Πάνω από 9 δισ. δολ. επένδυσαν σε αγορές second hand πλοίων και ναυπηγήσεις οι Ελληνες εφοπλιστές το 2012, έναντι 14 δισ. δολ. τον προηγούμενο χρόνο, καθώς γενικότερα η χρονιά χαρακτηρίσθηκε από πτώση των αξιών των πλοίων, λόγω της κρίσης αλλά και της μειωμένης ναυπηγικής δραστηριότητας.
Πάνω από 9 δισ. δολ. επένδυσαν σε αγορές second hand πλοίων και ναυπηγήσεις οι Ελληνες εφοπλιστές το 2012, έναντι 14 δισ. δολ. τον προηγούμενο χρόνο, καθώς γενικότερα η χρονιά χαρακτηρίσθηκε από πτώση των αξιών των πλοίων, λόγω της κρίσης αλλά και της μειωμένης ναυπηγικής δραστηριότητας.
Σε κάθε περίπτωση με όρους dwt οι Ελληνες εφοπλιστές προχώρησαν σε παραγγελίες νεότευκτων πλοίων που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 10% των συνολικών παραγγελιών, ενώ απέκτησαν «από δεύτερο χέρι» πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας ίσης με το 32% περίπου της συνολικής χωρητικότητας που άλλαξε χέρια.
Παγκοσμίως το 2012 δόθηκαν παραγγελίες για 1.423 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 60,7 εκατ. dwt, έναντι 1.782 πλοίων μεταφορικής ικανότητας 100,2 εκατ. dwt το 2011. Επίσης στον τομέα των αγοραπωλησιών άλλαξαν χέρια 1.228 πλοία μεταφορικής ικανότητας 57,2 εκατ. dwt έναντι 1.116 πλοίων (54,9 εκατ. dwt) το 2011.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny, ο ελληνικός εφοπλισμός τη χρονιά που πέρασε προχώρησε στην παραγγελία 116 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 8,80 εκατ. dwt και αξίας άνω των 5,12 δισ. δολ. χωρίς να υπολογίζονται οι παραγγελίες 34 πλοίων η τιμή των οποίων δεν έγινε γνωστή. Το 2011 οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν προχωρήσει σε παραγγελίες 185 πλοίων, επενδύοντας 9,35 δισ. δολ. χωρίς να υπολογίζεται η αξία 76 πλοίων για τα οποία δεν δημοσιοποιήθηκε η αξία τους.
Το ενδιαφέρον και το 2012 επικεντρώθηκε στα bulk carriers, καθώς υπεγράφησαν συμφωνίες για τη ναυπήγηση 44 πλοίων αξίας 1,14 δισ. δολ.) έναντι 79 πλοίων (1,11 δισ. δολ. το 2011) και ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια (29 πλοία έναντι 31 πλοίων το 2011) και τα containerships (22 πλοία έναντι 46 πλοίων ένα χρόνο πριν).
Παράλληλα το 2012 συνεχίσθηκαν με μειωμένη ένταση οι επενδύσεις στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), καθώς παραγγέλθηκαν 11 μονάδες έναντι 24 μονάδων το 2011. Επίσης είχαμε και παραγγελίες για οκτώ πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG).
Στις αγοραπωλησίες πλοίων οι Ελληνες εφοπλιστές κινήθηκαν πιο δυναμικά αξιοποιώντας τις χαμηλές αξίες των πλοίων και την αυξημένη ρευστότητα που διαθέτουν αποκτώντας συνολικά 216 μονάδες έναντι 198 μονάδων το 2011. Επένδυσαν συνολικά 3,89 δισ. δολ. έναντι 4,74 δισ. δολ. το προηγούμενο έτος.
Περίπου τα μισά πλοία που απέκτησαν οι Ελληνες εφοπλιστές ήταν μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (103 μονάδες έναντι 89 το 2011) ενώ ακλούθησαν τα δεξαμενόπλοια (81 μονάδες έναντι 53 το 2011). Αντιθέτως μειώθηκε το ενδιαφέρον για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς αποκτήθηκαν 24 πλοία έναντι 41 πλοίων το 2011.
Συγχωνεύσεις
Το μειωμένο ενδιαφέρον των Ελλήνων και Κινέζων εφοπλιστών για ναυπηγήσεις έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στις κατασκευάστριες χώρες και ιδιαίτερα στην Κίνα, αναφέρει από την πλευρά του ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas». Σύμφωνα με το υπουργείο Βιομηχανίας και Πληροφορικής της Κίνας, αποτέλεσμα «αναδουλειάς» που έχουν τα κινεζικά ναυπηγεία, ο ναυπηγικός κλάδος είναι ένας από τους οποίους το 2013 θα χαρακτηριστεί από επιθετικές συγχωνεύσεις και εξαγορές. Ο βασικός στόχος είναι μέχρι το 2015 να υπάρχουν 10 μεγάλα ναυπηγεία στη χώρα, τα οποία θα παράγουν περισσότερο από το 70% του συνολικού όγκου εκ των οποίων τα μισά από τα ναυπηγεία να συγκαταλέγονται στα 10 καλύτερα παγκοσμίως. Το υπουργείο σε δήλωσή του, τόνισε πως η κύρια αιτία των συγχωνεύσεων και εξαγορών είναι τα προβλήματα που άρχισε να αντιμετωπίζει ο κλάδος λόγω της υπέρ-προσφοράς σε συνδυασμό με την έλλειψη χρηματοδότησης.
Την ίδια στιγμή ο τραπεζικός τομέας της Κίνας εμφανίζεται σαν αρωγός στην προσπάθεια ενίσχυσης των κινεζικών ναυπηγείων και μάλιστα η Export-Import Bank (ΕΧΙΜ) ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αυξήσει τις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις για παραγγελίες πλοίων κατά 20% ή 3 δισ. δολ. Σύμφωνα με δηλώσεις αξιωματούχων της τράπεζας, θεωρούν ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να προβούν σε μια τέτοια ενέργεια, καθώς οι κινεζικές τράπεζες δεν επηρεάστηκαν όσο οι δυτικές από την κρίση, ενώ θα υπάρχουν κριτήρια για χρηματοδότηση και δάνεια θα δίνονται σε παραδοσιακούς πλοιοκτήτες που η στρατηγική τους είναι να «εκμεταλλευθούν» την παρούσα κατάσταση ώστε να ανανεώσουν το στόλο τους και όχι σε καιροσκοπικές προθέσεις, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Μεταβλητότητα
Από την πλευρά του ο οίκος αναλύσεων Jefferies μειώνει τις αρχικές προβλέψεις του για την πορεία της αγοράς για το 2013, καθώς όπως αναφέρει ο νέος χρόνος ξεκίνησε με ναύλους χαμηλότερους από ό,τι ο ίδιος είχε εκτιμήσει αρχικά. Θεωρεί ότι το πρώτο εξάμηνο του 2013 θα χαρακτηρίζεται από μία μεταβλητότητα στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Πάντως, σημειώνει ότι το 2013 θα υπάρξει συνολικά μία βελτίωση στους ναύλους από ό,τι το 2012, καθώς θα παραμένει σταθερή η ζήτηση χωρητικότητας από την Κίνα, ενώ θα υπάρξει μία σχετική επιβράδυνση στις παραδόσεις νεότευκτων πλοίων. Ο Jefferies θεωρεί ότι πολύ καλύτερη θα είναι η εικόνα της ναυλαγοράς το 2014 και αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ο μέσος ναύλος των πλοίων τύπου capes από 12.000 δολάρια το 2013 θα ανέλθει στα 20.000 δολάρια.
Οι Κινέζοι
Το 2012 οι Κινέζοι εφοπλιστές που συναγωνίζονται τα τελευταία χρόνια τους Ελληνες σε επενδυτικές κινήσεις προχώρησαν στην παραγγελία 164 πλοίων αξίας 4,96 δισ. δολ. έναντι 295 πλοίων αξίας 6,87 δισ. δολ. το 2011.
Επίσης απέκτησαν «από δεύτερο χέρι» 103 πλοία επενδύοντας 0,78 δισ. δολ. έναντι 135 πλοίων αξίας 1,58 δισ. δολ. που είχαν αγοράσει το 2011.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]