ΑΝΕΚ, που εκλαμβάνει την εν λόγω κίνηση ως εκβιαστική και επιθετική. Σημειώνεται ότι η ΑΝΕΚ και ο όμιλος Grimaldi είναι σε χρόνια διαμάχη, καθώς η ΑΝΕΚ ουδέποτε ολοκλήρωσε τη συμφωνία αγοράς των μετοχών της Hellenic Seaways (HSW) από τη Minoan Lines. Παράλληλα ως μέτοχοι και οι δύο της HSW, βρίσκονται σε συνεχή αντιπαράθεση για τον τρόπο διοίκησης της εταιρείας από τον πρόεδρο της HSW και διευθύνοντα σύμβουλο τη ΑΝΕΚ, Γιάννη Βαρδινογιάννη. Ομως πίσω και από αυτή την επιχειρηματική κόντρα, φαίνεται να «κρύβεται» μία άλλη πιο ουσιαστική που αφορά στον έλεγχο της γραμμής Πάτρας- Αγκόνας, όπου δραστηριοποιούνται η ΑΝΕΚ σε κοινοπραξία με τον όμιλο Attica (από την μία πλευρά) και ο όμιλος Grimaldi μέσω της Minoan Lines από την άλλη.

Οι Μινωικές Γραμμές δίνουν έμφαση όπως προκύπτει από σχετική ανακοίνωσή της στον τοπικό Τύπο στα οφέλη που θα έχει σύμφωνα με τις ίδιες, η δρομολόγηση του «Ικαρος Παλάς» στη γραμμή των Χανίων. 

Με αυτή την επιχειρηματική τους κίνηση στοχεύουν στη δημιουργία, εν μέσω ύφεσης, επιπλέον θέσεων εργασίας, με δεδομένο ότι το υπό ελληνικής σημαίας πλοίο «Ικαρος Παλάς» θα επανδρωθεί με Ελληνες ναυτικούς, ενώ χάριν της λειτουργίας της νέας αυτής γραμμής, θα δημιουργηθούν επιπλέον θέσεις εργασίας στην πόλη, αλλά και στο λιμάνι των Χανίων, αναφέρουν στην ανακοίνωση. Επίσης εκτιμούν ότι θα αυξηθεί η τουριστική κίνηση προς τα Χανιά μέσω του διεθνούς δικτύου μεταφορών που «μόνο οι Μινωικές Γραμμές διαθέτουν στην Ελλάδα, ως μέλος ενός εκ των μεγαλύτερων ομίλων μεταφορών διά θαλάσσης στην Ευρώπη».

Τέλος, η Ηρακλειώτικη εταιρεία επικαλείται την ανάγκη τήρησης των αρχών του ελεύθερου ανταγωνισμού, και πιστεύει ότι, το αίτημά της θα τύχει «της θετικής αποδοχής του αρμόδιου υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, χάριν της αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό, τον εμπορικό κόσμο και περαιτέρω της ενίσχυσης της τουριστικής κίνησης και του υγιούς ανταγωνισμού».

Η ΑΝΕΚ αναμένεται να επιμείνει στη συνεδρίαση του ΣΑΣ, στα επιχειρήματα που έχει χρησιμοποιήσει και στο παρελθόν αντιτιθέμενη στη δρομολόγηση του πλοίου των Μινωικών Γραμμών στα Χανιά. Μεταξύ άλλων θεωρεί ότι το αίτημα είναι εκπρόθεσμο, μη σύννομο και δεν μπορεί να εγκριθεί. Επίσης θα υποστηρίξει ότι δεν προκύπτει ανάγκη έκτακτης και εκπρόθεσμης δρομολόγησης πλοίου στη γραμμή. 

«Θα αυξηθούν οι τιμές»

Η ΑΝΕΚ θεωρεί ότι στην περίπτωση που δρομολογηθεί και άλλο πλοίο αντί να μειωθούν οι τιμές, λόγω ανταγωνισμού, θα αυξηθούν αφού κανένα από τα δύο πλοία δεν θα καλύπτει το κόστος λειτουργίας. 

Ο ελεύθερος ανταγωνισμός είναι ευπρόσδεκτος αρκεί να μην δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που υπόσχεται να λύσει, τονίζουν στελέχη της ΑΝΕΚ, ενώ κύκλοι της ακτοπλοΐας θεωρούν ότι ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης πρέπει να παρεμβαίνει για να λύνει και όχι να δημιουργεί προβλήματα.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]