Φθίνουσα πορεία καταγράφει η εγχώρια αγορά συμπληρωμάτων διατροφής την τελευταία διετία, εξαιτίας του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος και της συρρίκνωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών.
Φθίνουσα πορεία καταγράφει η εγχώρια αγορά συμπληρωμάτων διατροφής την τελευταία διετία (2011-2012), εξαιτίας του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος και της συρρίκνωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών.
Σύμφωνα με την πρώτη έκδοση της κλαδικής μελέτης που κυκλοφόρησε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, η εν λόγω αγορά σημείωσε πτώση 8% περίπου το 2011, ενώ η πτωτική τάση συνεχίστηκε και το 2012, με τον ρυθμό μείωσης να εκτιμάται στο 10% περίπου.
«Οι συνολικές πωλήσεις συμπληρωμάτων διατροφής παρουσίασαν αξιόλογους ρυθμούς ανάπτυξης τα παλαιότερα έτη (πριν το 2009), ως αποτέλεσμα των έντονων ρυθμών που έχει αποκτήσει η σύγχρονη καθημερινότητα, καθώς και της αυξανόμενης τάσης των πολιτών για πιο υγιεινή διαβίωση και διατροφή», παρατηρεί η διευθύντρια Οικονομικών - Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, κ. Σταματίνα Παντελαίου.
Όπως σημειώνει, «η εν λόγω αγορά (συνολικές πωλήσεις σε τιμές χονδρικής), σαφώς επηρεασμένη από το εγχώριο οικονομικό περιβάλλον και τη συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, καταγράφει φθίνουσα πορεία τα τελευταία έτη».
Σύμφωνα με την ίδια, τα διατροφικά προϊόντα συμπλήρωσης της συνήθους δίαιτας εκτιμάται ότι κάλυψαν περίπου το 55% των συνολικών πωλήσεων, με κυριότερη ομάδα τις πολυβιταμίνες, ενώ τα προϊόντα ειδικής διατροφής για συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού απέσπασαν το 45% των συνολικών πωλήσεων. Το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων αφορά εισαγόμενα προϊόντα. Οι εξαγωγές κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην εγχώρια αγορά των συμπληρωμάτων διατροφής δραστηριοποιούνται αρκετές επιχειρήσεις, οι περισσότερες των οποίων ασχολούνται και με άλλες κατηγορίες προϊόντων πέραν των εξεταζόμενων, όπως των φαρμάκων και παραφαρμακευτικών προϊόντων, των καλλυντικών, των ειδών διατροφής, κλπ.
Ο αριθμός των παραγωγικών επιχειρήσεων είναι περιορισμένος, στις περισσότερες δε απ’ αυτές η παραγωγή και διάθεση συμπληρωμάτων διατροφής καλύπτει πολύ μικρό ποσοστό της συνολικής τους δραστηριότητας. Οι εισαγωγικές επιχειρήσεις είναι σαφώς περισσότερες σε αριθμό, αρκετές δε απ’ αυτές ασχολούνται, κατά κύριο λόγο, με την εισαγωγή και εμπορία ευρείας γκάμας συμπληρωμάτων διατροφής.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων του εξεταζόμενου κλάδου είναι έντονος, λόγω της διάθεσης στην αγορά ευρείας γκάμας προϊόντων / εμπορικών σημάτων, αλλά και λόγω του περιορισμένου αριθμού «καναλιών διανομής». Οι επιχειρήσεις διαθέτουν τα προϊόντα τους στην αγορά μέσω φαρμακείων (κυρίως), καταστημάτων πώλησης βιολογικών – φυτικών προϊόντων, οργάνων και ειδών γυμναστικής κ.ά.
Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού, ο οποίος συνετάχθη με βάση αντιπροσωπευτικό δείγμα 12 επιχειρήσεων παραγωγής ή/και εισαγωγής συμπληρωμάτων διατροφής, προκύπτει, μεταξύ άλλων, πως οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος μειώθηκαν κατά 4,8% το 2011/10, ενώ το μικτό κέρδος υποχώρησε κατά 6,4%.