Εντονο αφήνει το αποτύπωμά της στην παγκόσμια διακίνηση containers η κρίση που μαστίζει την Ευρωζώνη, αφού η αύξηση που πέτυχαν τα 25 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου κατά τη διάρκεια του 2012 σε σχέση με το 2011, ήταν μόλις 4%. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner το 2011, η αύξηση της συνολικής διακίνησης έφτασε το 8,7% σε σχέση με το 2010, όπου σημειώθηκε αύξηση 15,5% σε σχέση με το 2009.
Εντονο αφήνει το αποτύπωμά της στην παγκόσμια διακίνηση containers η κρίση που μαστίζει την Ευρωζώνη, αφού η αύξηση που πέτυχαν τα 25 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου κατά τη διάρκεια του 2012 σε σχέση με το 2011, ήταν μόλις 4%. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner το 2011, η αύξηση της συνολικής διακίνησης έφτασε το 8,7% σε σχέση με το 2010, όπου σημειώθηκε αύξηση 15,5% σε σχέση με το 2009.
Στα 25 μεγαλύτερα λιμάνια περιλαμβάνονται 11 που βρίσκονται στη Κίνα, επτά ακόμα στην υπόλοιπη Απω Ανατολή, τέσσερα στην Ευρώπη δύο στις ΗΠΑ και ένα στη Μέση Ανατολή.
Η μείωση του ρυθμού ανάπτυξης έγινε εντονότερη στο β εξάμηνο του 2012, όταν και έφτασε το 2,8%, ενώ σε ό,τι αφορά τις γραμμές Ασίας - Ευρώπης καταγράφηκε μείωση κατά 4,4% και σε ό,τι αφορά τις γραμμές Απω Ανατολή - Βόρεια Αμερική, η πτώση στη διακίνηση containers σε σχέση με το 2011 έφτασε το 0,4%.
Σύμφωνα μάλιστα με την Alpahliner, η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και στη διάρκεια του 2013, τουλάχιστον για το α εξάμηνο, και παρατηρεί ότι οι εταιρείες έχουν την υποχρέωση να απαντήσουν με επιτυχία στη νέα πρόκληση. Ειδικά σε ό,τι αφορά τις γραμμές Απω Ανατολής - Ευρώπης, το 2013 αναμένεται να είναι μια από τις χειρότερες χρονιές σε ό,τι αφορά το εμπόριο, λόγω της αβεβαιότητας που υπάρχει για την Ευρωζώνη και τη δυνατότητα των Ευρωπαίων να διατηρήσουν τη ζήτηση σε υψηλά επίπεδα.
Την ίδια στιγμή που οι ρυθμοί ανάπτυξης πέφτουν, ο αριθμός των containerships, που οι εταιρείες τα «δένουν» λόγω έλλειψης ζήτησης, αυξάνεται. Οπως αναφέρει η Alphaliner, την προηγούμενη εβδομάδα «δεμένα» παρέμεναν 280 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 804.000 teu, από 739.000 teu μια εβδομάδα πριν.
Το πρώτο λιμάνι στον κόσμο σε διακίνηση containers για το 2012 ήταν η Σαγκάη, από όπου διακινήθηκαν 32,5 εκατ. teu, σημειώνοντας αύξηση κατά 2,5% σε σχέση με το 2011. Ακολούθησε το λιμάνι της Σιγκαπούρης με 31,6 εκατ. teu και αύξηση κατά 5,7% σε σχέση με το 2011, ενώ τρίτο στη λίστα βρέθηκε το Χονγκ Κονγκ με 23,1 εκατ. teu, αλλά με πτώση κατά 5,2% σε σχέση με το 2011.
Το λιμάνι της Σένζεν βρέθηκε στη τέταρτη θέση με 22,9 εκατ. teu, σημειώνοντας αύξηση κατά 1,6% και του Μπουσάν στη 5η θέση με 17 εκατ. teu και αύξηση κατά 5,2% σε σχέση με το 2011. Στην έκτη θέση βρέθηκε το λιμάνι του Νίνγκμπο με 16,8 εκατ. teu και αύξηση κατά 14,3% σε σχέση με το 2011, ενώ στην έβδομη θέση το λιμάνι του Γκουανγκζού με 14,7 εκατ. teu και αύξηση κατά 2,2%.
Το Κινγκντάο βρέθηκε στην όγδοη θέση με 14,5 εκατ. teu και αύξηση κατά 11,4%, ενώ στην ένατη θέση το λιμάνι του Λος Αντζελες με 141, εκατ. teu με αύξηση 0,9%. Την πρώτη δεκάδα κλείνει το Ντουμπάι με 13,3 εκατ. teu και αύξηση κατά 2,1%.
Στην Ευρωζώνη
Σε ό,τι αφορά την κατάσταση στην Ευρωζώνη και τις εκτιμήσεις που γίνονται για το 2013, ο ελληνικός ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η διαφορά στην Ευρωζώνη με τις υπόλοιπες χώρες είναι πως η πρώτη προχωρά στην υποτίμηση κυρίως μέσω της περικοπής των μισθών και ιδιαίτερα στο Νότο, ενώ ο υπόλοιπος κόσμος μέσω μείωσης επιτοκίων».
Προσθέτει δε: «Ο διεθνούς φήμης οικονομολόγος, Paul Krugman, εξαπόλυσε νέα πυρά κατά της λιτότητας, ενώ ο επικεφαλής του ΟΟΣΑ, Angel Guria, δήλωσε πως ο στόχος θα πρέπει να είναι η μείωση των ελλειμμάτων αλλά σε κάποιες περιπτώσεις θα πρέπει να δοθεί περισσότερος χρόνος κατά ένα η δύο χρόνια».
«Στην Ευρωζώνη, το Δεκέμβριο, πτώση παρουσίασαν οι εξαγωγές κατά 1,8% αλλά και οι εισαγωγές κατά 3%, αναδεικνύοντας την αδυναμία του κλάδου μεταποίησης και την πτώση της καταναλωτικής ζήτησης», υπογραμμίζει η G. Moundreas, η οποία υπενθυμίζει ότι, το τελευταίο τρίμηνο, παρουσίασαν ύφεση οι ισχυρές οικονομίες της Γερμανίας και της Γαλλίας, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την ανάκαμψη για το 2013.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]