Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 05 Φεβρουαρίου 2013 07:00

«Τελεσίγραφο» προς τους ναυτικούς

«Τελεσίγραφο» απέστειλε, εμμέσως πλην σαφώς, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης στην Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, λίγη ώρα αφότου ολοκληρώθηκε η μαραθώνια συνάντηση που είχαν οι δύο πλευρές και η οποία κράτησε περίπου τρεις ώρες.

«Τελεσίγραφο» απέστειλε, εμμέσως πλην σαφώς, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης στην Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, λίγη ώρα αφότου ολοκληρώθηκε η μαραθώνια συνάντηση που είχαν οι δύο πλευρές και η οποία κράτησε περίπου τρεις ώρες.

Όπως τόνισε ο υπουργός αναμένει την συνεδρίαση της ΠΝΟ που είναι προγραμματισμένη για σήμερα το πρωί, και σε περίπτωση που αποφασιστεί η συνέχιση της απεργίας η κυβέρνηση θα λάβει τις αποφάσεις της.

Σημειώνεται ότι ο υπουργός χθες άλλαξε στάση, για το θέμα ενδεχόμενης επιστράτευσης των ναυτικών, αφού τις προηγούμενες ημέρες απέκλειε το συγκεκριμένο σενάριο με το αιτιολογικό ότι ο διάλογος συνεχίζεται.

Όπως τόνισε σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνάντησης ο κ. Μουσουρούλης το υπουργείο δεσμεύτηκε για πέντε κινήσεις που ικανοποιούν μέρος των αιτημάτων των ναυτικών. Η νέα εξέλιξη σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες έχει να κάνει με την εξόφληση των δεδουλευμένων των ναυτικών στην ακτοπλοΐα, τα οποία σύμφωνα με πληροφορίες ανέρχονται σε κάτι λιγότερο από 21 εκατ. ευρώ. Τα οφειλόμενα θα καταβληθούν σε δύο δόσεις, σε σύντομο χρονικό διάστημα, απευθείας από τις πιστώτριες των ακτοπλοϊκών εταιρειών τράπεζες.

Επίσης σημείωσε ότι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας δέχθηκε να ξεκινήσει συζητήσεις με την ΠΝΟ για υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης, ενώ δεσμεύτηκε επίσης ότι δεν θα καταργηθεί το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, και θα εξασφαλιστεί και χρηματοδότηση για τη λειτουργία του Οίκου Ναύτου. Τέλος ανέφερε ότι το υπουργείο βρίσκεται κοντά στο να εξασφαλίσει κοινοτικό πρόγραμμα για την επιδότηση ναυτικής εργασίας ύψους 6 εκατ. ευρώ, σε βάθος τριετίας.

Όπως σημείωσε ο υπουργός στις δηλώσεις του, μετά τη συνάντηση, η κυβέρνηση έχει σαν στόχο τη διατήρηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τα νησιά. «Σε ό,τι αφορά στην ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, το πρόβλημα είναι μεγάλο, αντικειμενικό και γνωστό σε όλους εδώ και καιρό. Είναι κυρίως η σημαντική μείωση της κίνησης ως αποτέλεσμα της ύφεσης και η ραγδαία αύξηση της τιμής του πετρελαίου διεθνώς», επισημαίνει ο υπουργός και προσθέτει: «Οι παρεμβάσεις του σχεδίου νόμου είναι οι απολύτως αναγκαίες για να εξασφαλισθούν οι θαλάσσιες ενδομεταφορές, να αποτραπεί ο αφελληνισμός των δραστηριοποιούμενων πλοίων και να αποφευχθεί περαιτέρω διόγκωση της ανεργίας».

Από την άλλη, πηγές από υπουργείο ανέφεραν ότι το νομοσχέδιο δεν γίνεται να αποσυρθεί, και ότι τα μέτρα που λαμβάνονται είναι απόρροια των υποχρεώσεων της χώρας μας.

Τρία θέματα

Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ, Γιάννης Χαλάς σημείωσε σε δηλώσεις του ότι οι λεπτομέρειες της συζήτησης θα εξετασθούν στη σημερινή συνεδρίαση της Ομοσπονδίας, ενώ ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ, Αντώνης Νταλακογιώργος σημείωσε ότι η συνάντηση απέβη άκαρπη.

Όπως ανέφεραν στη «Ν» τα θέματα που θέτουν είναι τρία. Πρώτα από όλα οι ατομικές συμβάσεις εργασίας για τα κατώτερα πληρώματα στην ποντοπόρο ναυτιλία, αφού θεωρούν ότι ανοίγει ο δρόμος να επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες ναυτικών και πλοίων. Δεύτερον οι μειώσεις των οργανικών συνθέσεων στα πλοία της Αδριατικής και την ακτοπλοΐα, αλλά και η δεκάμηνη δρομολόγηση των επιβατηγών πλοίων που έχει άμεση σχέση με τη δεκάμηνη απασχόληση των ναυτικών στην ακτοπλοΐα.

Η επιστολή

Η συνάντηση χθες έγινε δυνατή μετά από μία επιστολή του υπουργού, Κωστή Μουσουρούλη προς την ΠΝΟ, η οποία στάλθηκε στις μία τα ξημερώματα της Δευτέρας. Ο κ. Μουσουρούλης ανταποκρίθηκε έτσι στο σχετικό αίτημα της ΠΝΟ. Στην επιστολή ο υπουργός απαντούσε σε αιτήματα της ΠΝΟ. Μεταξύ άλλων απάντησε για:

- τα φορολογικά, ότι οι ιδιομορφίες και η προσφορά των Ελλήνων ναυτικών είναι απόλυτα αντιληπτές και γι' αυτό το λόγο φορολογούνται με χαμηλότερους συντελεστές από κάθε άλλο κλάδο.

- την άμεση ανάκληση του νομοσχεδίου ότι οι παρεμβάσεις του σχεδίου νόμου είναι οι απολύτως αναγκαίες για να εξασφαλισθούν οι θαλάσσιες ενδομεταφορές, να αποτραπεί ο αφελληνισμός των δραστηριοποιούμενων πλοίων και να αποφευχθεί περαιτέρω διόγκωση της ανεργίας.

- για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίες, ότι έχει διαμεσολαβήσει ενεργά ώστε να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση μεταξύ των δύο μερών.

- για την άμεση εξόφληση δεδουλευμένων αποδοχών, ότι συνεχίζονται και εντείνονται εκ μέρους τους οι προσπάθειες για την τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων τους.

- για την ανεργία, ότι το ΓΕΝΕ δεν πρόκειται να συγχωνευθεί με τον ΟΑΕΔ αλλά θα αναβαθμιστεί περαιτέρω και θα αξιοποιηθεί προς όφελος των ναυτικών. Επίσης δρομολογούνται δυο νέες Ειδικές Δράσεις για τη δημιουργία / στήριξη της ναυτικής εργασίας, μέσω του ΕΣΠΑ.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ

Αναστολή και εφοδιασμό ζητούν οι νησιώτες

Αναστολή των κινητοποιήσεων ζητούν νησιωτικοί φορείς, με στόχο να εφοδιασθούν τα νησιά με αναγκαία αγαθά. Ειδικότερα, με επιστολή τους προς τον υπουργό Ναυτιλίας το Επιμελητήριο Κυκλάδων ζητεί, μεταξύ άλλων, από τον υπουργό Ναυτιλίας να εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες για αναστολή των απεργιακών κινητοποιήσεων τουλάχιστον για 48 ώρες, ώστε να ανεφοδιαστούν τα νησιά και να καλυφθούν οι βασικότερες ανάγκες τους. Παράλληλα, λόγω της σοβαρότητας και ιδιαιτερότητας της περιπτώσεως, να εξετασθεί η δρομολόγηση αρματαγωγών πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού ώστε να σταματήσει το απαράδεκτο και αντισυνταγματικό φαινόμενο αποκλεισμού των νησιών.

Να πρυτανεύσει η σύνεση και η λογική, ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή και να σταματήσουν άμεσα οι κινητοποιήσεις της ΠΝΟ, ζητεί η διοίκηση της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΟΦΑΕ).

Οπως σημειώνεται, εκατοντάδες φορτηγά αυτοκίνητα βρίσκονται εγκλωβισμένα για 6η συνεχή ημέρα στην Ιταλία, την Πάτρα και την Ηγουμενίτσα, με τους οδηγούς τους να αντιμετωπίζουν απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης.

Παράλληλα, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για τα ευπαθή προϊόντα που μεταφέρουν.

Το ΠΑΣΟΚ

Το ΠΑΣΟΚ εμμένει στην ανάγκη συνέχισης του διαλόγου της κυβέρνησης με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, αλλά και με όλους τους φορείς της ναυτιλίας για την αναζήτηση κοινά αποδεκτών λύσεων στο θέμα της απεργίας των ναυτικών.

Σημειώνεται ότι, κατά την πρόσφατη επίσκεψη κλιμακίου του ΠΑΣΟΚ στον υπουργό Ναυτιλίας κ. Μουσουρούλη (από τους αρμόδιους βουλευτές Ν. Σηφουνάκη και Κ. Τριαντάφυλλο), τέθηκαν αναλυτικά τα ζητήματα που συνδέονται με το υπό κατάθεση σχέδιο νόμου και των διατάξεων του που αφορούν τα θέματα της ναυτεργασίας.

Η ΔΗΜΑΡ

O διάλογος υπουργείου Ναυτιλίας - ΠΝΟ μπορεί και πρέπει να καταλήξει σε αντιμετώπιση των προβλημάτων των ναυτικών και σε λύση της απεργίας. Είναι αδιανόητο εργοδότες να οφείλουν δεδουλευμένα έξι μηνών. Το ελληνικό Δημόσιο οφείλει να εξοφλήσει τις οφειλές του για τις άγονες γραμμές και αμέσως να πληρωθούν οι ναυτικοί».

Σε αδιέξοδο εταιρείες από τις οφειλές

Σε αδιέξοδο βρίσκονται από την πλευρά τους και οι ακτοπλόοι ή τουλάχιστον ορισμένες εκ των εταιρειών οι οποίες οφείλουν αρκετών μηνών δεδουλευμένα στους ναυτικούς, όπως επίσης και λιμενικά τέλη. Μάλιστα, όπως σημειώνεται, ορισμένες εταιρείες είναι θαύμα που κρατούνται ακόμη ζωντανές.

Η έλλειψη ρευστότητας είναι εμφανής και οι εκπρόσωποί τους δείχνουν προς δύο πλευρές: η μία είναι οι τράπεζες και η άλλη το υπουργείο Οικονομικών. Σε ό,τι αφορά τις τράπεζες, αν και ουσιαστικά μέχρι τώρα στηρίζουν τις εταιρείες, καλούνται να ανοίξουν ακόμη περισσότερο το «πουγκί» τους προκειμένου να αποπληρωθούν τουλάχιστον ένα μέρος των δεδουλευμένων των ναυτικών.

Ωστόσο οι τράπεζες εμφανίζονταν αρνητικές μέχρι και χθες να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση, αν και οι πιέσεις εντείνονταν από πλευράς του υπουργείου Ναυτιλίας. Λέγεται ότι μπορεί να βοηθούν τις εταιρείες να προμηθεύουν με καύσιμα τα πλοία τους, όμως δεν είναι σε θέση, λόγω των υποχρεώσεων που απορρέουν από το καθεστώς ανακεφαλαιοποίησής τους, να λάβουν πιο ριζικά μέτρα. Πάντως, χθες το βράδυ, από το υπουργείο ανακοινώθηκε ότι θα συμβάλουν στην αποπληρωμή των δεδουλευμένων.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχει το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο είναι πλέον αρμόδιο για την καταβολή των μισθωμάτων των αγόνων γραμμών. Μία επιτάχυνση της διαδικασίας αποπληρωμής των μισθωμάτων αγόνων γραμμών θα ήταν μία κίνηση ουσιαστικής ανάσας για ορισμένες από τις εταιρείες.