Τα φώτα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας πέφτουν αυτές τις ημέρες στο Παρίσι και ειδικότερα στο εκθεσιακό κέντρο Port de Versailles, όπου από τις 29 Σεπτεμβρίου έως και τις 14 Οκτωβρίου πραγματοποιείται το Σαλόνι Αυτοκινήτου.
Τα φώτα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας πέφτουν αυτές τις ημέρες στο Παρίσι και ειδικότερα στο εκθεσιακό κέντρο Port de Versailles, όπου από τις 29 Σεπτεμβρίου έως και τις 14 Οκτωβρίου πραγματοποιείται το Σαλόνι Αυτοκινήτου. Μία εκδήλωση που έχει ξεπεράσει πλέον τα 100 χρόνια ζωής και κάθε διετία έχει ιδιάζουσα σημασία στον χώρο της παγκόσμιας αυτοκίνησης. Πολύ περισσότερο δε το τελευταίο καιρό που η οικονομική κρίση αναγκάζει τις εταιρείες και τα στελέχη τους να περιορίσουν τις βαρύγδουπες δηλώσεις και εντυπωσιακές παρουσιάσεις.
Οι καιροί άλλωστε είναι δύσκολοι όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο και ο χώρος του αυτοκινήτου έχει δεχθεί σημαντικές απώλειες ανά την υφήλιο. Ολες οι εταιρίες έχουν μπει στο παιχνίδι μείωσης προσωπικού ενώ μερικές κάνουν ό,τι μπορούν για να μην προβούν σε κλείσιμο των εργοστασίων τους. Ηδη όπως ανακοινώθηκε στην Πόλη του Φωτός, οι αυτοκινητοβιομηχανίες περιμένουν δύο ακόμη δύσκολα χρόνια στην Ευρώπη ελέω οικονομικής κρίσης και μειωμένης καταναλωτικής ζήτησης.
Μοναδική ίσως αχτίδα αισιοδοξίας ή καλύτερα σωσίβιο στην παγκόσμια οικονομική λαίλαπα είναι η Κίνα, μία αγορά όπου οι πωλήσεις των αυτοκινήτων παρουσιάζουν αύξηση. Αρκετές άλλωστε εταιρείες της δύσης έχουν ήδη εργοστάσια εκεί, βάζοντας σταθερές βάσεις σε μία αγορά που παρουσιάζει άνθηση.
Ο καλύτερος λοιπόν τρόπος για να παρουσιάσουν οι εταιρείες κάτι νέο, κάτι φιλόδοξο και ρηξικέλευθο είναι οι εκθέσεις. Μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο είναι και το Σαλόνι του Παρισιού, το οποίο πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια και το επισκέπτονται περισσότερα από ένα εκατομμύριο άτομα.
Στην γιορτή αυτή του αυτοκινήτου δεν λείπουν όπως πάντα οι παγκόσμιες και πανευρωπαϊκές παρουσιάσεις ενώ ιδιαίτερη βάση, όπως είθισται τα τελευταία χρόνια, έχει δοθεί στη φιλική προς το περιβάλλον τεχνολογία. Τα πρωτότυπα μοντέλα μετουσιώνουν την οπτική των εταιρειών για το αυτοκίνητο του μέλλοντος, συγκεντρώνοντας πάνω σημαντικές τεχνολογικές καινοτομίες. Παράλληλα, αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία θα στηριχθεί το επερχόμενο μοντέλο παραγωγής.
Οπως και να έχει, ακόμη και σε περίοδο κρίσης, η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ξέρει να πρωτοπορεί, ξέρει να καινοτομεί, να κάνει πραγματικότητα φιλόδοξες τεχνολογικές ιδέες, εκπλήσσοντας κάθε φορά τους φίλους της αυτοκίνησης και να φέρνει έστω και λίγο, πιο κοντά αυτό που λέμε «αυτοκίνητο του μέλλοντος».
Στο φετινό Σαλόνι πολλά αυτοκίνητα ή πρωτότυπα διεκδικούν το πρώτο βραβείο ή τουλάχιστον συγκεντρώνουν τα βλέμματα πάνω τους. Πρώτη και καλύτερη η νέα McLaren P1 που φιλοδοξεί να ξεπεράσει τη φήμη της F1 της δεκαετίας του 1990. Προς το παρόν στην Γαλλική πρωτεύουσα παρουσιάζεται για πρώτη φορά το πρωτότυπο supercar, το οποίο, όπως αναφέρεται δε θα αργήσει να περάσει στην παραγωγή. Πέραν της εντυπωσιακής σχεδίασης, η λύση κάτω από τον καπό δοκιμασμένη και δεν είναι άλλη από τον γνωστό Twin turbo V8 της MP4-12C των 618 ίππων.
«Βαρύ πυροβολικό» για την Porsche στο Παρίσι η Panamera Sport Turismo Wagon Concept, ένα πρωτότυπο, όπως αναφέρει και η ονομασία του που βλέπει για πρώτη φορά τα φώτα της δημοσιότητας. Πολλοί αναφέρουν ότι αποτελεί πρόγευση της δεύτερης γενιάς Panamera.
Η Maserati επιβεβαίωσε τις φήμες που την ήθελαν να παρουσιάζει ένα sportscar στο Παρίσι. Η GranCabrio MC είναι πράγματι εντυπωσιακή και βασίζεται στην GrandCabrio MC Stradale.
Η Lamborghini συγκίνησε τους λάτρεις των supercars με την παγκόσμια παρουσίαση της νέας Gallardo και των ειδικών εκδόσεων της. Μετά από εννέα χρόνια η Ιταλική εταιρεία θέλησε να αποκαλύψει τη δεύτερη γενιά του επιτυχημένου εμπορικά supercar.
Ενα από τα αυτοκίνητα που αναμενόταν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην Πόλη του Φωτός ήταν η Jaguar F-Type που βλέπει για πρώτη φορά τα φώτα της δημοσιότητας. Το διθέσιο roadster μοντέλο βασίζεται στο πρωτότυπο C-X16 Concept που παρουσιάστηκε πέρυσι στην Φρανκφούρτη.
Η Lexus επιμένει τα τελευταία χρόνια στις φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες για αυτό κι εδώ παρουσιάζει για πρώτη φορά το πρωτότυπο LF-CC, το οποίο αποτελεί προπομπό του επερχόμενου IS. Παράλληλα, εμφανίζει για πρώτη φορά στην Ευρώπη το νέο LS 600h Sport.
Στη φιλοσοφία τεχνολογίας φιλικής προς το περιβάλλον στηρίχθηκε και η Infiniti με το LE Concept που είναι αμιγώς ηλεκτρικό και περίπου σε δύο χρόνο αναμένεται να μπει στη γραμμή παραγωγής.
Η Bentley ψηφίζει αγώνες καθώς στο Παρίσι πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της η Continental GT3. Ενα πρωτότυπο πάνω στο οποίο βασιστεί η Βρετανική εταιρεία για επιστρέψει στους αγώνες αυτοκινήτου, μία δεκαετία μετά τη νίκης της στο Λε Μαν.
Για την Audi το Σαλόνι του Παρισιού έχει ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς αποκαλύπτει την πεντάθυρη έκδοση του νέου A3, το A3 Sportback ενώ παράλληλα δίνει χαρά στους φίλους της ταχύτητας με το κορυφαίο S3. H Γερμανική εταιρεία δίνει μία πρόγευση ενός SUV, μικρότερου από το Q3 χάρη στο πρωτότυπο Crosslane Coupe.
Μία ακόμη συμπατριώτισσά της, η BMW αποκαλύπτει το μελλοντικό ανταγωνιστή της B Class με το πρωτότυπο plug in υβριδικό MPV, Concept Active Tourer. Και μιας και μείναμε στην Γερμανία η Mercedes έκανε παρουσιάζοντας για πρώτη φορά δύο ηλεκτρικές εκδόσεις, την εντυπωσιακή SLS AMG Electric Drive που είναι η έκδοση παραγωγής της SLS AMG E-Cell και την B-Class Electric Drive. Στο περίπτερο της Γερμανικής εταιρείας δέσποζε επίσης και το πρωτότυπο κουπέ (2+2 θέσεων) Concept Style Coupe.
Μία πρόγευση από το μέλλον και τις ιδέες της δίνει και η Smart που έφερε στην Πόλη του Φωτός το Forstars, ένα ηλεκτρικό supermini που θα αποτελέσει τη βάση για επερχόμενα μοντέλα της.
Για την Opel, το Παρίσι είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να αποδείξει στην πράξη και μπροστά στο μεγάλο κοινό της αυτοκίνησης, τις δυνατότητες εξατομίκευσης του νέου μίνι ADAM που πραγματοποιεί παγκόσμιο ντεμπούτο. Ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί μέσα από μία μεγάλη ποικιλία προτάσεων και συνδυασμών (κυρίως χρώματα, ταπετσαρίες και ζάντες) να δημιουργήσει στην ουσία το δικό του μοντέλο.
Το... δικό τους μοντέλο αναμένουν με ανυπομονησία οι λάτρεις του Golf, με την VW να παρουσιάζει επισήμως πλέον την έβδομη γενιά του, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει να πωλείται τον Οκτώβριο. Θα διατίθεται με πολλούς κινητήρες ενώ στην έκθεση υπάρχει και το νέο GTi έστω και σε μορφή πρωτότυπου, το οποίο όμως δεν θα αργήσει να μπει στην παραγωγή.
Οι παγκόσμιες πρεμιέρες συνεχίζονται με τη Seat να έρχεται ανανεωμένη στο Παρίσι, έχοντας νέο σήμα και επενδύοντας πολλά στην τρίτη γενιά Leon. Μία ακόμη εταιρεία του ομίλου VW, η Skoda έρχεται με νέο όπλο στη... φαρέτρα της, το Rapid που αναλαμβάνει να αυξήσει τις πωλήσεις της εταιρίας. Το Rapid μετουσιώνει τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της Skoda με τη εμπρός ανανεωμένη μάσκα.
Σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό εκ της Γαλλίας, η Citroen δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην πραγματικότητα με το DS3 Cabrio να δεσπόζει μεταξύ των υπολοίπων μοντέλων της. Και η Peugeot ακουλούθησε την ίδια φιλοσοφία με μοναδική ίσως εξαίρεση στο περίπτερό της το εντυπωσιακό και ταχύτατο Onyx. Ενα πρωτότυπο διθέσιο supercar που δεν είναι γνωστό αν ποτέ θα το δούμε στους δρόμους.
Στην έκθεση της Renault δεσπόζουν η τέταρτη γενιά Clio, η οποία εμπλουτίζεται και με έκδοση station wagon αλλά και το ανανεωμένο Espace. H Dacia ήρθε στο Παρίσι με τα νέα Logan και Sandero, τα οποία μοιράζονται μηχανικά μέρη.
Λάτρης της πραγματικότητας η Fiat επέλεξε το Παρίσι για να παρουσιάσει το Panda 4Χ4 που θα διαθέτει φυσικά κίνηση και στους τέσσερις τροχούς και θα εξοπλίζεται με δύο υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες έναν βενζίνης και έναν πετρελαίου, αντίστοιχα.
Ανεβαίνοντας βόρεια στην Ευρώπη, η Volvo 15 χρόνια μετά το V70 Cross Country, έρχεται τώρα να παρουσιάσει για πρώτη φορά ένα νέο μοντέλο με crossover χαρακτήρα, το V40 Cross Country. Η γκάμα του διανθίζεται με πολλά μηχανικά σύνολα, ενώ η σειρά V40 εμπλουτίζεται και με νέες εκδόσεις της πιο δυναμικής R-Design.
Το Range Rover έφτασε στην τέταρτη γενιά του με τη Land Rover να παρουσιάζει για πρώτη φορά στο Παρίσι την κορωνίδα των εκτός δρόμου οχημάτων της. Το νέο μοντέλο είναι ισχυρότερο και 39% ελαφρύτερο από τον προκάτοχό του κυρίως χάρη στο νέο monocoque πλαίσιο από αλουμίνιο.
Παγκόσμια πρεμιέρα στην Πόλη του Φωτός και για την Mini με το Paceman, ένα τρίθυρο δηλαδή Countryman, με εντυπωσιακές σχεδιαστικές επιλογές και προσθήκες.
Mετά την Ευρώπη περνάμε στην αντίπερα όχθη και τις ΗΠΑ όπου οι εταιρείες ήρθαν στη Γαλλία έχοντας σημαντικές προτάσεις στη φαρέτρα τους. Καταρχήν η Chevrolet ανανέωσε τα Spark και Orlando ενώ παράλληλα έδωσε στα φώτα της δημοσιότητας το μικρό SUV, Trax που αναμένεται να ξεκινήσει την κυκλοφορία του στην Ευρώπη την Ανοιξη του 2013.
Με πληθώρα μοντέλων έκανε την εμφάνισή της στην πρωτεύουσα της Γαλλίας η Ford. Το Fiesta ανανεώθηκε για το 2013 ενώ παράλληλα παρουσιάστηκε η ευρωπαϊκή έκδοση του Mondeo με τον τρικύλινδρο κινητήρα Ecoboost των 1.000 κ.εκ. Νέα σχεδίαση και για το Kuga που βρέθηκε στο περίπτερο της εταιρείας. Στην Ευρώπη αναμένεται να εισέλθει και το compact SUV Ecosport που δέχθηκε πινελιές ανανέωσης.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ασίας δήλωσαν δυναμικό παρών στην έκθεση με την Honda να προτείνει στους φίλους της αυτοκίνησης την τέταρτη γενιά CRV, το ανανεωμένο CRZ, τον πετρελαιοκινητήρα 1.6 I DTEC της σειράς Earth Dream Τechnology που θα διατίθεται με την ένατη σειρά Civic καθώς επίσης και το αγωνιστικό Civic WTCC, το οποίο θα συμμετάσχει στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού.
Η νέα πρόταση της Mazda στην Γαλλία ακούει στο όνομα 6 και σε έκδοση station wagon με το καινούργιο μοντέλο να συγκεντρώνει τα φλας της δημοσιότητας στο περίπτερο της Ιαπωνικής εταιρείας.
Το Mirage συνθέτει τη νέα πρόταση της Mitsubishi για το «παγκόσμιο αυτοκίνητο». Πρόκειται για ένα supermini που εμφανίστηκε πρώτη φορά στην Ταϊλάνδη (όπου και κατασκευάζεται), περί τα τέλη Μαρτίου και στόχος είναι να πετύχει εμπορικά ανά την υφήλιο. Φιλοξενεί πέντε άτομα και θα εφοδιάζεται με μία σειρά τρικύλινδρους κινητήρες βενζίνης. Το βάρους του φτάνει τα 845 κιλά. Στο περίπτερο υπάρχει το ASX με πινελιές ανανέωσης καθώς η υβριδική έκδοση του νέου Outlander.
Η Nissan παρουσίασε μεταξύ άλλων ένα ηλεκτρικό πρωτότυπο SUV , το TeRRA concept, φουτουριστικής σχεδίασης που υπόσχεται μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Από την Ευρώπη και δη το Παρίσι ξεκινά η πορεία του νέου Toyota Auris. Η δεύτερη γενιά του επιτυχημένου εμπορικά μοντέλου της Ιαπωνικής εταιρείας παρουσιάζεται στην Γαλλική πρωτεύουσα μαζί με διάφορες εκδόσεις όπως station wagon που ονομάζεται Tourin Sports αλλά και υβριδική. Πέραν του Auris, στο περίπτερο της Toyota υπάρχει το ανανεωμένο Verso όπως και το IQ EV που είναι η υβριδική έκδοση του γνωστού σουπερμίνι.
Και από την Ιαπωνία στην Κορέα όπου παγκόσμια πρεμιέρα πραγματοποιεί στο Παρίσι η τρίθυρη έκδοση του i30, η τρίτη κατά σειρά έκδοση του νέου μοντέλου της Ηyundai που βλέπει το φως της δημοσιότητας. Παράλληλα, κορεατική εταιρεία ανακοίνωσε την επιστροφή της στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα Ράλι με το i20 WRC.
Από το περίπτερο της Kia ξεχωρίζει η τρίθυρη έκδοση του νέου Cee’d, το Pro_Cee’d και η τρίτη γενιά Carens, του μεσαίου MPV που θα ξεκινήσει να διατίθεται επί ευρωπαϊκού εδάφους νωρίς το 2013.
Η SsangYorng προτιμά την φιλική προς το περιβάλλον τεχνολογία για αυτόν τον λόγο παρουσιάζει το υβριδικό πρωτότυπο e-XIV, ένα supermini crossover. Το όνομά του προέρχεται από τις λέξεις electric- eXciting user Interface Vehicle, το οποίο χρησιμοποιεί ένα ηλεκτροκινητήρα και ένα δικύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.000 κ.εκ.
H έκθεση αναμένεται να ανοίξει τις πύλες για το κοινό στις 29 Σεπτεμβρίου προκειμένου οι λάτρεις της αυτοκίνησης να μπορέσουν να θαυμάσουν από κοντά όλες τις νέες προτάσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΦΟΥΣΙΑΝΗ - [email protected]