Με το «μπλοκ» που υποστηρίζει ότι τα ελληνικά λιμάνια θα πρέπει να πωληθούν και όχι να παραχωρηθούν τάσσεται η Διεθνής Ναυτική Ενωση.
Με το «μπλοκ» που υποστηρίζει ότι τα ελληνικά λιμάνια θα πρέπει να πωληθούν και όχι να παραχωρηθούν τάσσεται η Διεθνής Ναυτική Ενωση.
Σε μια περίοδο που οι ισορροπίες είναι λεπτές, αφού τουλάχιστον τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας (Πειραιά και Θεσσαλονίκης) έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων από όλο τον κόσμο και η τελική απόφαση που θα λάβει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου για την εκμετάλλευση των λιμανιών πλησιάζει, η Διεθνής Ναυτική Ενωση, όπως επισήμανε ο πρόεδρός της, Γιάννης Χατζηαντωνίου, σε ομιλία του, ξεκαθάρισε ότι οι χρήστες είναι υπέρ της ιδιωτικοποίησης.
«Για τις σχεδιαζόμενες αποκρατικοποιήσεις του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. και Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε., η θέση της Ενώσεώς μας είναι υπέρ της ιδιωτικοποίησης των φορέων παροχής λιμενικών υπηρεσιών, η οποία έπρεπε να είχε προχωρήσει πιο έγκαιρα και χωρίς καθυστερήσεις, με την πολιτεία να θέτει τους κατάλληλους κανόνες και ρυθμιστικούς φορείς σε λειτουργία».
Μάλιστα, στο περιθώριο της εκδήλωσης της Διεθνούς Ναυτικής Ενωσης για το νέο έτος, τονίστηκε ότι τα λιμάνια δεν πρέπει να χωριστούν σε κομμάτια και να μοιραστούν, αλλά να αναλάβει κάθε λιμάνι ένας ανάδοχος που θα προκύψει μέσα από διεθνείς διαγωνισμούς.
«Οι δυνάμεις της πραγματικής οικονομίας θα πρέπει να βρεθούν στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης, ενώ οι παράγοντες της πολιτείας να σταθούν αρωγοί σ αυτές τις δυνάμεις, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις και ατέρμονες συζητήσεις για νέα μοντέλα σε ένα χώρο όπου αυτά είναι πολύ συγκεκριμένα», αναφέρθηκε από τον πρόεδρο της Ενωσης.
Στον αντίποδα, πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας σημειώνουν ότι οι μνημονιακές μας υποχρεώσεις αναφέρουν ότι η εκμετάλλευση των λιμανιών θα γίνει κυρίως μέσω παραχωρήσεων.
Ωστόσο, τα κυβερνητικά στελέχη αποφεύγουν να ξεκαθαρίσουν το τοπίο, αναφέροντας απλά ότι πολλές εταιρείες έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους και ότι το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου θα λάβει τις τελικές αποφάσεις για τα ελληνικά λιμάνια.
Οσον αφορά το εκφρασμένο ενδιαφέρον της Cosco να συμμετάσχει σε διαγωνισμό για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, έχει επισημάνει λακωνικά ότι η Cosco έχει εκφράσει ενδιαφέρον να επεκτείνει τις επενδύσεις της στο λιμάνι του Πειραιά.
«Αποκρατικοποιήσεις άμεσα»
Οι χρήστες των λιμανιών ζητούσαν επίσης χθες από τον γενικό γραμματέα Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας, Κώστα Μουντζούρη, να προχωρήσει άμεσα η κυβέρνηση στις αποκρατικοποιήσεις στα λιμάνια, αφού έχει χαθεί ήδη πολύτιμος χρόνος λόγω του στενού εναγκαλισμού των Οργανισμών Λιμένων από το κράτος, που είχε ως αποτέλεσμα τους αργούς ρυθμούς ανάπτυξης και των μη έγκαιρων επενδύσεων.
Το παράδειγμα που έφερναν οι χρήστες των λιμανιών ήταν η διαχείριση του προβλήτα ΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων από τη Cosco. Σημείωναν χαρακτηριστικά ότι οι μεγάλες σε έργα υποδομής επενδύσεις, η οργάνωση και ο νέος -για την ελληνική πραγματικότητα- τρόπος λειτουργίας του λιμανιού, αποδίδουν καρπούς.
Χαρακτηριστική είναι και η τοποθέτηση του κ. Χατζηαντωνίου, ο οποίος υπογράμμισε ότι τα ελληνικά λιμάνια θα πρέπει να παρέχουν σύγχρονες υπηρεσίες για την ταχεία και ομαλή διακίνηση των φορτίων, υψηλή παραγωγικότητα, μείωση του χρόνου εξυπηρέτησης, αξιοπιστία, εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογικών συστημάτων, ανταγωνιστικά τιμολόγια παροχής υπηρεσιών, σύνδεση με οδικές αρτηρίες και σιδηροδρομικές γραμμές, απλοποίηση των τελωνειακών και λοιπών διατυπώσεων και διαδικασιών, εφαρμογή ολοκληρωμένων συστημάτων Logistics, ως και σαφή πελατοκεντρικό χαρακτήρα.
«Ικανοποίηση από τη συμφωνία με την HP»
Ιδιαίτερα σημαντική χαρακτήρισε χθες ο πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ενωσης την πρόσφατη τριπλή εμπορική συμφωνία συνεργασίας μεταξύ των εταιρειών Cosco, Hewlett Packard και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για μεταφορά προϊόντων της HP μέσω του Terminal της «Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε.» και σιδηροδρομικώς από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Συνεργασία η οποία αναμένεται να καθιερώσει το λιμάνι του Πειραιά ως το κύριο hub port και πύλη εισόδου - εξόδου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]