Με νέες επενδύσεις, εκτός αρχικού σχεδιασμού, που θα ενισχύσουν την ετήσια δυναμικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων κατά 1,1 εκατ. teu σε ετήσια βάση, ανεβάζει τον πήχη του λιμενικού ανταγωνισμού στην Ανατολική Μεσόγειο η Cosco (ΣΕΠ Α.Ε).
Με νέες επενδύσεις, εκτός αρχικού σχεδιασμού, που θα ενισχύσουν την ετήσια δυναμικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων κατά 1,1 εκατ. teu σε ετήσια βάση, ανεβάζει τον πήχη του λιμενικού ανταγωνισμού στην Ανατολική Μεσόγειο η Cosco (ΣΕΠ Α.Ε). Τελικός στόχος τα 4,7 εκατ. teu κατ΄έτος από 3,6 εκατ. teu που ήταν η συμβατική υποχρέωση της εταιρείας, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης.
Σε μια περίοδο που ο όγκος των φορτίων στα λιμάνια της Μεσογείου μειώνεται, ιδιαίτερα λόγω της οικονομικής κρίσης που μαστίζει την Ευρώπη, η Cosco επιλέγει να αυξήσει την χωρητικότητα του Σ.ΕΜΠΟ. με στόχο να προσελκύσει φορτία από άλλα λιμάνια, εκμεταλλευόμενη τις νέες επενδύσεις που κάνει, τη στρατηγική θέση που έχει το λιμάνι του Πειραιά (βρίσκεται δίπλα από τη ρότα των πλοίων), αλλά και την πολυπόθητη σύνδεση του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο που επιτρέπει στα φορτία να φεύγουν απευθείας για την Ευρώπη.
Μάλιστα, η «Ν», είχε αποκαλύψει προ ημερών ότι μεγάλος επενδύτης κατάθεσε πρόταση απόκτησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ έναντι 1 δισ. ευρώ περίπου. Νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόκειται τελικά για την Cosco, η οποία πέρα από αυτή την «έκτακτη» επενδυτική πρόταση, σήμερα επενδύει επιπλέον των συμφωνηθέντων και σε παραγγελίες 12 γερανοφόρων οχημάτων στοιβασίας τύπου ERTG, που θα δίνουν τη δυνατότητα στοιβασίας για πέντε κιβώτια σε ολόκληρο τον προβλήτα ΙΙ.
Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να αυξήσει τη δυναμική ετήσιας διακίνησης κατά 600.000 teu και να φτάσει τα 3,2 εκατ. ετησίως από 2,6 εκατ. teu που ήταν η αρχική πρόβλεψη, από τον προσεχή Οκτώβριο.
Σημειώνεται ότι ο προβλήτας ΙΙ διαθέτει γερανογέφυρες που εξυπηρετούν πλοία που στο πλάτος φτάνουν τα 24 κουτιά, όταν στο μεγαλύτερο υπό παραγγελία πλοίο στον κόσμο το triple - e της Maersk χωρητικότητας 18.000 teu φτάνουν τα 20.
Εκτός όμως από τον προβλήτα ΙΙ, ετοιμάζεται και ο προβλήτας ΙΙΙ, ο οποίος αρχικά είχε σχεδιαστεί να έχει ετησία δυναμικότητα για 1 εκατ. teu. Τον Ιούνιο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει η πρώτη φάση του ΙΙΙ που θα έχει ετήσια δυνατότητα διακίνησης 1 εκατ. teu, ενώ όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή και του δεύτερου μέρους της επένδυσης στον ΙΙΙ, η δυναμικότητά του θα φτάσει το 1,5 εκατ. teu.
Η αύξηση κατά 500.000 teu ετησίως οφείλεται στις νέες γερανογέφυρες που είναι οι πρώτες στον κόσμο που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν πλοία που θα μεταφέρουν 26 κουτιά στο πλάτος, δηλαδή τρεις γενιές πλοίων μπροστά.
Στα σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνεται και η επέκταση του Logistic center που έχει ήδη στην ελεύθερη ζώνη του λιμανιού. Πρόκειται για μια υπερσύγχρονη αποθήκη έκτασης 7.000 τ.μ. με το όνομα PCDC S.A., η οποία αποτελείται από 5.200 τ.μ. ξηρό φορτίο, 630 τ.μ. συντήρηση και κατάψυξη και 554 τ.μ. επικίνδυνο φορτίο.
Η επόμενη φάση είναι η επέκταση στα τουλάχιστον 35.000 τ.μ. ώστε να έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει όλες τις εμπορικές συμφωνίες που έχει ήδη υπογράψει, με τελευταία αυτή με τη hewlett packard που προβλέπει σε πρώτη φάση 20.000 κοντέινερ το χρόνο για προώθηση στην κεντρική Ευρώπη, αλλά και αυτές που βρίσκονται στα «σκαριά». Σημειώνεται ότι η Cosco είναι κοντά σε υπογραφή νέας συμφωνίας, η οποία, εφόσον οι διαπραγματεύσεις ολοκληρωθούν με επιτυχία, δεν αποκλείεται να ανακοινωθεί πριν από το Πάσχα.
Η θέση του Πειραιά
Η Cosco από την πλευρά της πραγματοποιεί επενδύσεις που μετατρέπουν το Σ.ΕΜΠΟ. στον Πειραιά το πλέον σύγχρονο λιμάνι της Μεσογείου, ώστε να αυξήσει την αποδοτικότητα, αλλά και τη χωρητικότητα του λιμανιού, ώστε να κερδίσει μεγαλύτερο μερίδιο από την «πίτα» της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Το «μότο» που καθιερώνουν απευθυνόμενοι στους πελάτες του είναι ότι θα κερδίζουν και σε χρόνο και σε κόστος, όταν χρησιμοποιούν το Πειραιά.
Εκτός όμως από τις επενδύσεις που καθιστούν το λιμάνι περισσότερο ανταγωνιστικό, ο κινεζικός όμιλος έχει και το πλεονέκτημα της θέσης του Πειραιά στο χάρτη. Για παράδειγμα μέσω και του σιδηροδρομικού δικτύου που ολοκληρώνεται ένα φορτίο από Σαγκάη προς Βουδαπέστη, μέσω Πειραιά, κάνει περίπου 23 ημέρες να φτάσει στον προορισμό του, μέσω Τεργέστης περίπου 28 και μέσω Αμβούργου περίπου 33 ημέρες.
Από Σαγκάη για Βαρσοβία, μέσω Πειραιά, το ταξίδι διαρκεί περίπου 24 ημέρες, μέσω Τεργέστης 28 ημέρες, μέσω Gdansk 36 ημέρες και μέσω Αμβούργου 25 ημέρες.