Σε τεχνική βλάβη, που την ακολουθησαν λανθασμένοι χειρισμοί του πληρώματος, αποδίδει την ευθύνη της συντριβής του γαλλικού Airbus τον Ιούνιο του 2009 το τελικό πόρισμα των Γάλλων εμπειρογνωμόνων.
Τεχνική βλάβη και λανθασμένοι χειρισμοί του πιλότου ήταν τελικά ο μοιραίος συνδυασμός που οδήγησε στη συντριβή του αεροσκάφους της Air France στον Ατλαντικό τον Ιούνιο του 2009. Η συντριβή είχε οδηγήσει στο θάνατο και των 228 επιβαινόντων.
Αυτό είναι το συμπέρασμα της τελικής έκθεσης της γαλλικής αρχής πολιτικής αεροπορίας (BEA - Γραφείο Ερευνών και Αναλύσεων), που σημειώνει ότι το πλήρωμα δεν αντέδρασε σωστά στις τεχνικές βλάβες που παρουσίασε το Airbus A330 εν ώρα πτήσης.
Το αεροσκάφος είχε χαθεί από τα ραντάρ την 1η Ιουνίου του 2009, ενώ εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι - Ρίο Ντε Τζανέιρο. Τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους βρέθηκαν ύστερα από 23 μήνες, από «αμφίβια» ρομπότ.
Η έκθεση, με βάση την εμπειρία από το τραγικό δυστύχημα, κάνει 25 νέες παραινέσεις ασφαλείας στο προσωπικό, ενώ άλλες 25 περιλαμβάνονταν στην προπαρασκευαστική έκθεση του περασμένου Ιανουαρίου.
Ο βασικός ερευνητής της BEA, Αλέν Μπουγιάρ, με αφορμή την έκδοση του τελικού πορίσματος, σημειώνει ότι οι πιλότοι δεν είχαν συνείδηση ότι είχαν χάσει σχεδόν απόλυτα τον έλεγχο του αεροσκάφους. Κατά τη διάρκεια της πτώσης του, το αεροπλάνο έχανε 3.352 μέτρα ύψους το λεπτό.
Ο κυβερνήτης του αεροσκάφους έκανε διάλειμμα και επικεφαλής βρίσκονταν οι συγκυβερνήτες, όταν εμφανίστηκαν τα πρώτα προβλήματα. Ο κυβερνήτης επέστρεψε στη θέση του, αλλά δεν κατάφερε να αντιστρέψει τη ροή των γεγονότων.
Όταν οι μηχανές «κάθισαν», σημειώνεται στην έκθεση, το πλήρωμα έστρεψε το εμπρόσθιο μέρος του αεροπλάνου προς τα πάνω, αντί να το στρέψει προς τα κάτω, όπως έπρεπε, υπογραμμίζεται στην έκθεση.
Οι ερευνητές αποδίδουν ευθύνες και στις Airbus και Air France, πυροδοτώντας διαμάχη μεταξύ των δύο εταιρειών για τον καταμερισμό των ευθυνών.
Και οι δύο εταιρείες βρίσκονται στο μικροσκόπιο της γαλλικής δικαιοσύνης, με την κατηγορία της ανθρωποκτονίας. Θα ακολουθήσει και ξεχωριστή δικαστική αναφορά, που θα κινείται στο ίδιο μήκος κύματος με εκείνη της BEA, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο.
Μετά το ατύχημα, η Air France έχει αντικαταστήσει τους αισθητήρες ταχύτητας στα αεροπλάνα της με νεότερης τεχνολογίας.
Η κατασκευάστρια αεροσκαφών Airbus υποσχέθηκε εξάλλου, μετά τη δημοσίευση της έκθεσης, να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την βελτίωση της ασφάλειας των πτήσεών της, όπως τονίζεται σε ανακοίνωσή της.
Τα συντρίμμια του αεροσκάφους είχαν διασκορπιστεί, μετά το δυστύχημα, σε μια θαλάσσια έκταση που ξεπερνούσε τα 10.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα.