Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 25 Ιανουαρίου 2013 11:42

Ψηφίστηκε η νέα ΚΑΠ από την αρμόδια επιτροπή

Ψηφίστηκαν από την αρμόδια επιτροπή του Ευρωπαϊκου Κοινοβουλίου οι τέσσερις νομοθετικές προτάσεις για τη μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ).

Ψηφίστηκαν από την αρμόδια επιτροπή του Ευρωπαϊκου Κοινοβουλίου οι τέσσερις νομοθετικές προτάσεις για τη μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ).

Η θέση της Επιτροπής Γεωργίας και Ανάπτυξης της Υπαίθρου, μέλος της οποίας είναι ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθηγητής κ. Γιώργος Παπαστάμκος, θα υποβληθεί στην Ολομέλεια του Σώματος, ώστε να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας.

Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά, στα 50 χρόνια εφαρμογής της ΚΑΠ, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμμετέχει ως ισότιμος συν-νομοθέτης στην χάραξη αυτής της ευρωπαϊκής αναπτυξιακής πολιτικής.

Με αφορμή την ψήφιση της νέας ΚΑΠ, ο κ. Παπαστάμκος υπογραμμίζει ότι το ελληνικό σύστημα διακυβέρνησης καλείται να θέσει την αγροτική ανάπτυξη στην πρώτη γραμμή των πολιτικών, που δύνανται να δώσουν μία βιώσιμη διέξοδο ανάπτυξης για την ελληνική ύπαιθρο, με πολλαπλασιαστική προστιθέμενη αξία, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην εθνική προσπάθεια εξόδου της Ελλάδος από την κρίση. «Η μεταρρύθμιση της ΚΑΠ συνιστά μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για τη χώρα μας, ώστε να διαμορφώσει συγκροτημένη και μακρόπνοη εθνική στρατηγική στον πρωτογενή τομέα», τονίζει ο Ελληνας αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Μεταξύ των τροποποιήσεων που εισήγαγε στο υπό αναθεώρηση ρυθμιστικό πλαίσιο της ΚΑΠ η αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή είναι:

Περιφερειοποίηση: παρέχεται μεγαλύτερη ευελιξία στα κράτη μέλη ως προς τη μετάβαση στο περιφερειακό μοντέλο (στρεμματική ενίσχυση) και την ανακατανομή των ενισχύσεων μεταξύ των γεωργών εντός του ιδίου κράτους μέλους.

Εξωτερική σύγκλιση: στο πλαίσιο της ανακατανομής των ενισχύσεων μεταξύ των κρατών μελών, η Επιτροπή Γεωργίας του ΕΚ περιορίζει τις μειώσεις πόρων για την Ελλάδα σε σύγκριση με την πρόταση της Κομισιόν

 

 

2014

2015

2016

2017

2018

2019 και
επόμενο έτος

(α)
Ελλάδα

2099,920

2071,481

2043,111

2014,751

2014,751

2014,751

(β)
Ελλάδα

2098,834

2075,923

2051,762

2026,710

2026,710

2026,710

(Ποσά σε χιλιάδες ευρώ)

 

'Ενεργός' γεωργός: προβλέπεται σε επίπεδο ΕΕ ένας κατάλογος 'μη δικαιούχων' αμέσων ενισχύσεων, ενώ παρέχεται διακριτική ευχέρεια στα κράτη μέλη ως προς τον ορισμό του 'ενεργού' γεωργού και της 'ελάχιστης γεωργικής δραστηριότητας'.

'Πρασίνισμα' (greening): αναθεωρούνται οι παράμετροι των προτεινόμενων από την Κομισιόν πρακτικών που καλούνται να εφαρμόσουν οι γεωργοί, με όρους περιβαλλοντικής, αλλά και οικονομικής βιωσιμότητας.

Νέοι αγρότες: τα κράτη μέλη καταβάλλουν υποχρεωτικώς πρόσθετη -πέραν της βασικής- άμεση ενίσχυση στους νέους αγρότες. Χρησιμοποιούν το εθνικό αποθεματικό κατά προτεραιότητα για τη στήριξη νέων αγροτών (καθώς και νεοεισερχόμενων γεωργών). Παράλληλα,  διατηρείται το μέτρο στήριξής τους στον 2ο πυλώνα, ενώ εισάγεται η δυνατότητα κατάρτισης θεματικού υποπρογράμματος -αγροτικής ανάπτυξης- υπέρ των νέων αγροτών. Επίσης, προβλέπεται ότι η στήριξη μπορεί να έχει στόχο τη μίσθωση γης, ενώ δύναται να λάβει τη μορφή τραπεζικής εγγύησης.

Συνδεδεμένες ενισχύσεις: τα κράτη μέλη δύνανται να διαθέσουν το 15% (έναντι του 5% που εισηγήθηκε η Κομισιόν) του εθνικού τους φακέλου για τη χρηματοδότηση της συνδεδεμένης στήριξης. Οι πιστώσεις διατίθενται κατά προτεραιότητα στις παραγωγές που ελάμβαναν συνδεδεμένη στήριξη κατά την περίοδο 2010-2013 σύμφωνα με τα άρθρα 68, 101 και 111 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 73/2009 (αφορούν, μεταξύ άλλων, στην κτηνοτροφία).

Μικροί γεωργοί: τα κράτη μέλη δημιουργούν ένα απλοποιημένο καθεστώς χορήγησης ενισχύσεων στους μικροκαλλιεργητές, στο οποίο εντάσσονται αυτομάτως  όσοι δικαιούνται ενίσχυση κατώτερη των 1.500 ευρώ.


Πόροι για την 'Αγροτική Ανάπτυξη:

Ετος

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Ελλάδα

595.667

595.667

595.667

595.667

595.667

595.667

595.667

 (Ποσά σε εκατ. ευρώ)

 

Ομάδες παραγωγών: επεκτείνεται η δυνατότητα αναγνώρισης Ομάδων παραγωγών (ΟΠ) σε όλους τους τομείς της ενιαίας Κοινής Οργάνωσης Αγορών (ΚΟΑ). Πέραν του ισχύοντος πλαισίου για τα γαλακτοκομικά προϊόντα, προωθείται η νομοθετική ρύθμιση των συμβατικών σχέσεων (συμβολαιακή γεωργία) σε όλους πλέον τους τομείς. Στο πλαίσιο του 2ου πυλώνα, διευρύνεται η πρόνοια της Κομισιόν, ώστε η ευρωπαϊκή στήριξη να δίδεται όχι μόνον για νέες, αλλά και για υφιστάμενες συμμετοχές σε ΟΠ, καθώς, επίσης, και για την κάλυψη δραστηριοτήτων προώθησης προϊόντων.

Μέτρα ρύθμισης της αγοράς και διαχείρισης κινδύνων: στα επιλέξιμα προϊόντα για ιδιωτική αποθεματοποίηση προστίθενται οι επιτραπέζιες ελιές και τα τυριά ωρίμανσης. Επεκτείνεται το ρυθμιστικό καθεστώς για τον τομέα της ζάχαρης μέχρι το 2020. Εισάγεται 'Μέσο παρακολούθησης των ευρωπαϊκών τιμών τροφίμων'. Υποστηρίζονται τα μέτρα ως προς τη 'σταθεροποίηση του γεωργικού εισοδήματος', καθώς και της ασφάλισης της γεωργικής παραγωγής έναντι οικονομικών, περιβαλλοντικών και άλλων κινδύνων.  

Βαμβάκι: καταψηφίσθηκαν τροπολογίες για την κατάργηση της ειδικής στήριξης για το βαμβάκι.