Η επιτάχυνση έργων υποδομών, μεταφορών και δικτύων, ο εξορθολογισμός του πλαισίου για τους δανειολήπτες, αλλά και η δημιουργία ενός Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στις δέκα προτεραιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης, που παρουσίασε ο Κ. Χατζηδάκης.
Η επιτάχυνση έργων υποδομών, μεταφορών και δικτύων, ο εξορθολογισμός του πλαισίου για τους δανειολήπτες, αλλά και η δημιουργία ενός Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στις δέκα προτεραιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης, που παρουσίασε ο Κ. Χατζηδάκης.
Στόχος των παρεμβάσεων του υπουργείου, όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, είναι η αναθέρμανση της οικονομίας και η βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Πρόκειται μάλιστα, σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, για στόχους «εφικτούς και μετρήσιμους», η υλοποίηση των οποίων μπορεί όπως είπε, να βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών, αλλά και να συμβάλει στη σταδιακή αλλαγή των πραγμάτων.
Αναλυτικότερα, οι δέκα πρωτοβουλίες του υπουργείο Ανάπτυξης έγκεινται στα εξής:
1. Εκτέλεση μεγάλων οδικών έργων:
Επιδίωξη του υπουργείου είναι, εκτός από τους αυτοκινητόδρομους να ξεμπλοκάρουν και άλλα σημαντικά έργα, όπως η επέκταση του ΜΕΤΡΟ, προς Ανθούπολη (με βάση το χρονοδιάγραμμα προβλέπει τον Απρίλιο 2013), προς Ελληνικό (Ιούλιο 2013), Χαϊδάρι (Σεπτέμβριο 2013), ενώ επέκταση της γραμμής 3 Χαϊδάρι - Πειραιάς (2017). Το πακέτο μέτρων περιλαμβάνει την επέκταση του Τράμ στον Πειραιά, (ξεκινά το Δεκέμβριο και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2015), καθώς και τα λιμάνια. Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το χρονοδιάγραμμα προβλέπει η Β' Φάση να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούλιο του 2013 και η Γ' Φάση τον Οκτώβριο του 2016. Για το λιμάνι της Πάτρας η ολοκλήρωση προβλέπεται τον Ιανουάριο του 2016, και του Λιμένα Λαυρίου αναμένεται να ενταχθεί το 2013. Επίσης το σχέδιο προβλέπει ολοκλήρωση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, των νέων διπλών σιδηροδρομικών γραμμών και κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Ροδοδάφνη - Ρίο. Το σχέδιο προβλέπει επίσης τη διευθέτηση των προβλημάτων με τις καθυστερήσεις για το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης.
Σε ό,τι αφορά στους οδικούς άξονες προχωρά μεταξύ των άλλων η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα εντός Σεπτεμβρίου και του κλάδου Λεύκτρο - Σπάρτη εντός του 2014. Παράλληλα προωθείται η ολοκλήρωση συνδέσεων αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ με το λιμάνι της Πάτρας.
Βασική προτεραιότητα είναι και το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου το οποίο θα κατασκευασθεί με τη μέθοδο της παραχώρησης και θα επαναδημοπρατηθεί τους αμέσους επόμενους μήνες.
2. Ανάπτυξη Ευρυζωνικότητας - Ψηφιακές υπηρεσίες:
Στόχος είναι η ανάπτυξη τηλεπικοινωνιακών δικτύων να στηριχθεί κυρίως σε ΣΔΙΤ και παράλληλα να ενθαρρυνθούν οι συνέργειες παροχών δικτύων μεταξύ τους αλλά και με άλλους φορείς – διαχειριστές υποδομών.
Στόχος είναι η αξιοποίηση των ΣΔΙΤ, ΕΣΠΑ, του Jessica και του νέου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Διασυνδέοντας την Ευρώπη. Ειδικότερα το υπουργείο στοχεύει στη διασύνδεση των αγροτικών, νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών με προϋπολογισμό 140 εκατ. ευρώ. Παράλληλα προωθείται το έργο οπτική ίνα στο σπίτι (fiber to the home). Επίσης ο σχεδιασμός περιλαμβάνει κατάρτιση ενός πλάνου αποδοτικότητας και οικονομικής αξιοποίησης του ψηφιακού μερίσματος.
3. ΣΔΙΤ: Προωθούνται έργα 1 δισ. ευρώ
Για τη χρηματοδότηση των ΣΔΙΤ ενεργοποιείται παράλληλα με τους ιδιωτικούς πόρους την αξιοποίηση κοινοτικών πόρων για την κάλυψη μέρους της αρχικής κεφαλαιακής επένδυσης των έργων καθώς και το πρόγραμμα Jessica (258 εκατ. ευρώ). Παράλληλα, σε συνεργασία με την ΕΤΕπ το υπουργείο θα προχωρήσει στην αξιολόγηση και χρηματοδότηση συγκεκριμένων έργων καθώς και την ενεργοποίηση του Risk Sharing Instrument με την αρωγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συγκεκριμένα προωθούνται έργα ύψους 1 δισ. ευρώ που εντάσσονται στις εξής τέσσερις βασικές κατηγορίες: Έργα διαχείρισης απορριμμάτων, Έργα τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνίας, Επιλεγμένες κοινωνικές υποδομές και Αξιοποίηση δημόσιας και δημοτικής περιουσίας για την υλοποίηση αναπτυξιακών ανταποδοτικών έργων.
4. Εκσυγχρονισμός Αστικών Συγκοινωνιών
Οι σχεδιασμοί του υπουργείου περιλαμβάνουν την άμεση προώθηση διαγωνισμών για την τηλεματική των αστικών συγκοινωνιών, για το ηλεκτρονικό εισιτήριο και για την πιστοποίηση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών. Ακόμη προχωρά η αναδιάταξη του μηχανισμού ελέγχων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής που στερεί σημαντικούς πόρους με άμεσο στόχο μέχρι το τέλος του 2012 να έχει περιορισθεί κατά 50%.
Σύμφωνα με τις επίσημες εκτιμήσεις των αρμοδίων, η εισιτηριοδιαφυγή στο λεκανοπέδιο Αττικής, φτάνει το 15% για τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς, (Μετρό, ΗΣΑΠ, Τραμ), ενώ στα άλλα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, (Λεωφορεία και Τρόλεϊ) ανέρχεται στο 20%, δηλαδή ένας στους πέντε επιβάτες δεν αγοράζει εισιτήριο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι απώλειες εσόδων για το σύνολο των εταιρειών τού ομίλου ΟΑΣΑ και του Προαστιακού, εκτιμάται από 25 έως 37,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Ανάλογη είναι η εικόνα και στη Θεσσαλονίκη, όπου -σύμφωνα με τα στοιχεία τού ΟΑΣΘ- η εισιτηριοδιαφυγή εκτιμάται στο 15-20% και η σχετική απώλεια εισπράξεων γύρω στα 15 με 20 εκατ. ευρώ.
«Θέλουμε να χτυπήσουμε την εισιτηριοδιαφυγή για να μην αυξήσουμε την τιμή των εισιτηρίων», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, διευκρινίζοντας ότι «δεν θα επιβάλλουν (εννοώντας την Τρόικα) να αυξήσουμε την τιμή των εισιτηρίων, αλλά να αυξήσουμε τα έσοδα των συγκοινωνιακών φορέων, ώστε να σταματήσουν να είναι ζημιογόνοι». Ο υπουργός δεν θέλησε να δώσει λεπτομέρειες για το πώς θα λειτουργήσει το νέο ελεγκτικό σύστημα, δεδομένου ότι στην Αττική υπάρχουν ελάχιστοι ελεγκτές. Δεσμεύτηκε, όμως, ότι μέχρι το τέλος τού τρέχοντος έτους η εισιτηριοδιαφυγή θα μειωθεί κατά 50%.
5. Ενίσχυση ρευστότητας
Προκειμένου να ενισχυθεί η ρευστότητα πρέπει να προχωρήσουν η ανακεφαλαιοποίηση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και η εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου σε ιδιώτες και επιχειρήσεις και η διαμόρφωση των προϋποθέσεων για την επιστροφή των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες,
Τα τρία αυτά στοιχεία εξαρτώνται σε ένα βαθμό άμεσα η έμμεσα από τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα οι οποίες όπως είπε ο υπουργός βρίσκονται σε εξέλιξη. Ο ίδιος σημείωσε ότι η θετική έκβαση για τις διαπραγματεύσεις αυτές είναι σημαντική.
Ο υπουργός αναφέρθηκε στη συμφωνία με την ΕΤΕπ η οποία προβλέπει ότι θα χορηγήσει ως το τέλος του 2015 συνολικά 1,44 δισ. ευρώ αλλά και στη συμφωνία που επετεύχθη για την υποστήριξη της ΕΤΕπ στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, στην υλοποίηση έργων ΣΔΙΤ και στη χρηματοδότηση ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα.
Παράλληλα θα επιδιωχθεί η αξιοποίηση του ΕΤΕΑΝ με την απεμπλοκή σχετικών κονδυλίων. Επίσης προωθούνται στοχευμένες αλλαγές στον επενδυτικό νόμο και δημιουργία ενός Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου.
Συγκεκριμένα ο υπουργός ανέφερε ότι βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους εταίρους έτσι ώστε να δημιουργηθεί το Ταμείο με στήριξη και από ευρωπαϊκούς πόρους. Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου αναμένονται τα συμπεράσματα ομάδας εργασίας που έχει συσταθεί ήδη από την περασμένη άνοιξη με τη συμμετοχή της ΕΤΕπ, του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της KFW και του Γαλλικού υπουργείου Οικονομικών.
6. Ειδικές Οικονομικές Ζώνες
Φορολογικά και διοικητικά κίνητρα θα παρέχουν στους επίδοξους επενδυτές οι Ειδικές Οικονομικές Ζώνες οι οποίες, όπως σημείωσε ο υπουργός, αποτελούν συμπληρωματικό μέτρο στις τρέχουσες μεταρρυθμίσεις. Ο ίδιος πάντως ανέφερε ότι υπάρχουν αρκετές ενστάσεις από το εξωτερικό, ενώ ξεκαθάρισε ότι δεν θα γίνει καμία παρέμβαση στις εργασιακές σχέσεις, σημειώνοντας ότι γίνονται διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους Εταίρους προκειμένου να παρασχεθεί η πολιτική υποστήριξη. Πάντως το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η προετοιμασία σχετικών οικονομοτεχνικών μελετών που πρόκειται να υποβληθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
7. Πάταξη Παραεμπορίου
O κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στις προωθούμενες δράσεις για την πάταξη του παραεμπορίου, όπως η δημιουργία Επιχειρησιακού Κέντρου («θαλάμου επιχειρήσεων») και η λειτουργία τηλεφωνικού κέντρου καταγγελιών. Όσον αφορά στις υπαίθριες αγορές, σημείωσε ότι το ζήτημα θα επιδιωχθεί να αντιμετωπιστεί σε νέα βάση, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές εισηγήσεις που θα γίνουν από όλους τους εμπλεκόμενους.
8. Προστασία Καταναλωτή
Η δέσμη των πρωτοβουλιών του υπουργείου για την προστασία του καταναλωτή περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων την απλοποίηση αγορανομικού κώδικα, ενίσχυση του μηχανισμού προστασίας με την επαναλειτουργία της γραμμής 1520. Παράλληλα ενσωματώνεται πρόσφατη Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών για τις συμβάσεις εκτός εμπορικού καταστήματος και τις εξ αποστάσεως συμβάσεις. Επίσης θα εισαχθούν στην ελληνικό δίκαιο διατάξεις που αξιοποιούν τις προτάσεις της ΕΕ σχετικά με τις αγωγές αποζημίωσης για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
Επίσης, ενοποιούνται οι ελεγκτικοί μηχανισμοί που υπάρχουν στις Γενικές Γραμματείες του υπουργείου και η δημιουργία ενός Ενιαίου Κέντρου Ελέγχων στη ΓΓΚ. Παράλληλα το υπουργείο στοχεύει στην επικαιροποίηση και τον εξορθολογισμό του πλαισίου για τους δανειολήπτες σε συνεργασία με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, καταναλωτικές οργανώσεις, με τους εμπλεκόμενους και σε συνεννόηση με την Τρόικα.
9. Καινοτομία
Αξιοποίηση κοινοτικών προγραμμάτων με απλοποίηση διαδικασιών και δημιουργία ενός μηχανισμού που θα δίνει προτεραιότητα στις επιχειρήσεις που προωθούν την καινοτομία. Ο σχεδιασμός του υπουργείου προβλέπει χρησιμοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων όπως είναι τα venture capital. Ήδη το ΤΑΝΕΟ έχει επενδύσει σε 50 επιχειρήσεις, ενώ με το συνολικό κεφάλαιο του Ταμείου Καινοτομίας του ΤΑΝΕΟ εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ.
10. Διοικητική Ανασυγκρότηση Υπουργείου και Φορέων
Συγχωνεύονται σε έναν ενιαίο φορέα ΕΛΟΤ, ΕΣΥΔ και ΕΙΜ για την απλούστευση των διαδικασιών και τη μείωση της γραφειοκρατίας, ενώ ενοποιείται η ΔΕΘ σε πρώτη φάση με την Helexpo και κατόπιν με τον ΟΠΕ.
Προωθείται τέλος το πρόγραμμα μεταστέγασης και εξοικονόμησης πόρων του υπουργείου, από την εφαρμογή του οποίου προβλέπεται συνολική μείωση λειτουργικού κόστους της τάξης του 30%.