Με ζημιές έκλεισαν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά οι 21 από τις 30 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) που δημοσιεύουν οικονομικά στοιχεία.
Με ζημιές έκλεισαν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά οι 21 από τις 30 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) που δημοσιεύουν οικονομικά στοιχεία.
Οι ζημιές τους για το 2012 έφτασαν τα 239 εκατ. δολάρια, σαφώς βελτιωμένες όμως σε σχέση με το 2011, που έφτασαν τα 5,9 δισ. δολάρια. Οπως, ωστόσο, επισημαίνει η Alphaliner, μόλις 7 από τις 21 εταιρείες επέστρεψαν στην κερδοφορία το 2012.
Οι αναλυτές της εταιρείας αναφέρουν ότι μετά το «καταστροφικό» πρώτο τρίμηνο του 2012, ο κλάδος κατάφερε να κάνει δύο καλά σε επίπεδο αποτελεσμάτων τρίμηνα (το β' και το γ'). Και αυτό λόγω της αύξησης των ναύλων στη spot αγορά. Ομως η μεγάλη πτώση του δ’ τριμήνου οδήγησε τις 14 από τις 21 εταιρείες να κλείσουν τη χρονιά με αρνητικό πρόσημο.
Η CMA CGM, η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία στο κόσμο, είχε τα μεγαλύτερα λειτουργικά κέρδη, ύψους 989 εκατ. δολαρίων, εκ των οποίων τα 200 προέρχονται από το τομέα των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων. Το 2011 είχε σημειώσει κέρδη ύψους 63 εκατ. δολαρίων.
Ακολούθησε η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου η Maersk Line με λειτουργικά κέρδη ύψους 483 εκατ. δολαρίων από ζημιές ύψους 552 εκατ. δολαρίων το 2011. Τρίτη ήταν η OOCL με 230 εκατ. δολάρια από 118 εκατ. δολάρια πέρυσι και τέταρτη η Wan Hai με 94 εκατ. δολάρια κέρδη από ζημιές 11 εκατ. δολαρίων το 2011.
Στην πέμπτη θέση βρέθηκε η Happag Lloyd με κέρδη ύψους 34 εκατ. δολαρίων από 141 εκατ. δολάρια το 2011 και στην έκτη η SITC με λειτουργικά κέρδη ύψους 32 εκατ. από 45 το 2011, ενώ τελευταία κερδοφόρα είναι η CCNI με κέρδη 11 εκατ. δολαρίων από ζημιές 98 εκατ. δολαρίων το 2011.
Τις μεγαλύτερες ζημιές, 279 εκατ. δολάρια, για το 2012 σημείωσε η APL και ακολούθησε η NYK με 250 εκατ. δολάρια, η COSCON με 242 εκατ. δολάρια, η HMM με ζημιές 228 εκατ. δολαρίων. Ζημιές, τέλος, άνω των 200 εκατ. δολαρίων κατέγραψε και η MOL με 215 εκατ. δολάρια.
Αρνητικές συνθήκες
Οι εταιρείες απέτυχαν να επιστρέψουν στην κερδοφορία το 2012, σχολιάζει η Alphaliner, ενώ για το 2013 τονίζει ότι οι συνθήκες προσφοράς και ζήτησης παραμένουν αρνητικές.
«Η πρόσφατη αύξηση των ναύλων στα μέσα Μαρτίου στις ρότες Ασίας - Ευρώπης έχουν ''διαβρωθεί'' από τον αρνητικό συντελεστή που κυριαρχεί σήμερα στο δείκτη φορτίου - πλοίου, αλλά και από τον άκρατο ανταγωνισμό», σημειώνει η Alphaliner και προσθέτει ότι «η spot αγορά στις γραμμές Ασίας - Βόρειας Ευρώπης είναι σήμερα 40% χαμηλότερα απ’ ό,τι την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτος.
Με την υποτονική αύξηση της ζήτησης για τις κύριες εμπορικές γραμμές, σε συνδυασμό με το αναμενόμενο ρεκόρ στις παραδόσεις νέων πλοίων κατά το τρέχον έτος, οι εταιρείες αναμένεται να συνεχίσουν να αγωνίζονται για να επιτύχουν θετικά αποτελέσματα το 2013».
Ανενεργή χωρητικότητα
Οι συνθήκες της αγοράς αποτυπώνονται και στα στοιχεία της Lloyds List Intelligence όπου στο τέλος του Μαρτίου η συνολική χωρητικότητα που παρέμενε ανενεργή έφτασε τα 705.994 teu, αριθμός αυξημένος κατά 34% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν τα πλοία χωρητικότητας 3.000 με 4.999 teu, αφού η συνολική χωρητικότητα που παραμένει δεμένη φτάνει τα 192.400 teu.
Ακολουθούν τα πλοία με χωρητικότητα τα 1.000 με 3.000 teu, ενώ τα μεγάλα, άνω των 13.000 teu, είναι μόλις δύο.
Σημειώνεται ότι η Lloyds List Intelligence εκτιμά ότι μέχρι το τέλος του έτους η συνολική χωρητικότητα που θα μείνει ανενεργή θα ξεπεράσει το 1 εκατ. teu, ενώ το αρνητικό ρεκόρ όλων το εποχών κρατάει από το 2009, όταν 1,5 εκατ. teu βρέθηκαν δεμένα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ- [email protected]