Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 28 Μαΐου 2003 21:49

Πανευρωπαϊκή έρευνα για το ηλεκτρονικό εμπόριο

Το 34% των παραγγελιών μέσω Διαδικτύου δεν εξυπηρετείται, προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησαν εκπρόσωποι από όλα τα Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτή.

Η πανευρωπαϊκή έρευνα, που παρουσιάστηκε σήμερα στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας, ολοκληρώθηκε σε τρεις φάσεις κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2002.

Στις περιπτώσεις πληρωμών με πιστωτική κάρτα, μία στις τέσσερις χρεώσεις (24%) έγινε κατά τη στιγμή της παραγγελίας. Ενας στους τρεις (31,5%) καταναλωτές δεν πήρε πίσω τα χρήματά του όταν επέστρεψε το προϊόν εντός της προβλεπόμενης από το νόμο περιόδου υπαναχώρησης. Επίσης, μόνο το 37% του συνόλου των επιστροφών αποζημιώθηκαν πλήρως, καθώς στις υπόλοιπες περιπτώσεις έγιναν διαφορες κρατήσεις.

Παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με την Οδηγία για τις Πωλήσεις από απόσταση ο καταναλωτής μπορεί να αλλάξει γνώμη και να επιστρέψει το προϊόν, χωρις αιτιολόγηση, ένα στα τέσσερα (24%) ηλεκτρονικά καταστήματα στα οποία επιστράφηκαν προϊόντα, ζήτησαν από τον καταναλωτή να αιτιολογήσει αυτή την απόφασή του. Μάλιστα σε μερικές περιπτώσεις το ερώτημα διατυπώθηκε με τρόπο που υπονοούσε ότι η μη επαρκής αιτιολόγηση θα αποτελούσε λόγο μη αποδοχής της επιστροφής.

Σχεδόν ένα στα 10 ηλεκτρονικά καταστήματα (7%) δεν έδιναν ακριβείς πληροφορίες για το τελικό κόστος των προϊόντων.

Οι πληροφορίες για τους όρους της συναλλαγής δεν ήταν πάντοτε διαθέσιμες ή ήταν ανεπαρκείς. Για την ακρίβεια στο 13% των καταστημάτων δεν γινόταν καθόλου αναφορά στο δικαίωμα της υπαναχώρησης. Ενα στα τρια καταστήματα (35%) δεν έδινε τη δυνατότητα στους καταναλωτές να υποβάλουν τυχόν παράπονά τους μέσω ειδικής σελίδας παραπόνων.

Μεταξύ των ευρωπαϊκών ηλεκτρονικών καταστημάτων που ελέγχθησαν στο πλαισιο της έρευνας, το ένα στα δέκα (9%) δεν ανέφερε πουθενά την γεωγραφική διεύθυνσή του.

Σχεδόν τα μισά καταστήματα (46%) δεν παρείχαν επαρκείς πληροφορίες για την πολιτική προστασίας των προσωπικών δεδομένων των πελατών τους.

Τέλος, ένα στα τέσσερα καταστήματα (39%) δεν παρείχε επαρκείς πληροφορίες ή αποδείξεις για την ύπαρξη υποδομών ή πολιτικής που εξασφαλίζει ότι οι συναλλαγές του καταναλωτή με το κατάστημα είναι ασφαλείς.