Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη «Διαμόρφωση Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις». Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δημιουργία Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων, που αναλαμβάνει την ευθύνη των αδειοδοτήσεων, η θεσμοθέτηση Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων, καθώς και διευκόλυνση παροχής αδειών παραμονής σε επενδυτές. Αλλαγές στον Αναπτυξιακό νόμο. Συστήνεται η «Αττικό Παράκτιο Μέτωπο Α.Ε.» για τη διαχείριση δημόσιων και ιδιωτικών εγκαταστάσεων από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο. Προβλέψεις για ίδρυση υδατοδρόμιων.
Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη «Διαμόρφωση Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις».
Όπως δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης, ως προς τις στρατηγικές επενδύσεις, προβλέπονται ρυθμίσεις που μειώνουν τη γραφειοκρατία και την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης και υλοποίησης.
Μεταξύ άλλων, προβλέπεται η δημιουργία της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων, που αναλαμβάνει την ευθύνη των αδειοδοτήσεων, η θεσμοθέτηση των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) για τη ρύθμιση πολεοδομικών και χωροταξικών θεμάτων και η διευκόλυνση παροχής αδειών παραμονής σε επενδυτές.
Για τις ιδιωτικές επενδύσεις, οι ρυθμίσεις που αφορούν τον Αναπτυξιακό νόμου στοχεύουν στην άμεση αύξηση της ρευστότητας, στην επιτάχυνση των διαδικασιών και στην περαιτέρω θωράκιση της διαφάνειας.
Συγκεκριμένα το νομοσχέδιο περιλαμβάνει την παροχή προκαταβολών έως το 100% της επιχορήγησης, την ενίσχυση των επιχορηγήσεων, το δικαίωμα του επενδυτή να ελέγχεται η επένδυση του από πιστοποιημένους εξωτερικούς φορείς και τη δημιουργία Αυτοτελούς Τμήματος Επιθεώρησης.
Επίσης, προβλέπται η δημιουργία της εταιρείας ειδικού σκοπού «ΑΤΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΤΙΟ ΜΕΤΩΠΟ Α.Ε.», με διάρκεια ζωής 99 έτη και με σκοπό «τη διοίκηση, διαχείριση και αξιοποίηση δημοσίων και ιδιωτικών εγκαταστάσεων που βρίσκονται στην περιοχή μεταξύ Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας και ακρωτηρίου Σουνίου».
Επιπλέον υπάρχουν ρυθμίσεις για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση υδατοδρομίων.
Αναλυτικά οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου
Στρατηγικές Επενδύσεις
Λαμβάνεται μέριμνα επίσης για την αναδιάρθρωση της δομής των υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Στο πλαίσιο της διοικητικής ανασυγκρότησης συστήνεται η Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, στην οποία θα συγκεντρωθεί το σύνολο των αρμοδιοτήτων, των σχετικών με τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις με σκοπό την παραγωγή, υλοποίηση και συντονισμό ενιαίας επενδυτικής – αναπτυξιακής πολιτικής, την απλούστευση των αδειοδοτικών διαδικασιών και την επιτάχυνση των επωφελών για τη χώρα επενδύσεων.
Όπως επισημαίνει το ΥΠΑΝΥΠ, το ιδιαίτερα περιορισμένο, έως σήμερα επενδυτικό ενδιαφέρον, αναφορικά με τις Στρατηγικές Επενδύσεις, οδήγησε στη διαπίστωση της ανάγκης εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου αδειοδότησης καθώς και στη δημιουργία Υπηρεσίας μιας στάσης για την αδειοδότηση και τον εν γένει συντονισμό Στρατηγικών Επενδύσεων, ως κίνητρο για την προσέλκυση τέτοιων επενδύσεων στη χώρα, μιας Υπηρεσίας που θα ανήκει στο στενό Δημόσιο τομέα, κατά τη σχετική συνταγματική επιταγή και θα νομιμοποιείται σε εκτέλεση των σχετικών διοικητικών διαδικασιών.
Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων
Με το Σχέδιο Νόμου εισάγεται ο θεσμός των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ), που διέπουν τις Στρατηγικές Επενδύσεις επί ιδιωτικών ακινήτων αναφορικά με την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων για το χωροταξικό προορισμό, την επενδυτική ταυτότητα ακινήτων, τη χωροθέτηση και την Παραχώρηση Αιγιαλού και Παραλίας και για τα οποία προβλέπεται αναλογική εφαρμογή των ΕΣΧΑΔΑ, του ν. 3894/2010, περί δημοσίων Ακινήτων. Χρήση των σχετικών πλαισίων μπορεί να γίνεται κατόπιν αιτήματος του επενδυτή.
Εισάγεται διάταξη προκειμένου να παρασχεθεί η δυνατότητα στην Εκκλησία της Ελλάδας να κάνει χρήση του θεσμικού πλαισίου περί στρατηγικών επενδύσεων και κατ΄επέκταση και των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ). Όπως σημειώνει το υπουργείο, η υπαγωγή στο σχετικό θεσμικό πλαίσιο στοχεύει στην αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, έτσι ώστε, πέραν των άμεσων και σημαντικών ποιοτικών και ποσοτικών αποτελεσμάτων για τη συνολική εθνική οικονομία, να ενισχυθεί το φιλανθρωπικό - κοινωνικό έργο της Εκκλησίας.
ΑΤΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΤΙΟ ΜΕΤΩΠΟ Α.Ε.
Ο νόμος προβλέπει επίσης τη δημιουργία προς χάριν του Δημοσίου και υπό την εποπτεία του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, της «ΑΤΤΙΚΟ ΠΑΡΑΚΤΙΟ ΜΕΤΩΠΟ Α.Ε.», με διάρκεια ζωής 99 έτη και με σκοπό «τη διοίκηση, διαχείριση και αξιοποίηση δημοσίων και ιδιωτικών εγκαταστάσεων που βρίσκονται στην περιοχή μεταξύ Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας και ακρωτηρίου Σουνίου».
Σύμφωνα με το υπουργείο, στόχος της συγκεκριμένης ρύθμισης είναι το ελληνικό κράτος να καθορίσει μια ισορροπημένη και ενιαία στρατηγική ανάπτυξης για όλη την περιοχή, με συμπληρωματικές και όχι ανταγωνιστικές παρεμβάσεις που διασφαλίζουν:
Επενδυτικός Νόμος
Με το νομοσχέδιο επιχειρείται επίσης ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου ιδιωτικών επενδύσεων, που υπάγονται σε επενδυτικούς νόμους. Στο πλαίσιο αυτό:
Υδατοδρόμια
Τέλος προβλέπονται ρυθμίσεις που αφορούν την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση υδατοδρομίων, έτσι ώστε, εφόσον υπάρξουν ενδιαφερόμενοι πάροχοι τέτοιου είδους μεταφορών, να μπορούν να προχωρήσουν απρόσκοπτα στην ανάπτυξη της δραστηριότητας.
Το υπουργείο τονίζει πως τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από ένα ενιαίο, ολοκληρωμένο και συνεκτικό νομοθετικό πλαίσιο για την ίδρυση και εκμετάλλευση υδατοδρομίων είναι η προσέλκυση επενδύσεων σε αυτόν τον κλάδο, η ανάπτυξη της δραστηριότητας των αερομεταφορών τέτοιου τύπου, η τόνωση του τουρισμού, ειδικά στις νησιωτικές περιοχές που δεν είναι ευκόλως προσβάσιμες, η ανάπτυξη της περιφέρειας, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και φυσικά η βελτίωση υπηρεσιών μεταφοράς όπου αναπτυχθούν υδατοδρόμια.
Με τις προτεινόμενες διατάξεις επιτρέπεται η δημιουργία υδατοδρομίου από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, εφόσον τηρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Επιχειρείται η θεσμοθέτηση μίας σαφούς και χρονικά οριοθετημένης διαδικασίας αδειοδότησης. Συγκεκριμένα, ορίζεται μία Διεύθυνση του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ως κύρια αρμόδια να παραλάβει την αίτηση και τον τεχνικό φάκελο του ενδιαφερόμενου και να λάβει σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα τις απαραίτητες εγκρίσεις από συναρμόδιους φορείς και υπηρεσίες.