Μόλις την περασμένη εβδομάδα, οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρίες της Κίνας διεμήνυαν ότι δεν πρόκειται να πληρώσουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που παράγουν όταν απογειώνονται και προσγειώνονται σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια, όπως ζητά η Κομισιόν στο πλαίσιο της επέκτασης του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών στις αερομεταφορές από την 1η Ιανουαρίου.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα, οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρίες της Κίνας διεμήνυαν ότι δεν πρόκειται να πληρώσουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που παράγουν όταν απογειώνονται και προσγειώνονται σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια, όπως ζητά η Κομισιόν στο πλαίσιο της επέκτασης του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS) στις αερομεταφορές από την 1η Ιανουαρίου. Aλλες χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς και η Ινδία έχουν επίσης εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους ποικιλοτρόπως, υποστηρίζοντας ότι οι αεροπορικές τους εταιρίες θα πληγούν οικονομικά.
Τώρα ωστόσο, μελέτη ερευνητών από το ΜΙΤ και το γερμανικό Πανεπιστήμιο του Μύνστερ, λέει ότι οι εταιρίες όχι μόνο δεν θα χάσουν, αλλά θα έχουν οικονομικό όφελος ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ από τη συμμετοχή τους στο ETS. Παρότι η έκθεση έχει πολλούς «αστερίσκους», Ευρωπαίοι υπέρμαχοι του φόρου άνθρακα έσπευσαν να την υιοθετήσουν λέγοντας πως θέτει υπό αμφισβήτηση το βασικό επιχείρημα των ξένων αερομεταφορέων.
Ακριβότερα εισιτήρια, δωρεάν άδειες CO2
Πέντε αμερικανικές αερογραμμές, ανάμεσά τους η Delta Air Lines και η United Continental, αύξησαν την περασμένη εβδομάδα τις τιμές των εισιτηρίων τους κατά τρία δολάρια προκειμένου να καλύψουν το κόστος από το φόρο άνθρακα. Καθώς οι περισσότερες άδειες άνθρακα θα τους χορηγηθούν δωρεάν για το 2012 και οι υπόλοιπες σε πολύ χαμηλή τιμή, οι εταιρίες θα μπορούσαν να επωφεληθούν από το πρόγραμμα.
«Διαπιστώνουμε ότι το πρόγραμμα θα έχει μικρή επίπτωση στις αμερικανικές αερογραμμές και στις εκπομπές», σημειώνουν οι ερευνητές στην έκθεσή τους που δημοσιεύεται στο Journal of Air Transport Management. «Εάν οι εταιρίες μετακυλήσουν στους καταναλωτές όλες τις επιπλέον δαπάνες, συμπεριλαμβανομένων αυτών που σχετίζονται με τις δωρεάν άδειες, τα κέρδη τους θα ενισχυθούν».
Όπως εξηγεί ο αναλυτής της RDC Aviation Πίτερ Χιντ, ειδικός σε θέματα αερομεταφορών, ακόμη κι αν η Delta αγόραζε όλες τις άδειες που κυκλοφορούν στην αγορά, οι επιβάτες της θα επιβαρύνονταν κατά περίπου 3 ευρώ με βάση το σημερινό κόστος των αδειών άνθρακα στην Ευρώπη, που ισοδυναμεί με περίπου 6,74 ευρώ ανά τόνο. «Αυτό το ποσό θα κάλυπτε φυσικά όλες τους τις εκπομπές CO2 και συνεπώς θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι η διάθεση δωρεάν αδειών αποτελούν απροσδόκητο κέρδος» για τις αερογραμμές, λέει ο Χιντ.
Βραχυπρόθεσμα οφέλη;
Αστάθμητο παράγοντα, όπως σημειώνει και ο αναλυτής, αποτελεί η αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων, η οποία θα μπορούσε να πλήξει τη ζήτηση. Σημειώνεται επίσης ότι βάσει των ευρωπαϊκών κανονισμών για τον υπολογισμό των εκπομπών, το ποσό που θα καλείται να πληρώνει κάθε εταιρία εξαρτάται μεταξύ άλλων από τον αριθμό των επιβατών και από την αποδοτικότητα των καυσίμων που χρησιμοποιούν τα αεροσκάφη της.
Επιπλέον, όπως τονίζουν και οι ερευνητές που συνέταξαν την έκθεση, «μια αύξηση στις άδειες που θα δημοπρατηθούν, θα μειώσει το απροσδόκητο κέρδος και τα έσοδα για τις αμερικανικές αερογραμμές ενδέχεται να μειωθούν».