To πρωτοδικείο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με σημερινή του απόφαση επιβεβαίωσε την απόφαση που είχε λάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 1998 επιβάλλοντας πρόστιμα περίπου 9 εκατ. ευρώ σε επτά ναυτιλιακές εταιρείες, μεταξύ των οποίων πέντε ελληνικές, για παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού στις θαλάσσιες μεταφορές.
Ωστόσο, το πρωτοδικείο έκρινε ότι τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στoν Ομιλο Επιχειρήσεων Βεντούρης ΑΕ και Adriatica di Navigazione Spa ήταν υπερβολικά και θα πρέπει να μειωθούν.
Ειδικότερα, κρίθηκε ότι το πρόστιμο ύψους 1.010.000 ευρώ στον Ομιλο Επιχειρήσεων Βεντούρης ΑΕ θα πρέπει να μειωθεί σε 252.500 ευρώ και το πρόστιμο ύψους 980.000 ευρώ στην Adriatica di Navigazione Spa θα πρέπει να μειωθεί σε 245.000 ευρώ.
Το θέμα ανέκυψε μετά από καταγγελία που υπέβαλε ιδιώτης, σύμφωνα με την οποία οι ναύλοι των διαφόρων πορθμείων στις ναυτιλιακές γραμμές μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας ήταν σχεδόν οι ίδιοι με αποτέλεσμα η Επιτροπή να κινήσει το 1992 έρευνα επί των δραστηριοτήτων ορισμένων εταιρειών που παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων στις διάφορες ναυτιλιακές γραμμές μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας.
Με απόφαση του 1998, η Επιτροπή διαπίστωσε την ύπαρξη σειράς συμφωνιών και πρακτικών καθορισμού των τιμών οι οποίες αφορούσαν:
1) τις υπηρεσίες roll-on/roll-off πορθμείων μεταξύ των λιμένων της Πάτρας (Ελλάδας) και της Ανκόνα (Ιταλίας) και
2) τη μεταφορά φορτηγών οχημάτων στις γραμμές από Πάτρα προς Μπάρι (Ιταλία) και από Πάτρα προς Μπρίντιζι (Ιταλία).
Κατά συνέπεια, η Επιτροπή επέβαλε με την απόφασή της πρόστιμα συνολικού ύψους περίπου εννέα εκατομμυρίων ευρώ σε επτά εταιρείες που παραβίαζαν, όπως έκρινε, τους κανόνες ανταγωνισμού.
Ειδικότερα είχαν επιβληθεί πρόστιμα ύψους 1.010.000 ευρώ στον Ομιλο Επιχειρήσεων Βεντούρης ΑΕ, 1.500.000 ευρώ στις Γραμμές Στρίντζη Ναυτιλιακή ΑΕ, 3.260.000 ευρώ στις Μινωικές Γραμμές ΝΑΕ, 1.110.000 ευρώ στην ΑΝΕΚ ΑΕ, 1.000.000 στις Καραγιώργης Lines, 260.000 ευρώ στη Μarlines AE και 980.000 ευρώ στην Adriatica di Navigazione Spa.
Στη συνέχεια πέντε από τις επτά εταιρείες στις οποίες επέβαλε πρόστιμο η Επιτροπή άσκησαν προσφυγή ενώπιον του Πρωτοδικείου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων με αίτημα την ακύρωση της απόφασης του 1998 και τη μείωση των προστίμων. Δεν προσέφυγαν κατά της απόφασης οι εταιρείες ΑΝΕΚ ΑΕ και Καραγιώργης Lines.
Με την απόφασή του το Πρωτοδικείο απέρριψε τα επιχειρήματα των ναυτιλιακών εταιρειών κρίνοντας ότι οι εταιρείες δεν στερούνταν αυτονομίας κατά τη διαμόρφωση των τιμολογιακών τους πολιτικών. Στην περίπτωση των εταιρειών Ομιλος Επιχειρήσεων Βεντούρης ΑΕ και Adriatica di Navigazione Spa κρίθηκε ότι για λόγους επιείκειας και αναλογικότητας δεν ήταν δυνατόν να τιμωρηθούν με την ίδια αυστηρότητα εφόσον καταγράφηκε μια μόνο παράβαση στον όμιλο Βεντούρης για τη γραμμή Πάτρα-Μπάρι και στην Adriatica για τη γραμμή Πάτρα-Μπρίντιζι.
Σύμφωνα ακόμη με την απόφαση, ?το Πρωτοδικείο έλαβε υπόψη του το ειδικό βάρος των επιχειρήσεων αυτών και το σχετικό μέγεθος της κίνησης σε κάθε μια από τις θιγείσες ναυτιλιακές γραμμές. Για τις υπόλοιπες εταιρείες διατηρήθηκαν τα πρόστιμα που είχαν επιβληθεί από την Επιτροπή.
Σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προθεσμία δύο μήνες προκειμένου να αποφασίσει για τα επόμενα βήματά της.
ΠΗΓΗ : Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων