Σε δημόσια διαβούλευση έδωσε χθες το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται από δύο υπουργικές αποφάσεις και ένα Προεδρικό Διάταγμα για την ίδρυση και λειτουργία των Ιδιωτικών Σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ). Με την υπογραφή των τριών νομοθετικών πράξεων, εφόσον ολοκληρωθεί η διαβούλευση, θα τεθούν σε εφαρμογή οι διατάξεις του ν.3450 του 2006, για τις ΝΕΚΕ.
Σε δημόσια διαβούλευση έδωσε χθες το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται από δύο υπουργικές αποφάσεις και ένα Προεδρικό Διάταγμα για την ίδρυση και λειτουργία των Ιδιωτικών Σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ). Με την υπογραφή των τριών νομοθετικών πράξεων, εφόσον ολοκληρωθεί η διαβούλευση, θα τεθούν σε εφαρμογή οι διατάξεις του ν.3450 του 2006, για τις ΝΕΚΕ.
Οπως αναφέρεται στο σχέδιο κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα υπογράψουν οι υπουργοί Παιδείας και Ναυτιλίας, η αίτηση για χορήγηση άδειας λειτουργίας είναι δυνατόν να αφορά, είτε ΝΕΚΕ κατάρτισης για απόκτηση διπλωμάτων ειδικότητας πλοιάρχων ή μηχανικών Γ' τάξης Εμπορικού Ναυτικού, διάρκειας έξι εξαμήνων θεωρητικής κατεύθυνσης και δύο εξαμήνων κατευθυνόμενης επί πλοίου εκπαίδευσης (αντίστοιχες των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού), είτε ΝΕΚΕ επιμόρφωσης για απόκτηση διπλωμάτων ειδικότητας πλοιάρχων ή μηχανικών Β' ή Α' τάξης Εμπορικού Ναυτικού ή επιμέρους επιμορφώσεις διαφόρων ειδικοτήτων ναυτικών για απόκτηση επιπρόσθετων πιστοποιητικών κατ απαίτηση της εσωτερικής και διεθνούς νομοθεσίας (αντίστοιχες των Κέντρων Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού - ΚΕΣΕΝ).
Αυξάνει η ζήτηση
Η κίνηση του υπουργείου έρχεται σε μια περίοδο που η ζήτηση για τις ναυτικές σχολές έχει αυξηθεί, ενώ οι δυνατότητες των Ακαδημιών του Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) σήμερα είναι περιορισμένες. Σημειώνεται ότι μέχρι τις αρχές του 2012 ήταν ανοικτή και η συζήτηση για κλείσιμο ορισμένων εξ αυτών, ενδεχόμενο που απέκλεισε όμως αργότερα ο υπουργός Ναυτιλίας, Κωστής Μουσουρούλης. Οπως επισημαίνει το υπουργείο σε ανακοίνωσή του: «Τα τελευταία χρόνια, στη χώρα μας παρατηρείται έντονη μεταστροφή των νέων προς το ναυτικό επάγγελμα, ενώ, παγκοσμίως, είναι διαρκής η ανάγκη για περισσότερους και καλύτερα καταρτισμένους ναυτικούς.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το προηγούμενο έτος μεγάλος αριθμός νέων στράφηκαν προς τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, αποβλέποντας στην επαγγελματική τους αποκατάσταση στην εμπορική μας ναυτιλία», ενώ προσθέτει: «Είναι σαφές ότι η ορθή οργάνωση και διοίκηση του Συστήματος Ναυτικής Εκπαίδευσης και ο συνεχής εκσυγχρονισμός των υποδομών και του εκπαιδευτικού προγράμματος με σκοπό την ταχεία προσαρμογή και ανταπόκρισή του στις διεθνείς προκλήσεις και εξελίξεις, αποτελούν προϋποθέσεις καθοριστικής σημασίας για τη σύνδεση της ναυτικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας».
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των αναγκών των ναυτικών και του εμπορικού στόλου της χώρας με την παροχή ολικής, σταθερής και ομοιόμορφης ποιότητας επιλογών ναυτικής εκπαίδευσης, αλλά και την προσέλκυση επενδύσεων και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, όπως σημειώνει, εκτός από το σχεδιασμό που υλοποιεί για την αναβάθμιση του οργανωτικού και λειτουργικού πλαισίου της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης και την πλήρη εναρμόνισή της με τα νέα πρότυπα εκπαίδευσης που θέτει η αναθεωρημένη Διεθνής Σύμβαση STCW 1978, κατήρτισε τα προσχέδια των κανονιστικών πράξεων λειτουργίας ιδιωτικών Σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και επιμόρφωσης, κατ εφαρμογή του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου (Ν. 3153/2003, όπως τροποποιήθηκε με τον νόμο 3450/2006).
Τι περιλαμβάνουν οι πράξεις
Οι κανονιστικές πράξεις αρχικά περιλαμβάνουν σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος με θέμα: «Περιεχόμενο, διαδικασία, τρόπος άσκησης εποπτείας των Ιδιωτικών Σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ), υποχρεώσεις των εποπτευομένων και επιβαλλόμενες διοικητικές κυρώσεις».
Δεύτερον, σχέδιο απόφασης Υπουργείου Ναυτιλίας & Αιγαίου: «Ορισμός πιστοποιητικών που αποδεικνύουν τη συνδρομή των προϋποθέσεων για τη χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας Ιδιωτικών Σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ) - διαδικασία ελέγχου τήρησης Αρχείων και Βιβλίων των ΝΕΚΕ - καθήκοντα και υποχρεώσεις Διευθυντή ΝΕΚΕ».
Και, τρίτον, σχέδιο Κοινής Απόφασης Υπουργείου Ναυτιλίας & Αιγαίου - Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού & Αθλητισμού: «Προϋποθέσεις, όροι και διαδικασία χορήγησης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας Ιδιωτικών Σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ), αναγκαία υποδομή, εξοπλισμός και διασφάλιση ποιότητας».
Τα προσχέδια τίθενται σε δημόσια διαβούλευση για χρονικό διάστημα ενός μηνός.
Απαιτήσεις και πρότυπα για το επίπεδο εξοπλισμού
Σαφείς αναφορές σχετικά με τον εξοπλισμό των Ιδιωτικών Σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ) κάνει η νομοθετική πρόταση του υπουργείου Ναυτιλίας, προβλέποντας τα εξής:
Ο ελάχιστος απαιτούμενος εκπαιδευτικός και εργαστηριακός εξοπλισμός ΝΕΚΕ κατάρτισης κατά ειδικότητα ή ΝΕΚΕ επιμόρφωσης κατά ειδικότητα ή εξειδίκευση, ώστε να καλύπτεται το απαιτούμενο επίπεδο κατάρτισης ή επιμόρφωσης, σύμφωνα με τα εκάστοτε ισχύοντα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα διδασκαλίας, πρέπει να είναι τουλάχιστον σύμφωνος με τα εκάστοτε προβλεπόμενα στα πρότυπα εκπαίδευσης της Διεθνούς σύμβασης STCW/78 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, καθώς και τις αντίστοιχες πρότυπες εκπαιδευτικές σειρές του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Επίσης, ο εξοπλισμός θα πρέπει να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, απομιμητές radar, ναυτικά ηλεκτρονικά όργανα, πλωτά μέσα, είδη μηχανουργείου, εγκατάσταση ατμοστροβίλου, εργαστήριο βοηθητικών μηχανημάτων πλοίων, προσομοιωτές γέφυρας συστήματα ναυσιπλοΐας, αλλά και προσομοιωτές ελέγχου μηχανής εσωτερικής καύσης.
Οι ΝΕΚΕ κατάρτισης και οι ΝΕΚΕ επιμόρφωσης πέραν του προβλεπόμενου εκπαιδευτικού και εργαστηριακού εξοπλισμού, πρέπει να διαθέτουν όλα τα απαραίτητα εποπτικά μέσα διδασκαλίας, καθώς και τον κατάλληλο τηλεπικοινωνιακό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό για την καλή λειτουργία της διεύθυνσης.
Οι ΝΕΚΕ επιμόρφωσης στις οποίες παρέχεται επιμόρφωση για απόκτηση μόνο πρόσθετων πιστοποιητικών που προβλέπονται από τη Διεθνή Σύμβαση STCW/78 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (ασφάλειας δεξαμενόπλοιων, ασφάλειας επιβατηγών πλοίων, ιατρικής μέριμνας, αξιωματικών και προσωπικού ασφαλείας πλοίων, ή επιμόρφωσης κατωτέρων πληρωμάτων), δεν υποχρεούται, εκτός αν άλλως ορίζεται, να είναι εφοδιασμένες με τον προβλεπόμενο για τις ΝΕΚΕ επιμόρφωσης ελάχιστο εκπαιδευτικό και εργαστηριακό εξοπλισμό, αλλά πρέπει να διαθέτουν όλα τα απαραίτητα εποπτικά μέσα διδασκαλίας (βίντεο προβολείς μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, πίνακες με χρήση μαρκαδόρου, χάρτες, διαβήτες κ.λπ.), καθώς και τον κατάλληλο τηλεπικοινωνιακό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό για την εύρυθμη λειτουργία της Γραμματείας Σπουδών.
Σε ό,τι αφορά τα έργα, το υπουργείο σημειώνει ότι από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΕΠ) «Εκπαίδευση και διά βίου Μάθηση» του υπουργείου Παιδείας, έχει μέχρι στιγμής δεσμευθεί προϋπολογισμός 49 εκατ. ευρώ. Επίσης στο περιφερειακό σκέλος του ΕΣΠΑ έχουν ενταχθεί και δημοσιεύτηκε η σχετική προκήρυξη για δράσεις συνολικού προϋπολογισμού 6,2 εκατ. ευρώ για την προμήθεια Τεχνικού και Εκπαιδευτικού Εξοπλισμού. Στο ΠΕΠ «Μακεδονίας - Θράκης» έχει ενταχθεί πράξη για την προμήθεια τεχνικού και εκπαιδευτικού εξοπλισμού συνολικού προϋπολογισμού 3 εκατ. ευρώ.
Εναρμόνιση με αλλαγές στη Διεθνή Σύμβαση
Το υπουργείο Ναυτιλίας έχει σε εξέλιξη την απαιτούμενη προσαρμογή του συστήματος Ναυτικής Εκπαίδευσης στις τροποποιήσεις της Διεθνούς Σύμβασης STCW (Manila Amendments), η οποία ορίζει τα ελάχιστα κοινά πρότυπα - επίπεδα εκπαίδευσης και πιστοποίησης, με έναρξη εφαρμογής την 1/7/2013.
Για την εναρμόνιση των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων των Σχολών Εμπορικού Ναυτικού και την πιστοποίηση της εγκυρότητάς τους σύμφωνα με τις εν λόγω τροποποιήσεις, συστάθηκε Ομάδα Εργασίας με τη συνδρομή του Ευγενιδείου Ιδρύματος. Η Ομάδα Εργασίας έχει ήδη ολοκληρώσει και αναρτήσει στην ιστοσελίδα του Ευγενιδείου Ιδρύματος προς δημόσια διαβούλευση προσχέδια αναλυτικών προγραμμάτων των ΑΕΝ. (πλοιάρχων - μηχανικών).
Επίσης η Ομάδα Εργου που έχει συγκροτηθεί, έχει ήδη υλοποιήσει προτάσεις για τη βελτίωση της τριμερούς συνεργασίας (εργοδοσία, ναυτεργασία, υπουργείο), με σκοπό την αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος εξεύρεσης πλοίου για την πραγματοποίηση του Α' και Β' εκπαιδευτικού ταξιδιού των σπουδαστών ΑΕΝ.
Για το 2013 επεκτάθηκε ο παρεχόμενος χρόνος ολοκλήρωσης κάθε εκπαιδευτικού ταξιδιού από δύο σε τρία χρόνια και μειώθηκε ο ελάχιστος απαιτούμενος συνολικός χρόνος πρώτου και δεύτερου εκπαιδευτικού ταξιδιού από οκτώ σε επτά μήνες, προκειμένου οι σπουδαστές να συνεχίσουν τις σπουδές τους ακόμα και αν δεν έχουν πραγματοποιήσει το εκπαιδευτικό τους ταξίδι.