Προ των πυλών βρίσκεται η πολυαναμενόμενη «ναυμαχία» για τα ελληνικά λιμάνια, αφού το ΤΑΙΠΕΔ προετοιμάζεται πυρετωδώς και το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου περιμένει να «περάσει» στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την ανασυγκρότησή του και στη συνέχεια να καταθέσει τη δική του εισήγηση στο Μέγαρο Μαξίμου.
Προ των πυλών βρίσκεται η πολυαναμενόμενη «ναυμαχία» για τα ελληνικά λιμάνια, αφού το ΤΑΙΠΕΔ προετοιμάζεται πυρετωδώς και το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου περιμένει να «περάσει» στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την ανασυγκρότησή του και στη συνέχεια να καταθέσει τη δική του εισήγηση στο Μέγαρο Μαξίμου.
Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζεται να προτείνει στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά αλλά και τους προέδρους των κομμάτων της συγκυβέρνησης, Ευάγγελο Βενιζέλο του ΠΑΣΟΚ και Φώτη Κουβέλη της ΔΗΜΑΡ, να προχωρήσουν άμεσα οι διαγωνισμοί για τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, με το προτεινόμενο μοντέλο να είναι η ολική παραχώρηση.
Για την ολική παραχώρηση εξετάζονται δύο σενάρια. Το master concession που αφορά την παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων του λιμανιού ή η πώληση μετοχών.
Από την άλλη πλευρά, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, ο οποίος προχωρά στην ενοποίηση των λιμανιών σε τέσσερις άξονες, ενώ παράλληλα ζητεί νέα master plan για τα 32 πιο σημαντικά λιμάνια της χώρας, δεν έχει εκφράσει ακόμα την άποψή του. Ωστόσο, στο παρελθόν, εμμέσως είχε δείξει ότι ευνοεί ένα μοντέλο παραχωρήσεων παρόμοιο με αυτό με το οποίο παραχωρήθηκε ο προβλήτας ΙΙ και ΙΙΙ στο Σ.ΕΜΠΟ του Πειραιά στην Cosco.
Ταυτόχρονα, αυξάνονται, σύμφωνα με πληροφορίες, και οι πιέσεις από τους μεγάλους παίκτες σε παγκόσμιο επίπεδο, να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατόν οι διαδικασίες και να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. Οι περισσότεροι από τους ομίλους δείχνουν μια προτίμηση προς τις ολικές παραχωρήσεις.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες της «Ν», για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης υπάρχει προτεινόμενη ημερομηνία για να βγει στον «αέρα» ο διαγωνισμός στις 26 Ιουνίου 2013.
Ωστόσο, και εφόσον επιβεβαιωθεί η τάση που επιδεικνύει το τελευταίο διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ, η τελική απόφαση ανήκει στην κυβέρνηση, η οποία βάζει σε πρώτο πλάνο τις αποκρατικοποιήσεις και τις επενδύσεις. Σύμφωνα με τα όσα έχουν προκύψει από τις συσκέψεις που έχουν γίνει στο Μαξίμου για το θέμα αυτό, ο κ. Σαμαράς προσανατολίζεται να προωθήσει αυτό το σχέδιο το οποίο θα έχει τη μεγαλύτερη, τόσο άμεσα όσο και μακροπρόθεσμα, θετική επίδραση στην ελληνική οικονομία.
Από την άλλη πλευρά, και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της «Ν», ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Βενιζέλος δέχεται εισηγήσεις στις οποίες εκφράζεται έντονος σκεπτικισμός για το μοντέλο της ολικής παραχώρησης.
Στις εισηγήσεις που έχει δεχθεί εκφράζεται ανησυχία για την πιθανότητα δημιουργίας ιδιωτικών μονοπωλίων στην περίπτωση της ολικής παραχώρησης.
Αναφορικά με την άμεση ανάγκη κεφαλαίων ώστε να ικανοποιηθεί ο δανεισμός της χώρας, επισημαίνουν ότι θα μπορούσε να ολοκληρωθεί η συνένωση των λιμανιών. Να φτάσει, σε πρώτη φάση, το ποσοστό του Δημοσίου πάνω από 95% στα νέα σχήματα, να πουληθεί ένα ποσοστό πάνω από 40% και να διατηρήσει το Δημόσιο το 51%. Στη δεύτερη φάση, προτείνεται να προχωρήσουν οι παραχωρήσεις ανά υπηρεσία. Εκφράζεται επίσης έντονος σκεπτικισμός για τα έσοδα που θα αποκομίσει η χώρα άμεσα σε σχέση με την πορεία του ελληνικού χρηματιστηρίου, στην περίπτωση της ολικής παραχώρησης.
Αλλά ούτε και στη ΔΗΜΑΡ έχει ξεκαθαρίσει η κατάσταση. Η περίπτωση της ολικής παραχώρησης, να δοθεί δηλαδή το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών των δύο λιμανιών, δεν ενθουσιάζει μια μεγάλη μερίδα των στελεχών της. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», υπάρχει και η άποψη ότι ενδεχομένως να είναι καλύτερα να προχωρήσει το συγκεκριμένο μοντέλο των ολικών παραχωρήσεων. Μια άποψη που, όπως αναφέρουν στη «Ν» καλά πληροφορημένες πηγές, έχει εκφραστεί ακόμα και από ορισμένα στελέχη του κόμματος στον Πειραιά.
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Η Κομισιόν
Ο τρίτος άξονας της εξίσωσης αναφορικά με τα ελληνικά λιμάνια είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας, υπάρχει αλληλογραφία με τις Βρυξέλλες, στην οποία υπογραμμίζουν ότι θα πρέπει να προσεχθεί το ενδεχόμενο δημιουργίας ιδιωτικών μονοπωλίων στα ελληνικά λιμάνια. Μάλιστα, όποιο και αν είναι τελικά το μοντέλο που θα επιλεχθεί για την εκμετάλλευση των δύο μεγάλων λιμανιών της χώρας, όλες οι πλευρές έχουν επιστήσει τη προσοχή τους στα δεδομένα των διαγωνισμών που θα γίνουν, έτσι ώστε να έχουν την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.