Μηνιαία αναφορά για την πορεία εφαρμογής της εργασιακής εφεδρείας ή της διαθεσιμότητας των 25.000 υπαλλήλων του Δημοσίου μέχρι το τέλος του 2013 υποχρεώνεται να δίνει η κυβέρνηση στην τρόικα, γεγονός που ασκεί ισχυρή πίεση στην κυβέρνηση για την εφαρμογή της σχετικής δέσμευσης του μνημονίου και θα θέσει ξανά σε δοκιμασία τη συνοχή της.
Μηνιαία αναφορά για την πορεία εφαρμογής της εργασιακής εφεδρείας ή της διαθεσιμότητας των 25.000 υπαλλήλων του Δημοσίου μέχρι το τέλος του 2013 υποχρεώνεται να δίνει η κυβέρνηση στην τρόικα, γεγονός που ασκεί ισχυρή πίεση στην κυβέρνηση για την εφαρμογή της σχετικής δέσμευσης του μνημονίου και θα θέσει ξανά σε δοκιμασία τη συνοχή της.
Οι αποχωρήσεις υπαλλήλων από το δημόσιο τομέα αποτελούν ένα από τους βασικούς όρους του νέου μνημονίου και θα αποτελέσει ένα από τα σημεία αιχμής και τριβής των υπουργών στο νέο γύρο των επαφών με την τρόικα, που ξεκινά από αύριο και θα διαρκέσει μέχρι τα μέσα του Μαρτίου.
Σημεία αιχμής των συναντήσεων με την τρόικα του υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, είναι επίσης το φορολογικό, η πορεία του προϋπολογισμού, οι αποκρατικοποιήσεις, αλλά και η πορεία ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Αύριο καταφθάνουν τεχνικά κλιμάκια (περίπου 30 στελέχη) που θα συλλέξουν τα τελευταία στοιχεία για την οικονομία και την πρόοδο των προαπαιτούμενων, ενώ θα ακολουθήσει η έλευση της ηγεσίας της τρόικας στα τέλη της εβδομάδας.
Την Κυριακή
Η πρώτη συνάντηση του κ. Στουρνάρα, με τους Ματίας Μορς, Κλάους Μαζούχ και Πόουλ Τόμσεν είναι προγραμματισμένη για τις 10 το πρωί της ερχόμενης Κυριακής.
Επίσης στη διάρκεια της επόμενης εβδομάδας θα ακολουθήσουν συναντήσεις της τρόικας με άλλους υπουργούς, αλλά και επιπλέον 3 με 4 συναντήσεις με τον υπουργό Οικονομικών. Σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα, η τελευταία συνάντηση του κ. Στουρνάρα με την ηγεσία της τρόικας είναι προγραμματισμένη για το μεσημέρι της Κυριακής 10 Μαρτίου και αν έχουν πειστεί οι ελεγκτές θα αποχωρήσουν, ανάβοντας το πράσινο φως για τη δόση του Μαρτίου, καθώς και τη συνέχιση της χρηματοδότησης της χώρας για το β' τρίμηνο του έτους.
Σε ό,τι αφορά την εφεδρεία, το χρονοδιάγραμμα των αποχωρήσεων υπαλλήλων θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι την ολοκλήρωση των συζητήσεων με την τρόικα, καθώς αποτελεί προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της δόσης του Μαρτίου ύψους 2,8 δισ. ευρώ και αν δεν υλοποιηθεί, θα δημιουργήσει προβλήματα και για τις επόμενες δόσεις.
Ειδικότερα, ορίζεται μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2013 τα υπουργεία θα πρέπει να έχουν έτοιμα τα σχέδια στελέχωσής τους για την προσεχή τριετία, να εντοπίσουν τις «περιττές θέσεις» και να προσδιορίσουν τους τριμηνιαίους στόχους, για τις υποχρεωτικές αποχωρήσεις εργαζομένων μέχρι το τέλος του 2014.
Ενδεικτικό του προβλήματος που αποτελεί για την κυβέρνηση η σχετική υποχρέωση είναι το πλήθος των συσκέψεων των συναρμόδιων υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης, που πραγματοποιήθηκαν υπό τον πρωθυπουργό, ενώ απασχόλησε και τη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών σε μια προσπάθεια αναζήτησης της λιγότερο επώδυνης πολιτικά λύσης.
Το σχέδιο στο οποίο καταλήγει η κυβέρνηση θα τεθεί υπόψη της τρόικας και θα ανοίξει κύκλο διενέξεων μέχρι να λάβει την οριστική του μορφή. Η αίσθηση που υπάρχει πάντως στο υπουργείο Οικονομικών είναι πως η τρόικα δεν θα υποχωρήσει στο συγκεκριμένο τομέα.
«Εμείς θέλουμε εφεδρεία, η τρόικα απολύσεις», αναφέρει στη «Ν» υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος, που δείχνει και το στίγμα των συζητήσεων που θα πραγματοποιηθούν την επόμενη εβδομάδα.
Εποπτεία
Η ασφυκτική εποπτεία της εφεδρείας αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, αφού, όπως αναφέρεται ξεκάθαρα στο Μνημόνιο ΙΙΙ, το υπουργείο Οικονομικών θα πρέπει να κοινοποιεί κάθε μήνα στοιχεία, τα οποία καταρτίζει το υπουργείο Εσωτερικών και αφορούν σε «αριθμό εργαζομένων, εισόδους, εξόδους, μετατάξεις μεταξύ φορέων της κυβέρνησης και από και προς την εργασιακή εφεδρεία ανά φορέα».
Ο στόχος για τη μείωση των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα κατά 150.000 έως το 2015, σε σχέση με το τέλος του 2010, παραμένει και στο πλαίσιο αυτό, τέθηκαν και συγκεκριμένοι στόχοι για το 2013, που προβλέπουν την αποχώρηση εντός του έτους, 25.000 δημοσίων υπαλλήλων, εκ των οποίων οι μισοί, 12.500, θα πρέπει να αποχωρήσουν μέχρι τον Ιούνιο.
Οσοι τίθενται σε διαθεσιμότητα, εφεδρεία ή όπως αλλιώς θα ονομαστεί το καθεστώς, θα παραμένουν σε αυτό για ένα έτος, «με μειωμένη αμοιβή, ενώ θα αναζητούν νέα απασχόληση και εκ νέου κατάρτιση, μέσα από ειδικά προγράμματα για απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα».
Αξιολόγηση τον Ιούνιο
Με βάση το μνημόνιο, στην αξιολόγηση του Ιουνίου, εάν η τρόικα διαπιστώσει πως δεν έχει γίνει πρόοδος στις αποκρατικοποιήσεις, θα ζητήσει την απομάκρυνση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ.
ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ - [email protected]
Δύσκολα κεφάλαια προϋπολογισμός και φοροδιαφυγή
Ιδιαίτερο και δύσκολο κεφάλαιο στις επαφές του υπουργού Οικονομικών με την τρόικα είναι ο προϋπολογισμός του 2013, που ξεκίνησε με υστέρηση εσόδων. Η αρνητική αυτή εξέλιξη, σε συνδυασμό με τη βαθιά ύφεση, θα χρησιμοποιηθεί από τον υπουργό Οικονομικών ως μέσο πίεσης, προκειμένου να πείσει την τρόικα να αποδεχτεί τη νέα ευνοϊκή ρύθμιση για την εξόφληση των χρεών προς το Δημόσιο.
Οι ελεγκτές αντιδρούν ακόμη, αλλά στο ΥΠΟΙΚ εκφράζουν την πεποίθηση ότι θα αλλάξουν γνώμη αν δουν τα πραγματικά στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, αλλά και τις προοπτικές αύξησης των εσόδων, με τη ρύθμιση.
Τον Ιανουάριο, η υστέρηση των φορολογικών εσόδων έφτασε στα 243 εκατ. ευρώ και, επειδή και το Φεβρουάριο τα μηνύματα για τα έσοδα είναι αρνητικά, ο κίνδυνος να λάβει μόνιμα χαρακτηριστικά η υστέρηση, είναι υπαρκτός.
Στη διάρκεια του 2012, η υστέρηση των εσόδων αντιμετωπίστηκε με αναθεώρηση στόχων, αλλά και με αναβολή πληρωμής των δαπανών, η οποία όμως δεν μπορεί να συνεχιστεί επ' αόριστον. Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η διαπίστωση πως η μείωση των εσόδων προέρχεται από την ύφεση της οικονομίας και τη διαρκή συρρίκνωση της κατανάλωσης, που αποτυπώνεται στην υστέρηση έναντι των στόχων των εισπράξεων από την έμμεση φορολογία κατά 409 εκατ. ευρώ, τον Ιανουάριο, εκ των οποίων τα 161 εκατ. ευρώ είναι απώλειες από τον ΦΠΑ.
Ταυτόχρονα, η τρόικα θα ζητήσει ενημέρωση για τους άξονες των παρεμβάσεων στη φορολογία για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και την αναδιάρθρωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.
Πρόκειται για τα μέτρα που θα περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή μέχρι το Μάιο, ενώ έχει ήδη συσταθεί επιτροπή στο υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να προτείνει αλλαγές. Στο φορολογικό σκέλος της ατζέντας με την τρόικα, θα τεθεί και ο ενιαίος φόρος ακινήτων που, λόγω των αντιδράσεων, η οριστικοποίηση του πλαισίου εφαρμογής του έχει αναβληθεί.
Η τρόικα έχει διαμηνύσει πως, σε κάθε περίπτωση, τα έσοδα από τη φορολογία των ακινήτων το 2013 θα πρέπει να φτάσουν στα 3,2 δισ. ευρώ, που προβλέπει το μνημόνιο και σε 2,9 δισ. ευρώ, για κάθε έτος από το 2014 και μετά. Πληροφορίες αναφέρουν ότι, στην περίπτωση που δεν νομοθετηθεί έγκαιρα ο ενιαίος φόρος, τότε θα εφαρμοστεί για ένα ακόμα έτος «προσωρινά» το ΕΕΤΗΔΕ.
Εχουν προχωρήσει στα... σχέδια
Στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων, το υπουργείο Οικονομικών μέχρι την έλευση της τρόικας δεν θα έχει κάτι εντυπωσιακό να παρουσιάσει, δεδομένου ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη κανένα από τα μεγάλα εγχειρήματα, αλλά θα ενημερώσει τους ελεγκτές πως έχει γίνει ήδη αρκετή προεργασία για να προχωρήσουν τα σχέδια των ιδιωτικοποιήσεων.
Θα τονιστεί ότι η προώθησή τους δεν είναι μόνο θέμα της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά και του αρνητικού οικονομικού κλίματος λόγω της ύφεσης, αλλά σε κάθε περίπτωση ο στόχος θα επιτευχθεί.
Σε κάθε περίπτωση, η τρόικα θα ζητήσει την είσπραξη τουλάχιστον 2,6 δισ. ευρώ φέτος, ενώ σε διαφορετική περίπτωση το ποσό που θα υπολείπεται του στόχου, η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να το καλύψει με δημοσιονομικά μέτρα, κάτι που η κυβέρνηση απεύχεται.
Από τις επαφές με τα άλλα υπουργεία, η ηγεσία της τρόικας θα ζητήσει ενημέρωση σχετικά με τις ακόλουθες δεσμεύσεις που πρέπει η Ελλάδα να υλοποιήσει μέχρι το τέλος Μαρτίου όπως είναι:
1. Η έκδοση υπουργικής απόφασης για την προσαρμογή των τιμών τελικού χρήστη για τους μικροκαταναλωτές.
2. Η δημιουργία μιας σημαντικά πιο αυτόνομης φορολογικής διοίκησης και προσδιορισμός του βαθμού της αυτονομίας του πλαισίου διακυβέρνησης, της ευθύνης, των νομικών εξουσιών του επικεφαλής της φορολογικής διοίκησης και του αρχικού προσωπικού του οργανισμού.
3. Η έκδοση και δημοσίευση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου καταπολέμησης της διαφθοράς για τις δημόσιες υπηρεσίες, το οποίο θα περιλαμβάνει ειδικές διατάξεις για την φορολογική και τελωνειακή διοίκηση.
4. Η πλήρης εφαρμογή μιας τυποποιημένης διαδικασίας για την αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων με στόχο την καλύτερη εναρμόνισή τους προς τις αγοραίες τιμές υπό την ευθύνη του διευθυντηρίου φορολόγησης του κεφαλαίου.
5. Η μεταφορά σαράντα νέων ακίνητων περιουσιακών στοιχείων στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.