Ανοδικά κινείται τις πρώτες ημέρες του 2013 η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, ωστόσο το 2013 θα εξακολουθήσει να είναι ένα δύσκολο έτος για τη ναυτιλία με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για αύξηση του αριθμού των πλοίων που θα κατασχεθούν ή θα οδηγηθούν στην πώληση.
Ανοδικά κινείται τις πρώτες ημέρες του 2013 η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, ωστόσο το 2013 θα εξακολουθήσει να είναι ένα δύσκολο έτος για τη ναυτιλία με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για αύξηση του αριθμού των πλοίων που θα κατασχεθούν ή θα οδηγηθούν στην πώληση.
Όλες σχεδόν οι αναλύσεις και οι εκτιμήσεις για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου για το 2013 είναι από ιδιαίτερα επιφυλακτικές έως αρνητικές. Κοινό σημείο αναφοράς στις περισσότερες αναλύσεις από όπου θα εξαρτηθεί και η πορεία της ναυλαγοράς είναι η ενίσχυση των οικονομιών της Ανατολικής Ασίας και ιδίως της Κίνας, αφού η ανάπτυξή της είναι άμεσα συνδεμένη με τη ζήτηση για πρώτες ύλες και κυρίως για Iron Ore και Coal.
Ωστόσο, ιδιαίτερη έμφαση δίνουν και στην έλλειψη χρηματοδότησης από τις τράπεζες. Μάλιστα ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas» εκτιμά ότι σε περίπτωση που η ναυλαγορά κινηθεί στα ίδια επίπεδα με το 2012, η αδυναμία αναχρηματοδότησης θα οδηγήσει είτε σε κατασχέσεις πλοίων ή σε αύξηση των πλοίων προς πώληση.
Η εξέλιξη αυτή θα προκαλέσει μία αλυσιδωτή αντίδραση, καθώς θα δημιουργήσει περαιτέρω πτωτικές τάσεις στις τιμές τους και θα οδηγήσει περισσότερα πλοία προς διάλυση. Ιδιαίτερα θα πιεσθούν πλοία που έχουν «χτιστεί» πριν το 1995, καθώς θα έχουν πολύ σκληρό ανταγωνισμό μετά τη μεγάλη αύξηση του τονάζ το 2012, αλλά και τη συνεχιζόμενη το 2013, που υπολογίζεται περίπου στο 6%.
Προ το παρόν, πάντως, ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index (BDI) τις πρώτες ημέρες του 2013 έχει σημειώσει άνοδο κατά 19,74% έχει σημειώσει και από τις 699 μονάδες που έκλεισε το 2012 ανήλθε χθες Παρασκευή στις 837 μονάδες.
Η ανοδική αντίδραση οφείλεται, κυρίως, στα πλοία μεγάλου μεγέθους, τα capes, ο δείκτης των οποίων (BCI) το ίδιο διάστημα σημείωσε άνοδο 29,29% και από 1.235 μονάδες στο τέλος του 2012 βρέθηκε την προηγούμενη Παρασκευή στις 1.605 μονάδες.
Η αύξηση της ζήτησης πλοίων από τη Βραζιλία για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα, η οποία επιζητεί να αυξήσει τα αποθέματά της που είχαν πέσει χαμηλά, έσπρωξαν προς τα πάνω τους ναύλους για τα capes.
Η χώρα της Νότιας Αμερικής, η δεύτερη μεγαλύτερη στον κόσμο προμηθευτής σιδηρομεταλλεύματος, αναμένεται να αυξήσει τα φορτία το επόμενο διάστημα δήλωσε στον Bloomberg εκπρόσωπος του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον επενδυτικό οίκο, Pareto Securities, οι ναύλοι εξακολουθούν να είναι χαμηλότεροι των 15.500 δολαρίων που είναι το brake even για τα πλοία αυτού του τύπου. Σημειώνει επίσης ότι στη διάρκεια του 2012 ο μέσος ναύλος των capes ήταν στα 7.680 δολάρια το χαμηλότερο ποσό από το 1999.
Κινεζικές εισαγωγές
Τα capes ελπίζουν, πάντως, σε αύξηση των κινεζικών εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από Βραζιλία και Αυστραλία, κάτι που επιβεβαιώνεται, μέχρι στιγμής, από τις πρώτες για το νέο έτος δηλώσεις Κινέζων αξιωματούχων. Οι εισαγωγές θα αυξηθούν κατά 3,6% το 2013 στους 770 εκατ. τόνους δηλώνει ο Li Xinchuang, πρόεδρος του Metallurgical Industry Planning & Research Institute της Κίνας, σε συνέδριο του Bloomberg στη Νέα Υόρκη. Από την άλλη βέβαια, όπως εκτιμά και ο διεθνής οίκος αναλύσεων Drewry, ο κλάδος του ξηρού χύδην φορτίου θα παραμείνει υπό πίεση για το μεγαλύτερο μέρος του 2013, λόγω της υπερπροσφοράς χωρητικότητας.
Τέλος, σύμφωνα με ιστορικά στοιχεία, λογικά ο δείκτης θα παρουσιάσει σχετική άνοδο μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου για να παρουσιάσει διόρθωση μετά, λόγω του εορτασμού του Νέου Χρόνου στις αρχές Φεβρουαρίου στην Κίνα, σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο «G. Moundreas».
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]