Λιγότερο γενναιόδωρος ακόμη και σε φορολογικές απαλλαγές θα είναι λόγω… τρόικας ο νέος αναπτυξιακός νόμος που αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή μέσα στην εβδομάδα ο οποίος, όμως, επιδοτεί και την επαναλειτουργία επιχειρήσεων που έχουν διακόψει την παραγωγική τους δραστηριότητα.
Λιγότερο γενναιόδωρος ακόμη και σε φορολογικές απαλλαγές θα είναι λόγω… τρόικας ο νέος αναπτυξιακός νόμος που αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή μέσα στην εβδομάδα ο οποίος, όμως, επιδοτεί και την επαναλειτουργία επιχειρήσεων που έχουν διακόψει την παραγωγική τους δραστηριότητα.
Από την παρουσίαση της πρότασης νόμου στα μέσα Δεκεμβρίου του 2012 μέχρι και την τελευταία στιγμή (την Παρασκευή έγινε άλλη μια σύσκεψη τεχνικών κλιμακίων με τον αρμόδιο υφυπουργό, Νότη Μηταράκη) οι εμπειρογνώμονες από την Ε.Ε. του ΔΝΤ και την ΕΚΤ επέμεναν ότι τα φορολογικά κίνητρα που δίνονται για τις λεγόμενες στρατηγικές επενδύσεις είναι υπερβολικά. Στην κατεύθυνση αυτή επέμειναν στο νόμο που θα πάει για ψήφιση στη Βουλή να υπάρχει στο κομμάτι των φορολογικών κινήτρων η επισήμανση ότι τα κίνητρα θα αναπροσαρμόζονται με βάση τις εκάστοτε δημοσιονομικές συνθήκες.
Το σχέδιο νόμου στην τελική μορφή του ειδικά για τις στρατηγικές επενδύσεις προβλέπει ότι με το νόμο που κυρώνει τη σύμβαση ανάθεσης του έργου ή την ένταξη της επενδυτικής πρότασης στις διατάξεις του παρόντος νόμου, μπορεί να προβλέπονται ως κίνητρα ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις, όπως η παγιοποίηση του φορολογικού καθεστώτος για συγκεκριμένο διάστημα από την έναρξη λειτουργίας της στρατηγικής επένδυσης, ο προορισμός του φορολογητέου εισοδήματος με ειδικό τρόπο, η διενέργεια αφορολόγητων αποθεματικών, η διαδικασία και ο χρόνος επιστροφής πιστωτικού υπολοίπου φόρου προστιθέμενης αξίας, καθώς και η μείωση ή η απαλλαγή από τέλη, ειδικούς φόρους και δικαιώματα ή αμοιβές τρίτων.
Το ίδιο ζήτησαν και για τη δυνατότητα που δίνεται στην εμπροσθοβαρή ανάλωση των φοροαπαλλαγών. Την «κατανάλωση» δηλαδή του ποσού της επιδότησης σε φοροαπαλλαγή στο μεγαλύτερο μέρος της στα πρώτα δύο χρόνια μετά τη δημοσιοποίηση της οριστικής απόφασης ολοκλήρωσης μιας επένδυσης.
Στην τελευταία του εκδοχή το νομοσχέδιο ορίζει πως το ποσόν της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής διαμορφώνεται κατ' έτος με τους ακόλουθους περιορισμούς: Η επιχείρηση έχει το δικαίωμα έναρξης της ωφέλειας του κινήτρου από τη διαχειριστική περίοδο κατά την οποία δημοσιεύεται η απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.
Κατά τη διαχειριστική αυτή περίοδο, η μέγιστη φορολογική απαλλαγή μπορεί να ανέρχεται μέχρι το ένα δεύτερο (1/2) του εγκεκριμένου ποσού ενίσχυσης φορολογικής απαλλαγής. Κατά την αμέσως επόμενη διαχειριστική περίοδο η μέγιστη φορολογική απαλλαγή, συνυπολογιζομένης και της ενίσχυσης της πρώτης διαχειριστικής περιόδου, μπορεί να ανέρχεται μέχρι και το σύνολο του εγκεκριμένου ποσού ενίσχυσης φορολογικής απαλλαγής.
Το υπόλοιπο ποσό της εγκεκριμένης ενίσχυσης φορολογικής απαλλαγής καλύπτεται από τις νέες επιχειρήσεις εντός δώδεκα (12) διαχειριστικών περιόδων και από τις υφιστάμενες επιχειρήσεις εντός δέκα (10) διαχειριστικών περιόδων, μετά τη διαχειριστική περίοδο εντός της οποίας δημοσιεύτηκε η απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.
Μετά από πίεση της τρόικας και σε αυτήν την περίπτωση κάτι τέτοιο θα μπορεί να συμβαίνει μεν αλλά υπό την αίρεση των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας.
Στις στρατηγικές επενδύσεις μπορούν να ενταχθούν και αυτές των οποίων επιμέρους διαδικασίες αδειοδότησης έχουν ήδη ξεκινήσει κατά την υποβολή αιτήματος ένταξης στις διατάξεις του παρόντος νόμου, όπως, ιδίως η έγκριση περιβαλλοντικών όρων, έργων και βοηθητικών και συνοδών έργων τους. Οι περιβαλλοντικοί όροι θα εγκρίνονται, σύμφωνα με τις διαδικασίες του νόμου περί στρατηγικών επενδύσεων.
Με το νόμο δίνεται η δυνατότητα καταβολής του 100% της επιχορήγησης (50% σήμερα) κατά την έγκριση μίας επένδυσης και την προσκόμιση της εγγυητικής επιστολής, προσαυξημένης κατά 10%. Οι αιτήσεις υπαγωγής θα είναι συνεχείς, η χρήση των φοροαπαλλαγών γίνεται εμπροσθοβαρώς, οι εταιρείες μπορούν να καλύπτουν την ίδια συμμετοχή και με άμεσα ρευστοποιήσιμα πάγια στοιχεία της επιχείρησής τους, ενώ για τις μεγάλες επενδύσεις μειώνεται το πλαφόν κύρωσης από τη Βουλή από τα 150 εκατ. ευρώ στα 50 εκατ. ευρώ.
Στα επενδυτικά σχέδια της κατηγορίας προϋπολογισμού έως και πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ μπορούν να παρέχονται κίνητρα μεμονωμένα ή συνδυαστικά όλα τα είδη των ενισχύσεων (σε ρευστό, φορολογικές απαλλαγές ή χρηματοδοτική μίσθωση) του παρόντος νόμου, το ύψος των οποίων, για το σύνολο των επενδυτικών σχεδίων που υποβάλλονται κάθε έτος, καθορίζεται με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Στα επενδυτικά σχέδια της κατηγορίας αυτής, ύψους άνω των πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) ευρώ μπορεί να παρέχεται μόνο φορολογική απαλλαγή, για το ποσό της επένδυσης που υπερβαίνει τα πενήντα εκατομμύρια (50.000.000) ευρώ.
Με άλλη διάταξη του νόμου προβλέπονται νέες αλλαγές στην οργανωτική δομή της Γενικής Γραμματείας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων. Μεταξύ άλλων, ιδρύεται Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων, στην οποία συστήνονται και υπάγονται Τμήμα Οργάνωσης Αναπτυξιακής Στρατηγικής (με διεύθυνση Αδειοδοτήσεων Πολεοδομίας, Περιβαλλοντικών Όρων, Δασών, Αιγιαλού και Παραλίας, Αρχαιολογικών Αδειών). Σε αυτή υπάγεται επίσης η Γενική Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων με νέα δομή, το Τμήμα Φορολογικών Κινήτρων αποκτά και την αρμοδιότητα παροχής φορολογικών κινήτρων για Στρατηγικές Επενδύσεις.
Παράλληλα συστήνεται θέση μετακλητού προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων. Επίσης Συνιστάται Αυτοτελές Τμήμα Επιθεώρησης Ιδιωτικών Επενδύσεων (Ε.Ι.Ε.) το οποίο θα υπάγεται απευθείας στον υπουργό Ανάπτυξης (και όχι στη γενική γραμματεία όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο). Προβλέπεται επίσης εξαίρεση από τις διατάξεις περί δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της συγκρότησης των Γνωμοδοτικών Επιτροπών Οργάνων κ.λπ. για τα σχέδια του Αναπτυξιακού νόμου. Θα δημοσιεύονται στο διαδίκτυο, μετά την έκδοσή τους.
Παράκτιο Μέτωπο
Στην υπό σύσταση Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία «Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε.» συνεχίζει να υπάρχει διάταξη με… ασαφές αριθμό μελών δ.σ.. Ορίζεται ότι «Το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας απαρτίζεται από πέντε (5) έως επτά (7) μέλη, που ορίζονται με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης». Στο νομοσχέδιο διατηρούνται οι διατάξεις που εντάχθηκαν μετά τη διαβούλευση και ανοίγουν τις επιδοτήσεις στον τουρισμό, με έμφαση σε θεματικό και υγείας σε δημόσια πάρκινγκ, πλωτές εξέδρες και έργα πολιτικού μηχανικού στην ενέργεια.
Παραμένει, επίσης, η δυνατότητα για άδειες παραμονής μέχρι και 5 χρόνια για 10 άτομα σε φορέα υλοποίησης στρατηγικής επένδυσης ακινήτου αξίας 300.000 ευρώ.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ - [email protected]
Κίνητρα επαναλειτουργίας
Ο νέος αναπτυξιακός νόμος είναι προσαρμοσμένος και στα δεδομένα της εποχής, θεωρώντας ως επενδυτικά σχέδια αυτά τα οποία αφορούν την επαναλειτουργία επιχειρήσεων, ακόμη και χωρίς αυτές να αυξήσουν τη δυναμικότητά τους. Σύμφωνα με το νόμο, χρηματοδοτούνται οι δαπάνες εκσυγχρονισμού των κτιριακών και των μηχανολογικών εγκαταστάσεων, καθώς και της λειτουργικής αποκατάστασης του περιβάλλοντος χώρου και λοιπών εγκαταστάσεων.
Συγκεκριμένα, το σχετικό χωρίο του νόμου αναφέρει ότι ως επενδυτικά σχέδια, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, λογίζονται και όσα αποσκοπούν στην επαναλειτουργία μονάδων, με ή χωρίς αύξηση της δυναμικότητας, των οποίων η παραγωγική λειτουργία έχει αποδεδειγμένα παύσει πριν από την υποβολή αίτησης υπαγωγής στις διατάξεις του νόμου αυτού. Ο νέος νόμος θα επιδοτεί και συγκεκριμένες δράσεις μεταλλευτικών επιχειρήσεων που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος, περιορισμό της ρύπανσης του εδάφους, του υπεδάφους, των υδάτων και της ατμόσφαιρας και για ανακύκληση του ύδατος.
Θα επιδοτούνται επίσης δαπάνες κύριων προπαρασκευαστικών εργασιών της εκμετάλλευσης, που αφορούν δρόμους, στοές, φρεάτια, αντλιοστάσια, κύρια έργα αερισμού, κεκλιμένα προσπέλασης, περιχάραξης, καθώς και έργα διαμόρφωσης επιφανειών προς εκμετάλλευση.
Για τα υπαγόμενα στις διατάξεις του παρόντος νόμου επενδυτικά σχέδια των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) παρέχεται η δυνατότητα υποβολής επενδυτικών σχεδίων που αφορούν επέκταση υπάρχουσας ή υπό κατασκευήν μονάδας, εφόσον η επέκταση αυτή είναι αποτέλεσμα της αύξησης της παραγωγικής ισχύος τής εκ των υστέρων τροποποίησης της αρχικής άδειας παραγωγής.
Εκτός του νομοσχεδίου μένουν στο νέο κείμενο οι διατάξεις που θα διέπουν τα υδατοδρόμια (αρμόδια στελέχη αναφέρουν ότι θα κατατεθεί με αυτοτελές νομοσχέδιο, αλλά φοβούνται μήπως υπάρξουν και πάλι αναβολές).