Ενώπιον μιας πραγματικά τραγικής εικόνας, λόγω της ύφεσης, βρίσκεται η ακτοπλοΐα, που «βλέπει» να αυξάνεται κατακόρυφα ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου της τα επόμενα έτη, να ολοκληρώνεται η ανθελληνοποίηση των γραμμών της Αδριατικής, αλλά και να επιστρέφει στις δεκαετίες του '90 και του '80 περίοδο κατά την οποία οι Ελληνες εφοπλιστές αγόραζαν τα πλοία δεκαετίας των Γιαπωνέζων, τα μετασκεύαζαν στην Ελλάδα και τα δρομολογούσαν στο Αιγαίο.
Ενώπιον μιας πραγματικά τραγικής εικόνας, λόγω της ύφεσης, βρίσκεται η ακτοπλοΐα, που «βλέπει» να αυξάνεται κατακόρυφα ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου της τα επόμενα έτη, να ολοκληρώνεται η ανθελληνοποίηση των γραμμών της Αδριατικής, αλλά και να επιστρέφει στις δεκαετίες του ΄90 και του ΄80 περίοδο κατά την οποία οι Ελληνες εφοπλιστές αγόραζαν τα πλοία δεκαετίας των Γιαπωνέζων, τα μετασκεύαζαν στην Ελλάδα και τα δρομολογούσαν στο Αιγαίο.
Τις επισημάνσεις αυτές κάνει ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC Business Consultants, Γιώργος Ξηραδάκης, ο οποίος μάλιστα δεν αποκλείει στο μέλλον να δούμε στην Ελλάδα και κινεζικά επιβατηγά - οχηματαγωγά πλοία. Όπως χαρακτηριστικά προβλέπει, οι Ελληνες θα αγοράζουν και κινεζικά πλοία αφού η μεγάλη αυτή ναυτιλιακή δύναμη θέλει να εκσυγχρονίσει το στόλο της, εν συνεχεία θα τα μετασκευάζουν εκεί αφού η εδώ ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στην Ελλάδα ήδη κατέρρευσε», ενώ «το βέβαιον είναι ότι έτσι όπως βαδίζουμε θα χαθεί το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών που είναι ναυτική τέχνη και παράδοση».
«Δυστυχώς», συνεχίζει, «οι σύγχρονοι Ελληνες ακτοπλόοι απέτυχαν παταγωδώς να αναπτυχθούν σε γραμμές εκτός ελληνικών υδάτων όπως έκαναν οι παλαιότεροι και πλέον η έλλειψη διεθνούς υποβάθρου θα τους αναγκάσει να συνεχίσουν τις εκποιήσεις σύγχρονων πλοίων».
Με την άποψη του κ. Ξηραδάκη, περί αναπόφευκτης μείωσης του ακτοπλοϊκού στόλου, συμφωνούν και ακτοπλοϊκοί κύκλοι οι οποίοι επισημαίνουν στη «Ν» ότι εξελίξεις αναμένονται από το Μάιο. Οπως τονίζουν χαρακτηριστικά, «και μερική παύση δραστηριοποίησης θα έχουμε και πλοία θα πουληθούν, αφού περισσεύει σήμερα περίπου το 20% του ακτοπλοϊκού στόλου». Εκτός από το πολύ αυξημένο κόστος δραστηριοποίησης των πλοίων, υπάρχει και κάθετη πτώση της κίνησης, η οποία έχει μειωθεί κατά 2,5 εκατ. επιβάτες από το 2009.
Από την άλλη πλευρά επισημαίνουν ότι δεν υπάρχει ζήτηση και για αγορές πλοίων, και ένας πολύ βασικός λόγος είναι και ο περιορισμός, και στο εξωτερικό, της χρηματοδότησης για αγορές πλοίων.
Τα σύγχρονα πλοία
Σύμφωνα με τη XRTC η συνεχιζόμενη για μια τετραετία και πλέον κρίση έχει εξαντλήσει οικονομικά την ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά. Οι στόχοι ήταν και παραμένουν απλοί: α) να μπορέσουν να συνεχίσουν να καλύπτουν το θαλάσσιο δίκτυο μεταφορών της νησιωτικής μας χώρας, β) να αντιμετωπίσουν το δυσθεώρητο και δυσβάσταχτο κόστος καυσίμων, γ) να κερδίσουν χρόνο από τους πιστωτές τους και τέλος, δ) να αποδείξουν στην κοινή γνώμη ότι είναι εδώ να στηρίξουν την οικονομία της χώρας.
«Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο που η παγκόσμια αγορά των οχηματαγωγών (Ferry boats) έχει καταρρεύσει σε σημείο που δεν υπάρχουν αγοραστές για πλοία μεταχειρισμένα και κυρίως γι΄ αυτά που έχουν μια ηλικία άνω των 10 ετών», υπογραμμίζει η XRTC και προσθέτει: «Αυτό το μοναδικό στη νεώτερη ιστορία της παγκόσμιας ναυτιλίας μικρών αποστάσεων φαινόμενο, περιόρισε τους ελιγμούς των ελληνικών εταιρειών της ακτοπλοΐας που δεν μπορούσαν να ανακεφαλαιοποιήσουν τις εταιρείες τους με επιτυχημένες πωλήσεις των πλοίων τους όπως συνέβαινε στο διάστημα 2002-2007 προ παγκόσμιας κρίσης όπου πουλούσαν κάποια από τα πολλά και νέα πλοία και αντλούσαν σημαντικά κέρδη.
Η συνεχιζόμενη κρίση έχει σαν αποτέλεσμα την αναγκαιότητα εκποίησης μέρος των περιουσιακών στοιχείων τους με πρώτα και καλύτερα τα πιο σύγχρονα πλοία».
Η μείωση του στόλου
Στην ελληνική ακτοπλοΐα της τελευταίας 15ετίας είχαμε τρεις φάσεις μείωσης του ακτοπλοϊκό στόλου. Η πρώτη φάση, η αποτελεσματικότερη σε οικονομικά αποτελέσματα ήταν οι εκποιήσεις παλαιών πλοίων της περιόδου 2000-2007 τα οποία αντικαταστάθηκαν από τα υπερσύγχρονα πλοία που παραλήφθηκαν από της ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες, μέσω νέων κατασκευών σε διάφορα ναυπηγεία του κόσμου και κοσμούσαν το Αιγαίο όλα αυτά τα χρόνια. Τότε πάνω από 60 πλοία παλαιότερης τεχνολογίας άφησαν το Αιγαίο και πήγαν σε χώρες λιγότερο ανεπτυγμένες αγορές.
Στη δεύτερη φάση της περιόδου 2007-2010 έχουμε τις αποχωρήσεις πλοίων που «έμειναν από καύσιμα» λόγω του ανελέητου ανταγωνισμού που όπως αποδείχθηκε ο ίδιος ο ρυθμιστής είχε επιβάλει με σκληρό τρόπο και οι μεγάλες εταιρείες τον ακολούθησαν αδικαιολόγητα.
«Συνολικά χάνονται, παροπλίζονται ή οδεύουν προς τα διαλυτήρια αλλά 20 και πλέον πλοία, ενώ πλοία μικρών επενδυτικών σχημάτων αγκαλιάστηκαν από τη στρατηγική ναυλώσεων της ΝΕΛ για να παραμείνουν για μικρό χρονικό διάστημα στο Αιγαίο, αφού και η ίδια η ΝΕΛ έφτασε στα όρια χρεοκοπίας», αναφέρει χαρακτηριστικά η XRTC και καταλήγει: «Και πλέον εισερχόμαστε στην τελευταία και τωρινή φάση όπου οι εταιρείες αναμένουν την ανάπτυξη κάποιων άλλων αγορών με σκοπό να πουλήσουν πλοία τους με γνώμονα, κυρίως, την αποφυγή συσσωρευμένων αρνητικών αποτελεσμάτων, αλλά και περαιτέρω μείωσης του δανεισμού τους από τις τράπεζες».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]