Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 24 Οκτωβρίου 2003 11:04

Concorde : Η τελευταία πτήση του γίγαντα

«Εμπνευση για τη γενιά του», αποκάλεσε το Concorde, ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Richard Branson, ο οποίος ηγείται του ομίλου Virgin. Από την άλλη πλευρά, ο επικεφαλής της British Airways, Rod Eddington, ανέφερε ότι το αεροπλάνο είναι πολύ δαπανηρό για να συνεχίσει τις πτήσεις του.

Η αεροπορική εταιρεία της Βρετανίας, British Airways, σταματά σήμερα, μετά από 27 χρόνια τις πτήσεις της «ναυαρχίδας της», θέτοντας τέλος στις υπερηχητικές πτήσεις. Περισσότεροι από 100.000 θεατές αναμένεται, σύμφωνα με την αστυνομία, να δούνε την τελευταία προσγείωση στο αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου.

Η εταιρεία, δίνοντας πανηγυρικό χαρακτήρα στο γεγονός, έχει προγραμματίσει να προσγειωθούν σχεδόν ταυτόχρονα στο Heathrow τρία Concorde. Τα δύο θα έρχονται από τη Νέα Υόρκη και το Εδιμβούργο, ενώ το τρίτο θα πραγματοποιήσει μια υπερηχητική πτήση πάνω από τον Ατλαντικό πριν ενωθεί με τα άλλα δύο.

Ο λόρδος Μάρσαλ, πρόεδρος της British Airways, θα δεξιωθεί τους επιβάτες της τελευταίας πτήσης από τη Νέα Υόρκη. Το Concorde θα απογειωθεί από το αεροδρόμιο J.F.Kennedy στις 14:05' ώρα Ελλάδος.

Από το 1976 που εντάχθηκε στο στόλο της British Airways, το Concorde υπήρξε το αγαπημένο μεταφορικό μέσον γαλαζοαίματων, πρωθυπουργών, σταρ του Χόλιγουντ, τραγουδιστών της pop και επιχειρηματιών.

Ο λόρδος Μάρσαλ δήλωσε σχετικά: «Το Concorde είναι ένα υπέροχο αεροσκάφος και η τελευταία του πτήση μας δημιουργεί ανάμεικτα συναισθήματα. Νοιώθουμε υπερήφανοι για τα επιτεύγματά του και παράλληλα λυπούμαστε που πρέπει να το αποχωριστούμε.

Η γοητεία του Concorde μαγνήτισε εκατομμύρια πιστούς οπαδούς του, που απήλαυσαν στη διάρκεια των ετών αυτών τον μοναδικό συνδυασμό ταχύτητας, χάρης και ομορφιάς.

Η απόφαση να αποσυρθεί υπήρξε δύσκολη, αλλά είναι η σωστή απόφαση τη σωστή χρονική στιγμή. Το Concorde θα αποτελεί πάντοτε αναπόσπαστο κομμάτι της British Airways και θα διατηρεί ξεχωριστή θέση στην καρδιά του προσωπικού μας και των πιστών του οπαδών σε ολόκληρο τον κόσμο», κατέληξε ο Μάρσαλ.

Την επόμενη εβδομάδα, η British Airways πρόκειται να ανακοινώσει πού θα εκτίθενται τα επτά Concorde που αποσύρονται.

Μεγάλο βήμα στην αεροπορία

«Το Concorde αποτέλεσε ένα γιγαντιαίο βήμα για την αεροπορία και την Παρασκευή ο γίγαντας αυτός θα κάνει πίσω», είπε ο Branson, ο οποίος προσέφερε ένα εκατ. λίρες Αγγλίας (1,7 εκατ. δολ.) για κάθε αεροσκάφος, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Ο συνδυασμός μεγαλοπρέπειας και ταχύτητας του Concorde, είναι αυτά που θα λείψουν περισσότερο από τον Branson και τους άλλους υποστηρικτές του αεροσκάφους, τώρα που πρέπει να συμβιβαστούν με τα μικρότερης ταχύτητας αεροσκάφη.

Η British Airways, σταματά τις πτήσεις του «γίγαντα», όπως έκανε ένα χρόνο πριν η Air France, μετά τη μείωση της επιβατικής κίνησης και την αύξηση του κόστους.

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος καταναλώνει δύο φορές περισσότερα καύσιμα από ένα Boeing 747 και χρειάζεται πέντε φορές μεγαλύτερη συντήρηση για κάθε ώρα πτήσης. Τα εισιτήρια, για ένα ταξίδι aller-retour, κοστίζουν 13.500 δολ., δηλ. όσο κοστίζει ένα καινούργιο αυτοκίνητο Dodge Neon, ενώ το κόστος συντήρησής του ανέρχεται σε 10 εκατ. δολ.

Στην Air France, οι ζημίες από τις πτήσεις του Concorde την οικονομική χρήση που έληξε στις 31 Μαρτίου, ανήλθαν σε 50 εκατ. ευρώ (59 εκατ. δολ.), σύμφωνα με ανακοίνωσή της τον περασμένο Απρίλιο, ενώ και η British Airways αντιμετώπισε πρόβλημα με το υψηλό του κόστος.

Δαπάνη 30 δισ. δολ.

Βρετανία και Γαλλία έχουν δαπανήσει, με σημερινά δεδομένα, περίπου το ποσόν των 30 δισ. δολ. από το 1956, όταν άρχισαν τις έρευνες για την κατασκευή ενός υπερηχητικού αεροσκάφους, έως το 1976 που το Concorde άρχισαν να πετά, είπε η εκπρόσωπος της Airbus SAS, Jerome Rondeau.

«Ηταν μία πολύ σημαντική απόφαση για αυτές τις δύο κυβερνήσεις , αλλά και από την αμερικανική κυβέρνηση, την ίδια στιγμή», ανέφερε ο Robert McNamara, πρώην γενικός γραμματέας Αμυνας, ο οποίος σταμάτησε προσωρινά τις προσπάθειες κατασκευής υπερηχητικού αεροσκάφους από τις ΗΠΑ, συμπληρώνοντας : «Ποτέ δεν κατάλαβα το οικονομικό όφελος που θα είχε».

«Το Concorde είχε και πολλούς εχθρούς ανάμεσα στους κατοίκους πόλεων, από τα σπίτια των οποίων πετούσε πάνω το αεροσκάφος, αλλά και ανάμεσα σε πολτικούς, ενώ προκάλεσε και τον θυμό των περιβαλλοντολόγων, η κατανάλωση των καυσίμων του.

«Νομίζω ότι μιλάω για τον κάθε έναν που ζει γύρω από το αεροδρόμιο JFK της Ν. Υόρκης, αποχαιρετώντας το», ανέφερε ο εκπρόσωπος του κόμματος των Δημοκρατικών στη Ν. Υόρκη, Anthony Weiner, σε δήλωσή του, όταν η Air France σταμάτησε τον Μάϊο τις πτήσεις του αεροσκάφους, συμπληρώνοντας : «Είναι ένα παλιό αεροσκάφος που κάνει τρομακτικό θόρυβο και δεν θα λείψει σε κανέναν όταν θα σταματήσει τις πτήσεις του».

Η ζήτηση για τα εισιτήρια του Concorde, με το οποίο συνήθως ταξίδευαν διάσημοι, όπως ο Mick Jagger και ο παίκτης του γκόλφ Tiger Woods, δεν μπόρεσε να ανακάμψει μετά την συντριβή του τον Ιούλιο του 2000 και τον θάνατο 113 ανθρώπων, του πληρώματος και των επιβατών του, αφού τα αεροσκάφη καθηλώθηκαν για περισσότερο από ένα χρόνο.

Οι πτήσεις της British Airways με το Concorde από το Λονδίνο για τη Ν. Υόρκη ήταν μισοάδειες και η εταιρεία ανακοίνωσε τον Απρίλιο ότι θα προχωρήσει στη μείωσή τους. Οι πτήσεις της Air France από το Παρίσι είχαν πληρότητα κατά το 1/5.

«Μπορεί τα αεροσκάφη να είχαν κατά 50% με 60% πληρότητα, εν τούτοις πολλοί ήταν εκείνοι που δεν κατέβαλαν ολόκληρη την τιμή του εισιτηρίου», ανέφερε ο Claud Freeman, επικεφαλής των μηχανικών του Concorde.

Τα κέρδη, σύμφωνα με τον Branson, δεν είναι καλός λόγος για να σταματήσει τις πτήσεις του το Concorde.

«Η συνέχιση των πτήσεων του Concorde για τα επόμενα 20 έως 30 χρόνια, θα αποτελούσε μεγάλη υπηρεσία για τη Βρετανία. Το ίδιο αεροσκάφος αποτελεί τιμή για τη χώρα», συμπλήρωσε ο ίδιος.