Ενα ακόμη βήμα μπροστά έγινε χθες για την εφαρμογή ενός νέου σύγχρονου και ελκυστικού νηολογίου, με την συνάντηση που είχαν ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας και ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης.
Ενα ακόμη βήμα μπροστά έγινε χθες για την εφαρμογή ενός νέου σύγχρονου και ελκυστικού νηολογίου, με την συνάντηση που είχαν ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας και ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης.
Οι δυο υπουργοί συζήτησαν το σχέδιο για την απλοποίηση και τον εκσυγχρονισμό της διαδικασίας νηολόγησης και την ανάπτυξη του ελληνικού νηολογίου, καθώς στόχος της κυβέρνησης είναι να προσελκύσει περισσότερα πλοία στην ελληνική σημαία, αλλά και ξένες ναυτιλιακές εταιρείες στη χώρα μας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το σχέδιο θα τεθεί σε εφαρμογή εντός των επόμενων τριών εβδομάδων.
Ο κ. Μουσουρούλης είχε συστήσει μία ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή και εκπροσώπων του ελληνικού εφοπλισμού που στόχο είχε την αξιολόγηση και βελτίωση της διαδικασίας νηολόγησης, τη διεθνή προβολή και ανάπτυξη του ελληνικού νηολογίου.
Η ομάδα εργασίας ολοκλήρωσε το έργο της το οποίο ο υπουργός Ναυτιλίας το παρέδωσε για παρατηρήσεις στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ενώ το παρουσίασε και στο Λονδίνο στην Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας (Committee).
H ανάγκη αλλαγών στη διαδικασία νηολόγησης, είναι εμφανής από το παράδειγμα που συζητήθηκε στη συνάντηση των δυο υπουργών, τα υπουργεία των οποίων εμπλέκονται στη διαδικασία νηολόγησης.
Όπως αναφέρθηκε, Ελληνας εφοπλιστής έστειλε πριν λίγες ημέρες και στους δύο υπουργούς επιστολή που τους ανέφερε την περίπτωση νηολόγησης ενός πλοίου του, η οποία ξεκίνησε το Μάιο του 2012 και δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη. Στόχος του εκσυγχρονισμού του νηολογίου είναι οι υπογραφές για τη νηολόγηση ενός πλοίου, από 32 να μειωθούν στις ελάχιστες δυνατές και σε κάθε περίπτωση ο πλοιοκτήτης να έχει επαφή μόνο με ένα υπουργείο.
Τα οφέλη για την ελληνική οικονομία από τη διατήρηση των υφιστάμενων, καθώς και από την προσέλκυση νέων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο θα είναι πολύ σημαντικά, τονίζεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας.
Μετά το πέρας της σύσκεψης, ο κ. Μουσουρούλης δήλωσε ότι «βασική προτεραιότητα του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου είναι η απλοποίηση, η βελτιστοποίηση και ο εκσυγχρονισμός των διαδικασιών νηολόγησης πλοίων στην ελληνική σημαία, προκειμένου να διαμορφωθεί το απαιτούμενο πλαίσιο για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία και για να καταστεί η χώρα κομβικό σημείο εγκατάστασης των δραστηριοτήτων των ξένων ναυτιλιακών εταιρειών. Δημιουργούμε ένα σύγχρονο, ποιοτικό και ανταγωνιστικό νηολόγιο, με πολλαπλά οφέλη για την εθνική οικονομία και την ελληνική ναυτιλία».
Επισημαίνεται ότι ο ελληνόκτητος στόλος κατέχει με βάση τα στοιχεία του Οκτωβρίου του 2012, την πρώτη θέση παγκοσμίως, με 3.760 πλοία άνω των 1.000 κοχ, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας (με όρους dwt). Εξ αυτών τα 862 φέρουν την ελληνική σημαία δηλαδή ποσοστό 22,92%, ενώ το 2008 το ποσοστό ήταν 23,48% και το 2010, το ποσοστό ήταν 24,24%. Το ελληνικό νηολόγιο είναι το έβδομο μεγαλύτερο στον κόσμο ως προς τη μεταφορική ικανότητα (σύμφωνα με τη βάση δεδομένων IHS Fairplay), κατατάσσεται στις ποιοτικές σημαίες για τη ναυτιλία (λευκή ζώνη του Paris MOU) και συμμετέχει στην QUALSHIP 21. Το ελληνικό νηολόγιο χαρακτηρίζεται ως «κλειστό» νηολόγιο (υπάρχει δεσμός μεταξύ πλοιοκτήτη και σημαίας).
Ακόμη να σημειωθεί ότι στη χώρα μας δραστηριοποιούνται συνολικά 718 ναυτιλιακές εταιρείες στην Ελλάδα που απασχολούν περίπου 60.000 εργαζόμενους. Επιπλέον 140.000 εργαζόμενοι απασχολούνται σε συναφείς με τη ναυτιλία κλάδους. Το πλεόνασμα στο ισοζύγιο υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών καλύπτει πάνω από 25% του ελλείμματος εμπορικού ισοζυγίου.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]