Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 02 Οκτωβρίου 2003 13:19

ICAP: Aύξηση 12% στην εγχώρια αγορά εμφιαλωμένων νερών το 2004

Με ταχείς ρυθμούς συνεχίζει να αυξάνεται η κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα της ICAP.

Σύμφωνα με τη νέα έκδοση της κλαδικής μελέτης της εταιρείας ερευνών, η εγχώρια αγορά αναμένεται να επηρεαστεί θετικά αφενός μεν από τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων και την αναμενόμενη αύξηση της τουριστικής κίνησης, αφετέρου δε από τη στροφή των καταναλωτών προς πιο υγιεινά προϊόντα.

Επιπλέον, σύμφωνα πάντα με την έρευνα της ICAP, θετικές προοπτικές απορρέουν και από το γεγονός ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση εμφιαλωμένων νερών στην Ελλάδα παραμένει μικρότερη από την κατανάλωση αρκετών ευρωπαϊκών χωρών.

Η κατανάλωση των εμφιαλωμένων νερών επηρεάζεται άμεσα από τις καιρικές συνθήκες και την τουριστική κίνηση, με συνέπεια μεγάλο μέρος των πωλήσεων των εν λόγω προϊόντων να πραγματοποιείται μεταξύ Απριλίου και Οκτωβρίου. Οι συνεχείς ποιοτικοί έλεγχοι που πραγματοποιούνται στα εμφιαλωτήρια, καθώς και οι επενδύσεις από την πλευρά των εταιριών για τη διασφάλιση της ποιότητας των προϊόντων τους, επηρεάζουν θετικά το καταναλωτικό κοινό. Επιπλέον, η ανεπάρκεια ή η κακή ποιότητα του δικτύου ύδρευσης σε ορισμένες περιοχές της χώρας, δημιουργούν μεγαλύτερες ανάγκες για εμφιαλωμένα νερά.

Στον κλάδο δραστηριοποιούνται αρκετές επιχειρήσεις οι οποίες ανήκουν στον ευρύτερο κλάδο των ειδών διατροφής και ποτών οι οποίες παράγουν κυρίως αναψυκτικά και χυμούς. Επιπλέον, ορισμένες επιχειρήσεις εμφιαλώνουν νερό και για λογαριασμό τρίτων εταιριών, επιδιώκοντας με αυτόν τον τρόπο την επέκταση των δραστηριοτήτων τους. Τέλος, άλλες επιχειρήσεις έχουν καθετοποιήσει την παραγωγή τους, κατασκευάζοντας οι ίδιες πλαστικές φιάλες και πώματα.

Ο κλάδος χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό και υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, επισημαίνεται στην έρευνα της ICAP. Οι ανταγωνιστικές πιέσεις είναι εντονότερες μεταξύ των μεγαλυτέρων εταιρeιών, οι οποίες πραγματοποιούν υψηλές διαφημιστικές δαπάνες και επιδιώκουν την ισχυροποίηση των προϊόντων τους στην αγορά. Διαθέτουν επίσης οργανωμένα δίκτυα προώθησης των προϊόντων τους σε όλη την Ελλάδα Οι επιχειρήσεις μεσαίου και μικρού μεγέθους στηρίζονται στις πωλήσεις στην τοπική αγορά, όπου τα προϊόντα τους είναι αναγνωρίσιμα και προτιμώνται πιο εύκολα από τους καταναλωτές.

Η παραγωγή εμφιαλωμένων νερών ακολούθησε ανοδική πορεία την περίοδο 1990-2002, με μέσο ρυθμό ετήσιας αύξησης 12,8%. Σημειώνεται ότι η συντριπτική πλειοψηφία της παραγωγής αφορά σε μη ανθρακούχα νερά. Στον κλάδο οι εισαγωγές είναι περιορισμένες και αφορούν κυρίως σε ανθρακούχα νερά. Οι εξαγωγές εμφιαλωμένων νερών παρέμειναν επίσης σε χαμηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια της προαναφερθείσας περιόδου. Το ίδιο χρονικό διάστημα ο μέσος ρυθμός αύξησης της αγοράς των εμφιαλωμένων νερών ανήλθε σε 12,4%.

Το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας κατανάλωσης εμφιαλωμένων νερών το 2002 αφορά στα φυσικά μεταλλικά νερά, τα οποία κατέλαβαν μερίδιο της τάξης του 71%. Ακολούθησαν τα επιτραπέζια νερά με μερίδιο 24% και τα ανθρακούχα νερά, τα οποία απέσπασαν μερίδιο 5%.

Οι τάσεις που επικρατούν στον κλάδο των εμφιαλωμένων νερών αφορούν συνεχείς καινοτομίες στη συσκευασία των προϊόντων προκειμένου να ενισχυθεί η θέση τους στην αγορά, ενώ εμφανίζονται νέα εμπορικά σήματα. Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται ιδιαίτερα η αγορά των ψυκτών εμφιαλωμένου νερού, κυρίως χάρη στην ανάγκη για εύκολη και εύχρηστη πρόσβαση σε εμφιαλωμένο νερό στους χώρους εργασίας και τα ξενοδοχεία, με ορισμένες εταιρίες να εξειδικεύονται στη συγκεκριμένη αγορά.

Για το τρέχον έτος, προβλέπεται άνοδος της αγοράς των εμφιαλωμένων νερών κατά 9%-10% περίπου. Το 2004 αναμένεται να επηρεαστεί θετικά από τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων και τη μεγαλύτερη τουριστική κίνηση που προβλέπεται. Ως εκ τούτου, η εγχώρια αγορά εμφιαλωμένων νερών προβλέπεται ότι θα παρουσιάσει αύξηση της τάξης του 12% το 2004, καταλήγει η έρευνα της ICAP.