Υπό πίεση θα βρεθούν, το 2013, τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου, αφού σύμφωνα με την Global Port Tracker η συνολική διακίνηση containerships αναμένεται να πέσει κατά 3,2% σε σχέση με το 2012.
Υπό πίεση θα βρεθούν, το 2013, τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου, αφού σύμφωνα με την Global Port Tracker η συνολική διακίνηση containerships αναμένεται να πέσει κατά 3,2% σε σχέση με το 2012. Ωστόσο, αντίθετη φαίνεται να είναι η εικόνα στην Ελλάδα και ειδικότερα στο λιμάνι του Πειραιά, που, για το 2013, οδεύει προς νέο ρεκόρ στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Αλλά και τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης αναμένεται να αυξήσουν τη συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων μόλις κατά 0,8% μέχρι 1,8% σε σχέση με το 2012.
Ο αναλυτής της Hackett Associates, Ben Hacket, τονίζει ότι η Ευρωζώνη θα παραμείνει σε ύφεση, με την ανεργία να βρίσκεται σταθερά σε υψηλά επίπεδα, αφού η λιτότητα και οι συνεχείς περικοπές δαπανών εξακολουθούν να «υπονομεύουν την ανάπτυξη».
«Δεν πρέπει να υπάρχει αμφιβολία ότι οι προσδοκίες των Βορειοευρωπαίων για σημαντική αύξηση του όγκου των συναλλαγών δεν είναι τίποτα άλλο από μια ψευδαίσθηση», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τις εξαγωγές, αναμένεται να αυξηθούν κατά 7,9%, αριθμός όμως που είναι μικρότερος σε σχέση με την αύξηση κατά 9,5% που σημειώθηκε σε σχέση με το 2011, κυρίως λόγω της Γερμανίας.
«Εν ολίγοις, υπάρχουν κάποιες αισιόδοξες ενδείξεις, αλλά σκεφτείτε πόσο καλύτερη θα μπορούσε να είναι η εικόνα της αγοράς με λιγότερη λιτότητα και περισσότερη εμπιστοσύνη», σημειώνει ο κ. Hackett.
Στα έξι από τα μεγαλύτερα container terminal της Βόρειας Ευρώπης, σύμφωνα με την Global Port Tracker, οι εισαγωγές containers αναμένεται να μειωθούν κατά 2,5% σε σχέση με το 2012 και να φτάσουν τα 15,5 εκατ. teu, ενώ οι εξαγωγές θα αυξηθούν κατά 1,1% και θα φτάσουν τα 17,6 εκατ. teu. Για τις συνολικές εισαγωγές στην Ευρώπη, προβλέπει ότι θα πέσουν κατά 3,2%, στα 20,2 εκατ. teu.
Οσον αφορά στις αποδόσεις των μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης κατά το 2012, στις εισαγωγές στην πρώτη θέση παρέμεινε το Ρότερνταμ, με μερίδιο αγοράς 13%, και ακολούθησε το Αμβούργο με μερίδιο αγοράς 11%. Αναφορικά με το πρώτο εξάμηνο του έτους, το λιμάνι του Ρότερνταμ, σύμφωνα με την Global Port Tracker, αναμένεται να σημειώσει μια μείωση στις συνολικές του κινήσεις κατά 0,6%, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012 η μείωση σε σχέση με το 2011 ήταν στο 1%.
Σημειώνεται, επίσης, ότι τα λιμάνια του Ρότερνταμ και του Bremerhaven αναμένεται να είναι τα πρώτα που θα υποδεχτούν το triple E των 18.000 teu της Maersk στη διάρκεια της χρονιάς.
Πειραιάς: Θετικά μηνύματα
Μάλιστα, αντίθετα με τις μέτριες προοπτικές που έχουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια και για το 2013, λόγω της κρίσης που μαστίζει τη γηραιά ήπειρο, το λιμάνι του Πειραιά φαίνεται ότι θα κάνει νέο ρεκόρ. Ειδικότερα, ο στόχος που έχει θέσει η ΣΕΠ για φέτος, είναι να φτάσει στα 2,5 εκατ. teu περίπου στο τέλος της χρονιάς. Κυρίαρχο ρόλο στη νέα αύξηση της διακίνησης containers για το 2013 για τη ΣΕΠ είναι η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των επενδύσεων στο νέο προβλήτα ΙΙΙ, ένα κομμάτι του οποίου θα κάνει την επίσημη πρώτη του τον ερχόμενο Ιούνιο, αλλά και οι εμπορικές συμφωνίες που έχει ήδη κλείσει HP, αλλά και που διαπραγματεύεται, λόγω και της έλευσης του εμπορικού σιδηρόδρομου στο λιμάνι.
Θετικά όμως είναι τα μηνύματα που έρχονται και από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) για τον προβλήτα Ι χωρητικότητας 1 εκατ. teu, το κόστος του οποίου ξεπέρασε τα 160 εκατ. ευρώ. Ο ΟΛΠ υπογραμμίζει ότι ήδη και μέσα από τα νέα λειτουργικά και εργασιακά δεδομένα και διαπραγματεύσεις με διεθνείς μεταφορείς εκτιμά ότι το 2013 θα αποτελέσει το έτος της πλήρους δραστηριοποίησής του στο χώρο των εμπορευματοκιβωτίων.
Σημειώνεται ότι, το 2012, το λιμάνι του Πειραιά (ΣΕΠ και ΟΛΠ μαζί) έσπασε το ρεκόρ όλων των εποχών στη διακίνηση containers και, από τα 1,650 εκατ. teu που έπιασε το 2011, έφτασε το 2012 τα 2,734 εκατ. teu.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]