Κερδίζει σταθερά «πόντους» σε χωρητικότητα, τα τελευταία χρόνια, ο ελληνόκτητος στόλος, αλλά παράλληλα χάνει σε αριθμό πλοίων. Συγκεκριμένα, μειώνεται από το 2009 και μετά ο ελληνόκτητος στόλος σε ό,τι αφορά αριθμό πλοίων, από 4.161 σε 3.677 το 2013, ενώ αντίθετα από το 2010 κερδίζει συνεχώς σε χωρητικότητα, από 258,1 εκατ. dwt, σε 265,3 εκατ. dwt το 2013.
Κερδίζει σταθερά «πόντους» σε χωρητικότητα, τα τελευταία χρόνια, ο ελληνόκτητος στόλος, αλλά παράλληλα χάνει σε αριθμό πλοίων. Συγκεκριμένα, μειώνεται από το 2009 και μετά ο ελληνόκτητος στόλος σε ό,τι αφορά αριθμό πλοίων, από 4.161 σε 3.677 το 2013, ενώ αντίθετα από το 2010 κερδίζει συνεχώς σε χωρητικότητα, από 258,1 εκατ. dwt, σε 265,3 εκατ. dwt το 2013.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση των Lloyd’s Register - Fairplay, που εκπονείται για λογαριασμό της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), τον Απρίλιο του 2013 έχει συρρικνωθεί περαιτέρω ο υπό ελληνική σημαία στόλος, ο οποίος, όμως, παραμένει η πρώτη επιλογή των Ελλήνων εφοπλιστών.
Ειδικότερα, στις 21 Μαρτίου του 2013, ο υπό ελληνική σημαία στόλος αριθμεί 829 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 73,44 εκατ. dwt και 43,31 εκατ. gt, ενώ το 2012 το ίδιο διάστημα ήταν στα 862 πλοία, χωρητικότητας 74,5 εκατ. dwt και 43,6 gt.
Οπως σχολιάζει το Committee, η εξέλιξη αυτή είναι αποτέλεσμα των ανησυχιών που υπήρχαν σχετικά με τη διάρθρωση του διοικητικού φορέα της ελληνικής ναυτιλίας (διάλυση του υπουργείου Ναυτιλίας και απομάκρυνση του Λιμενικού). Μια κατάσταση που όμως τώρα βρίσκεται σε πορεία διόρθωσης, αναφέρει η Επιτροπή και προσθέτει ότι η μείωση δεν είναι στα επίπεδα που ήταν ένα χρόνο πριν, κάτι που ενδέχεται να οφείλεται στο γεγονός ότι υπάρχει επιστροφή πλοίων στον υπό ελληνική σημαία στόλο. Στα στοιχεία του 2013 περιλαμβάνονται και 64 υπό παραγγελία πλοία, συνολικής χωρητικότητας 7,48 εκατ. dwt και 5,34 εκατ. gt.
Ο ελληνόκτητος στόλος άνω των 1.000 gt, τον τελευταίο χρόνο, μειώθηκε σε αριθμό πλοίων, αλλά αυξήθηκε σε χωρητικότητα (dwt και gt). Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία, αριθμεί 3.677 πλοία χωρητικότητας 265,3 εκατ. dwt και 155,98 gt, από 3.760 πλοία και χωρητικότητα 264,04 εκατ. dwt και 155,9 εκατ. gt την ίδια περίοδο του 2012.
Τα στοιχεία δείχνουν μια μείωση 86 πλοίων και 1,28 εκατ. dwt, ενώ σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και 282 πλοία όλων των κατηγοριών, τα οποία βρίσκονται υπό ναυπήγηση, ενώ, το αντίστοιχο διάστημα του 2012, τα υπό ναυπήγηση πλοία αριθμούσαν σε 437.
Οι σημαίες
Η ελληνική σημαία παραμένει η πρώτη επιλογή των Ελλήνων εφοπλιστών, με 829 πλοία και 73,44 εκατ. dwt. Ακολουθεί η Λιβερία με 442 ελληνόκτητα πλοία χωρητικότητας 45,57 εκατ. dwt και τρίτη η Μάλτα με 561 πλοία χωρητικότητας 41,53 εκατ. dwt. Στη τέταρτη θέση βρίσκονται τα Marshall Islands με 519 πλοία, χωρητικότητας 36,56 εκατ. dwt, στην πέμπτη ο Παναμάς με 388 πλοία χωρητικότητας 23 εκατ. dwt, οι Μπαχάμες με 238 πλοία χωρητικότητας 16,23 εκατ. dwt και η Κύπρος με 235 πλοία, χωρητικότητας 15,55 εκατ. dwt.
Σε παγκόσμιο επίπεδο
Σε σταθερά πολύ υψηλά επίπεδα παραμένει το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, ενώ ενισχύει τα ποσοστά του στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου και στα conmtainerships. Συγκεκριμένα, ο ελληνικών συμφερόντων στόλος πετρελαιοφόρων, το Μάρτιο του 2013, αντιστοιχεί στο 23,2% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων, από 23% πέρυσι και στο 22,2% σε dwt από 22,3% πέρυσι. Σε ό,τι αφορά τα χημικά και τα προϊόντων πετρελαίου δεξαμενόπλοια, σε αριθμό πλοίων παραμένει σε σταθερά επίπεδα στο 8,4%, ενώ σε χωρητικότητα έφτασε το 13,5% του παγκόσμιου στόλου από 12,9% πέρυσι.
Σε ό,τι αφορά τα Liquefied Gas Carriers, το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου σε αριθμό πλοίων, από 8,4% πέρυσι, ανέβηκε σε 9,3% φέτος και σε χωρητικότητα, από 7,4% πέρυσι, σε 9,1% φέτος. Σε ό,τι αφορά τα bulk carriers, σε αριθμό πλοίων παραμένουν σταθερά τα δύο τελευταία χρόνια, με μερίδιο 15,1%, ενώ αυξήθηκε σε χωρητικότητα από 16% το 2012 σε 16,4% το 2013.
Αυξημένα εμφανίζονται τα ποσοστά και στα containerships, από 5,5% πέρυσι, σε 6% σε αριθμό πλοίων και από 6,9% πέρυσι σε 7,5% φέτος σε χωρητικότητα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]