Αναγκαία αλλά όχι ικανή συνθήκη για να καταστούν βιώσιμες οι ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις αποτελούν οι ρυθμίσεις που προβλέπουν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο του κλάδου και οι οποίες περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου για την ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Αναγκαία αλλά όχι ικανή συνθήκη για να καταστούν βιώσιμες οι ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις αποτελούν οι ρυθμίσεις που προβλέπουν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο του κλάδου και οι οποίες περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου για την ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Η εξοικονόμηση που μπορεί να επιτευχθεί για το κόστος λειτουργίας των εταιρειών από τις συγκεκριμένες αλλαγές κυμαίνεται από 3% έως 6% ανά πλοίο και χαρακτηρίζεται από κύκλους της αγοράς αναγκαία μεν αλλά «σταγόνα στον ωκεανό», μπροστά στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα, αφού οι ζημιές που έχουν συσσωρεύσει οι επιχειρήσεις φτάνουν τα 900 εκατ. ευρώ.
Και αυτό γιατί από τη μια το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων έχει αυξηθεί πάνω από 100% από το 2009 μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα η τιμή του τόνου στην ακτοπλοΐα να προσεγγίζει τα 600 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα η ελληνική ακτοπλοΐα έχει χάσει περισσότερους από 2,5 εκατ. επιβάτες 445.000 ΙΧ και 140.000 φορτηγά, στις γραμμές του Αιγαίου και της Αδριατικής από το 2009 μέχρι και το 2012.
Στη συρρίκνωση του μεταφορικού έργου έχει συνεισφέρει σε μεγάλο βαθμό και η διατήρηση του ΦΠΑ στο 23% που σε συνδυασμό με την κάθετη πτώση των εισοδημάτων των ελληνικών νοικοκυριών τη τελευταία τριετία, δημιουργούν ένα «εκρηκτικό κοκτέιλ» για την ελληνική ακτοπλοΐα.
Ενας ακόμη βασικός κρίκος της αλυσίδας διατήρησης του κόστους λειτουργίας των πλοίων σε πολύ υψηλά επίπεδα είναι και τα ναυτιλιακά καύσιμα τα οποία αποτελούν το 50% με 60% του συνολικού κόστους των πλοίων της ακτοπλοΐας σήμερα, ενώ το εργασιακό δεν ξεπερνά το 20%.
«Τα πρώτα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν άμεσα, είναι η μείωση του ΦΠΑ στα επίπεδα του αντίστοιχου των ξενοδοχείων, η μείωση των λιμενικών τελών στο βαθμό που αυτά πράγματι επενδύονται στην ακτοπλοΐα και η κατάργηση του επίναυλου που επιβαρύνει τα εισιτήρια με 3%», σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης.
Ο στόλος
Ταυτόχρονα, κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν ότι ένα μεγάλο μέρος του στόλου βρίσκεται αυτή την περίοδο είτε σε αργία είτε σε επίσχεση είτε σε φάση ετήσιας επιθεώρησης. Οσον αφορά τις δυνατότητες που υπάρχουν για ανοίγματα σε νέες αγορές ή πώληση πλοίων στο εξωτερικό, οι δυνατότητες είναι μηδαμινές.
«Η ύφεση δεν είναι μόνο ελληνική, υπάρχει διεθνής κρίση στην επιβατηγό ναυτιλία με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πουληθούν τα πλοία», επισημαίνουν στη «Ν» κύκλοι της αγοράς και προσθέτουν ότι οι ίδιες συνθήκες δεν ευνοούν και πιθανή εξεύρεση νέων αγορών στο εξωτερικό.
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης, επεσήμανε στη «Ν» ότι για τη βιωσιμότητα του κλάδου είναι αναγκαία η περαιτέρω συρρίκνωση των εξόδων των εταιρειών μέσω του εξορθολογισμού των δρομολογίων και της μείωσης του στόλου, καθώς και επιλογών νέων μορφών στρατηγικής όπως είναι οι συγχωνεύσεις.
Οι βασικές αλλαγές που φέρνει το σ/ν στο θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας είναι ότι μειώνεται η οργανική σύνθεση των επιβατηγών και επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων για τη χειμερινή περίοδο και ειδικότερα για το διάστημα από 1ης Νοεμβρίου μέχρι και 31ης Μαρτίου στην κατηγορία γενιών υπηρεσιών, ενώ μειώνεται στο μισό η καθοριζόμενη σε θαλαμηπόλους, επίκουρους και τραπεζοκόμους σύνθεση, όπως καθορίζεται από την κείμενη νομοθεσία. Επίσης μειώνεται ο χρόνος δρομολόγησης των ταχύπλοων πλοίων.
Ξεκινούν οι συζητήσεις
Εν τω μεταξύ, για σήμερα είναι προγραμματισμένη η συνάντηση μεταξύ του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και της ΠΝΟ για τις ΣΣΕ.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]