Οικονομία & Αγορές
Σάββατο, 02 Φεβρουαρίου 2013 07:00

Νέες κινητοποιήσεις στην ακτοπλοΐα

Κλιμακώνεται η ένταση στην ακτοπλοΐα, αφού ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης δεν αποσύρει το σχέδιο νόμου, η ΠΝΟ αποφάσισε νέα 48ωρη απεργιακή κινητοποίηση μέσα στο Σαββατοκύριακο, και οι ακτοπλόοι θεωρούν ότι πρέπει άμεσα να ληφθούν και άλλα μέτρα προτού το «καράβι πέσει στα βράχια».

Κλιμακώνεται η ένταση στην ακτοπλοΐα, αφού ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης δεν αποσύρει το σχέδιο νόμου, η ΠΝΟ αποφάσισε νέα 48ωρη απεργιακή κινητοποίηση μέσα στο Σαββατοκύριακο, και οι ακτοπλόοι θεωρούν ότι πρέπει άμεσα να ληφθούν και άλλα μέτρα προτού το «καράβι πέσει στα βράχια».

Χθες το πρωί ο κ. Μουσουρούλης συναντήθηκε αρχικά με τη διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας. Η συνάντηση όμως απέβη άκαρπη αφού από τη πλευρά του ο υπουργός σημείωσε ότι δεν τίθεται θέμα απόσυρσης του σχεδίου νόμου, αφού είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση της ακτοπλοΐας.

Όπως επεσήμαναν στον υπουργό το σχέδιο αυτό ουσιαστικά καταργεί εκ βάθρων το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, που αφορά, μεταξύ άλλων, τις οργανικές συνθέσεις των πλοίων και τη δεκάμηνη απασχόληση στην ακτοπλοΐα, ενώ προκειμένου για τα ποντοπόρα φορτηγά πλοία, κατεδαφίζει το θεσμό της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, μια και εισάγεται στο χώρο της ναυτικής εργασίας η διαδικασία σύναψης ατομικών συμβάσεων εργασίας, που θα καταρτίζονται μεταξύ του πλοιοκτήτη και του Ελληνα ναυτικού για ναυτολόγηση σε θέση κατώτερου πληρώματος.

Επίσης έθεσαν και τα θέματα της ανεργίας των ναυτικών, την υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας, αλλά και τη φορολογία η οποία αυξήθηκε μέχρι και 300%.

Από την πλευρά του ο κ. Μουσουρούλης τους αποκάλυψε ότι καταβάλλει προσπάθειες για την εξεύρεση πόρων από την Ε.Ε. για την απασχόληση 3.000 ναυτικών στην ακτοπλοΐας, ενώ προσέθεσε ότι ενδεχομένως να έχει νεότερα την ερχόμενη εβδομάδα.

Η ΠΝΟ

Στη συνέχεια η ΠΝΟ αποχώρησε, και αφού θεώρησε ότι δεν βρήκε ανταπόκριση σε κανένα αίτημα που έθεσε στον υπουργό αποφάσισε να συνεχίσει τις κινητοποιήσεις της με νέα 48ωρη σε όλη τη χώρα, και μάλιστα με προοπτική κλιμάκωσης. Η Ομοσπονδία μετά την απόφασή της να προβεί σε νέα 48ωρη απεργία, με ανακοίνωσή της ζητά «την κατανόηση των φίλων επιβατών για την ταλαιπωρία που υφίστανται, για την οποία, όμως οι μόνοι που δεν ευθύνονται είναι οι Ελληνες ναυτεργάτες».

Η απόφαση της ΠΝΟ, να κρατήσει τα πλοία δεμένα στα λιμάνια από τις 31/1 μέχρι και τη Κυριακή 3 Φεβρουαρίου, ήταν αναμενόμενη από την κυβέρνηση. Ωστόσο αναπτύσσεται έντονος προβληματισμός για το πώς θα διατηρηθεί η σύνδεση της ηπειρωτικής ώρας με τα νησιά. Ως εκ τούτου δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο της επιστράτευσης, που σε περίπτωση που αποφασιστεί, θα είναι η τέταρτη στη σειρά την τελευταία δεκαετία.

Οπως δήλωσε ο υπουργός, η μη διεξαγωγή, των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών δεν αποτελεί τη λύση σε κανένα πρόβλημα. Θα έχει δε ως συνέπεια την αποκοπή των κατοίκων της νησιωτικής χώρας από την ηπειρωτική Ελλάδα, με σοβαρές συνέπειες, όπως την έλλειψη βασικών ειδών πρώτης ανάγκης, καθώς και του απαραίτητου υγειονομικού υλικού, προκαλώντας και οξύνοντας τα προβλήματα στις ήδη βεβαρημένες από την οικονομική κρίση τοπικές κοινωνίες των νησιών μας.

Καλούμε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη σε συνέχιση του διαλόγου για εκτόνωση της κατάστασης και εξεύρεση κοινά αποδεκτών λύσεων».

Εν τω μεταξύ ο υπουργός μετά τη συνάντηση που είχε με τον ΣΕΕΝ, είχε συζήτηση με τους βουλευτές του ΠΑΣOK αρμόδιους για θέματα ναυτιλίας, Νίκο Σηφουνάκη, και Κώστας Τριαντάφυλλος. Οι δύο βουλευτές εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για την προωθούμενη ρύθμιση με την οποία καθιερώνονται ατομικές συμβάσεις εργασίας στα κατώτερα πληρώματα της ποντοπόρου ναυτιλίας. Επίσης επισημάνθηκε η ανάγκη να συνδυαστούν τα μέτρα βιωσιμότητας των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, με παρεμβάσεις προστασίας των εργαζομένων.

Όσον αφορά τις κινητοποιήσεις της ΠΝΟ οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κάλεσαν την κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου να εξαντλήσουν όλα τα περιθώρια διαλόγου και διαβούλευσης με όλους τους φορείς της ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένων των σωματείων των εργαζομένων, έτσι ώστε να επιτευχθεί ένα ελάχιστο επίπεδο συνεννόησης και συναντίληψης και να αποφευχθεί η κλιμάκωση των κινητοποιήσεων.

Σημειώνεται ότι αργά χθες το απόγευμα πραγματοποιήθηκε και άλλη συνάντηση, αυτή τη φορά με τη βουλευτή της ΔΗΜΑΡ, Μαρία Ρεπούση με θέμα το προς κατάθεση σχέδιο νόμου.

Στήριξη από ΣΥΡΙΖΑ

Στο πλευρό των απεργών ναυτικών βρέθηκε χθες κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ - ΕΚΜ αποτελούμενο από τους βουλευτές Α' Πειραιά & Νησιών Θοδωρή Δρίτσα, Β' Πειραιά Τζένη Βαμβακά, Κυκλάδων Νίκο Συρμαλένιο, την υπεύθυνη της γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για το Τμήμα Ναυτιλίας Εύη Καρακώστα.

Από το ΣΥΡΙΖΑ τονίστηκε ότι με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, «χιλιάδες ναυτεργάτες θα οδηγηθούν εκτός πλοίων με την κατάργηση της υποχρεωτικής δεκάμηνης στελέχωσης, ενώ τα κατώτερα πληρώματα στα ποντοπόρα πλοία, θα αμείβονται πλέον με αποδοχές αντίστοιχες των ναυτικών, που προέρχονται από τριτοκοσμικές χώρες με τον κίνδυνο αυτό το καθεστώς να επεκταθεί στο μέλλον στους αξιωματικούς και στην επιβατηγό ναυτιλία».

Καταστροφικές συνέπειες

Επείγουσα επιστολή προς την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) με κοινοποίηση στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, απέστειλε χθες το πρωί ο περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης. Ζητούσε από τη διοίκηση της Ομοσπονδίας να δείξει διαλλακτικότητα στην εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης στο θέμα της μεταφοράς των Κρητικών αγροτικών προϊόντων στο ενδεχόμενο συνέχισης της 48ωρης απεργίας των ναυτικών.

Συνάντηση υπουργού με ΣΕΕΝ

Μετά τη συνάντηση με την ΠΝΟ ο υπουργός συναντήθηκε και με τη διοίκηση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας. Από πλευράς ΣΕΕΝ διατυπώθηκε η άποψη ότι δεν φτάνει μόνο να περάσουν κάποια μέτρα από αυτά που προβλέπει το σχέδιο νόμου για την ακτοπλοΐα.

Σύμφωνα με πληροφορίες και οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι προκειμένου να εξασφαλιστεί η επιβίωση του κλάδου είναι αναγκαία και η λήψη επιπλέον μέτρων. Ενδεικτικά αναφέρθηκε ότι το εργασιακό κόστος στα πλοία είναι στο 20% των εξόδων ενώ τα καύσιμα υπολογίζεται ότι φτάνουν στο 60%.

Συνεπώς σύμφωνα με τους ακτοπλόους το σ.ν. που αντιμετωπίζει, κυρίως, εργασιακά θέματα δεν δίνει οριστική λύση στο πρόβλημα της ακτοπλοΐας. Θα πρέπει να εξεταστεί η άμεση λήψη επιπλέον μέτρων όπως επιδότηση των ναυτιλιακών καυσίμων προκειμένου να καταστεί δυνατή η παραμονή των πλοίων στις γραμμές. Από την πλευρά του υπουργού ζητήθηκε να γίνει προσπάθεια ώστε να υπογραφούν ΣΣΕ όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.