Το 2013 θα είναι ένα ακόμη δύσκολο έτος για τη ναυτιλία, ωστόσο θα προσφέρει και ευκαιρίες για νέες επενδύσεις, καθώς οι τιμές των πλοίων είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγουν ελληνικοί ναυλομεσιτικοί στις αναλύσεις τους.
Το 2013 θα είναι ένα ακόμη δύσκολο έτος για τη ναυτιλία, ωστόσο θα προσφέρει και ευκαιρίες για νέες επενδύσεις, καθώς οι τιμές των πλοίων είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγουν ελληνικοί ναυλομεσιτικοί στις αναλύσεις τους.
Επενδυτικές ευκαιρίες βλέπει, αυτή την περίοδο, ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas» τόσο για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων όσο και για αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, καθώς οι τιμές και των δύο θεωρούνται αρκετά ελκυστικές. Ο ναυλομεσιτικός οίκος εκτιμά ότι, από το Δεκέμβριο του 2011 μέχρι το Δεκέμβριο του 2012, οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν υποστεί μείωση 5% για τα Capes, 11% για τα Panamax, 10% για τα Supramax / Handymax και 7% για τα Handysize.
Στα ξηρού φορτίου
Ευκαιρίες για νέες επενδύσεις, κυρίως στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου τύπου panamax, λόγω πτώσης των τιμών, διακρίνει και ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal, αναλύοντας τα στοιχεία που αφορούν στον υφιστάμενο στόλο, τόσο στο ξηρό όσο και το υγρό φορτίο και το εναπομείναν βιβλίο νέων παραγγελιών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει ο κ. Θεόδωρος Νταλάκος, αναλυτής της Intermodal, στο ξηρό φορτίο ο υφιστάμενος στόλος ανέρχεται στα 8.654 πλοία, ενώ η καθαρή αύξηση του στόλου το 2012, δηλαδή τα νεότευκτα πλοία μείον όσα οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια, ήταν 580 πλοία ή ποσοστό 6,7% του υφιστάμενου στόλου ή περίπου 10% με όρους dwt.
Ο κ. Νταλάκος, πάντως, εστιάζει στους επιμέρους τύπους των πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου και εκτιμά ότι οι αξίες των πλοίων Panamax και τα kamsarmax θα συνεχίσουν να πιέζονται περισσότερο, αφού αναμένεται το μεγαλύτερο ποσοστό των παραγγελιών να παραδοθεί εντός του 2013 και, συνεπώς, εδώ παρουσιάζονται καλές ευκαιρίες αγοράς.
Επισημαίνεται ότι τα post panamax και τα panamax του βιβλίου παραγγελιών αποτελούν το 16% και το 28% αντιστοίχως του υφιστάμενου στόλου. Σε αντίθεση με τα panamax, o κ. Νταλάκος θεωρεί ότι στα μικρότερα μεγέθη, όπως είναι τα suezmax, οι αξίες έχουν πιεσθεί ήδη αρκετά και έχουν φθάσει στο κατώτερο σημείο τους και, συνεπώς, οι τιμές τους είναι πιο ανθεκτικές από ό,τι σε αυτών των πλοίων panamax.
Στο υγρό φορτίο, η εικόνα σε ό,τι αφορά την αναμενόμενη προσφορά χωρητικότητας είναι πολύ καλύτερη, καθώς το βιβλίο παραγγελιών αποτελεί το 11% του υφιστάμενου στόλου δεξαμενοπλοίων.
Τα δεξαμενόπλοια
Πάντως, το 2012 ήταν μία ακόμη χρονιά κακής απόδοσης για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, γεγονός που σημαίνει ότι δεν έχει «χωνέψει» τη μεγάλη προσφορά νεότευκτων των προηγούμενων χρόνων.
Ο κ. Νταλάκος εκτιμά ότι ο κλάδος είναι σε καλύτερη θέση και ίσως και πιο κοντά σε καλύτερες ημέρες, αλλά με έναν πολύ νεότερο στόλο. Λαμβάνοντας, πάντως, υπόψη την πλευρά της προσφοράς, εκτιμά ότι τη χειρότερη απόδοση, το 2013, θα έρθει από τα δεξαμενόπλοια τύπου suezmax. Ωστόσο, αν η ανάκαμψη της αγοράς στο υγρό φορτίο έρθει πριν από την αναμενόμενη μείωση της υπό ναυπήγησης χωρητικότητας και βρεθούμε εμπρός σε ένα κρεσέντο νέων παραγγελιών, τότε ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων θα βρεθεί μπροστά σε διπλή «βουτιά», με αποτέλεσμα να υποχρεωθούν να οδηγηθούν στα διαλυτήρια πλοία μικρότερης ηλικίας.
Τραπεζικά δάνεια
Στο μεταξύ, ιδιαίτερη σημασία έχει η συμπεριφορά των τραπεζών απέναντι στις ναυτιλιακές εταιρείες που δεν εξυπηρετούν τα δάνειά τους. Σύμφωνα με τη Wallem Shipmanagement, η οποία διαχειρίζεται πάνω από 400 πλοία, θα σκληρύνει περαιτέρω η στάση των τραπεζών, οι οποίες θα προχωρούν σε ανάκτηση κυριότητας (Repossession) πλοίων από δάνεια, τα οποία δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν.
Στην παρούσα φάση, η εταιρεία έχει αναλάβει να διαχειριστεί 21 πλοία που έχουν ανακτηθεί από τράπεζες, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas». Ο λόγος που οι τράπεζες προτιμούν να ανακτήσουν οι ίδιες την κυριότητα των πλοίων και να τα δώσουν για διαχείριση σε τρίτους, μέχρι οι αξίες τους να ανέβουν ώστε να τα βγάλουν στην αγορά προς πώληση, είναι ότι, αν ακολουθηθεί η διαδικασία της κατάσχεσης μέσω της δικαστικής οδού (Admiralty Courts), τότε το πλοίο θα βγει σε πλειστηριασμό σε χαμηλότερη τιμή από αυτήν της αγοράς και η τράπεζα δεν θα αποπληρωθεί για όλο το ποσό του υπολειπομένου δανείου.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]