Οι βασικές θέσεις της κυβέρνησης για τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος δόθηκαν σήμερα στους κοινωνικούς εταίρους από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Δημήτρη Ρέππα.
Ενα πρώτο σημείο που πρέπει να τονιστεί είναι ότι ως στόχος της μεταρρύθμισης τίθεται ένα «ενιαίο σύστημα Κοινωνικών Ασφαλίσεων» με ενιαίους κανόνες και κριτήρια που «δεν θα ανατρέπουν την βεβαιότητα και εμπιστοσύνη των ασφαλισμένων».
Η θέση αυτή έχει την υποστήριξη των συνδικάτων, αν και ασφαλώς μένουν να διευκρινιστούν βασικά χαρακτηριστικά αυτού του συστήματος. Σε αυτή την κατεύθυνση οι θέσεις Ρέππα περιλαμβάνουν:
1. Ισότητα ευκαιριών και δικαιωμάτων για όλους τους ασφαλισμένους, που δεν θα έχουν θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης ως την 1/1/2008. Αυτό σημαίνει όριο ηλικίας για όλους, άνδρες και γυναίκες στα 65 έτη.
Εξαιρούνται οι μητέρες ανήλικων παιδιών για τις οποίες θα προταθούν εναλλακτικές επιλογές. Εξαιρούνται επίσης οι εργαζόμενες στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα για τα οποία προβλέπεται «επανεξέταση μέσω της συγκρότησης ανεξάρτητης επιτροπής κύρους». Οι νέες ρυθμίσεις για τα ΒΑΕ θα ισχύσουν μετά την 1/1/2004.
2. Στο ζήτημα της χρηματοδότησης του συστήματος «η κυβέρνηση υιοθετεί την πολιτική θέση η ασφαλιστική μεταρρύθμιση να κινηθεί στη βάση ενιαίων ρυθμίσεων με την ενισχυμένη οικονομική συμμετοχή του κράτους - τριμερής χρηματοδότηση. Μια συμμετοχή ικανή να συμβάλει μαζί με όλες τις άλλες συνιστώσες στην οικοδόμηση ενός βιώσιμου και κοινωνικά δίκαιου συστήματος». Η θέση αυτή αν και εκτιμάται ως άνοιγμα προς τα συνδικάτα απέχει της θέσης της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ που θέλουν τριμερή χρηματοδότηση στη βάση 2/9 εργαζόμενος , 3/9 κράτος, 4/9 εργοδότης.
3. Ο κ. Ρέππας αναλαμβάνει την ευθύνη «για τη διασφάλιση των κατώτερων συντάξεων τουλάχιστον στα σημερινά επίπεδα». Πρόκειται για μια βασική διαφορά με τη «δέσμη Γιαννίτση». Σημειώνεται ότι με τις κατώτερες συντάξεις του ΙΚΑ (70.000 δρχ.) αμείβεται το 70% των συνταξιούχων του Ιδρύματος που με την επιδοματική ενίσχυση φθάνει περίπου στις 132.000 δρχ. μηνιαίως.
4. Στα θέματα της επικουρικής σύνταξης αναγνωρίζεται η δυνατότητα των κοινωνικών εταίρων να παίξουν πρωτεύοντα ρόλο στα δ.σ. των ταμείων. Το κράτος διατηρεί την εποπτεία, ενώ εισάγονται στοιχεία «συλλογικής κεφαλαιοποιητικής λειτουργίας». Η θέση αυτή ανοίγει προοπτικές δημιουργίας τρίτου πυλώνα, επαγγελματικών συλλογικών συμβολαίων επικούρησης, αν και απέχει από τη θέση το ρόλο αυτό να αναλάβουν ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες.
Συνολικά ο κ. Ρέππας προτείνει χρονική περίοδο προσαρμογής μέχρι την 1/1/2008 που «δεν θα ανατρέπει ώριμες ασφαλιστικές προσδοκίες».
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το σύνολο της μεταρρύθμισης θα εξαιρεθούν οι αγρότες, οι στρατιωτικοί, οι αστυνομικοί, οι αυταπασχολούμενοι και το σύνολο των ασφαλισμένων στα ταμείου Τύπου.
Σε ό,τι αφορά το ΝΑΤ, ο νόμος πλαίσιο θα εντάσσει το ΝΑΤ στην εποπτεία του υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ωστόσο, η τελική ένταξη του ΝΑΤ στο ΙΚΑ θα γίνει μετά την ολοκλήρωση της ειδικής μελέτης και την εκπόνηση σχετικού νόμου.