Με υπερτριπλάσιο κόστος έχει πληρώσει ο Ελληνας πολίτης την έννοια της δωρεάν υγείας, όπως εννοείται στη χώρα μας, καθώς στο πραγματικό κόστος προστίθεται το κόστος της διαφθοράς στην οποία η Ελλάδα έχει μία από τις πρώτες θέσεις παγκοσμίως.
Με υπερτριπλάσιο κόστος έχει πληρώσει ο Ελληνας πολίτης την έννοια της δωρεάν υγείας, όπως εννοείται στη χώρα μας, καθώς στο πραγματικό κόστος προστίθεται το κόστος της διαφθοράς στην οποία η Ελλάδα έχει μία από τις πρώτες θέσεις παγκοσμίως.
H Alpha Bank μέσω του Οικονομικού Δελτίου ασκεί δριμεία κριτική για την κατάσταση στον κλάδο της υγείας και επισημαίνει ότι για την αντιμετώπιση των σημαντικών προβλημάτων λειτουργίας του απαιτείται η σταδιακή αποκατάσταση μίας ορθολογικής οργανωτικής δομής, διοικήσεως και λειτουργίας του ΕΣΥ και των τομέων προσφοράς υπηρεσιών υγείας των ασφαλιστικών ταμείων.
Η πραγματική έννοια της «δωρεάν υγείας» σημαίνει ότι το κράτος φροντίζει για την εξασφάλιση ενός επιπέδου ελάχιστης, ικανοποιητικής και αξιοπρεπούς παροχής ιατρικής περίθαλψης σε όλους τους πολίτες της χώρας. Αυτό υλοποιείται κατά κύριο λόγο μέσω της υποχρεωτικής ασφάλισης όλων των πολιτών στα υπό κρατικό έλεγχο ασφαλιστικά ταμεία και επίσης μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.
Σε κάθε περίπτωση, οι δαπάνες υγείας από τον προϋπολογισμό και από τα υπό κρατικό έλεγχο ασφαλιστικά ταμεία δεν δύνανται να υπερβούν το 6% του ΑΕΠ τουλάχιστον έως το τέλος της δεκαετίας. Η έννοια της «δωρεάν υγείας» δεν αποκλείει τη ζήτηση από τα κρατικά νοσοκομεία και άλλα νοσηλευτικά ιδρύματα αυξημένων και εξειδικευμένων υπηρεσιών για την αποκατάσταση της υγείας τους από πολίτες υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου που είναι πρόθυμοι να πληρώσουν στο ακέραιο αυτές τις υπηρεσίες, επισημαίνεται στην ανάλυση.
Αναγκαία είναι η ενίσχυση του ανταγωνισμού μεταξύ των κρατικών νοσοκομείων και ιατρικών κέντρων, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του ΙΚΑ, μεταξύ τους και μεταξύ αυτών και των ιδιωτικών νοσοκομείων και ιατρικών κέντρων. Τα έσοδα κάθε νοσοκομείου ή ιατρικού κέντρου πρέπει να προσδιορίζονται από τον αριθμό των ασθενών, υψηλού ή χαμηλού εισοδήματος, ασφαλισμένων ή μη, που αυτά νοσηλεύουν και από τον όγκο των υπηρεσιών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης που θα προσφέρουν.
Εάν κάποια νοσοκομεία ή ιατρικά κέντρα, για παράδειγμα, αυτά που λειτουργούν εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας, δικαιούνται πρόσθετη επιχορήγηση από το κράτος, αυτή να προσδιορίζεται και καταβάλλεται οριστικά, με βάση τον προϋπολογισμό του Ιδρύματος, στην αρχή εκάστου έτους.
Τα κρατικά νοσοκομεία
Σε κάθε περίπτωση, τα κρατικά νοσοκομεία θα πρέπει να ανταγωνίζονται επί ίσοις όροις τα ιδιωτικά για την προσέλκυση ασθενών υψηλών εισοδηματικών δυνατοτήτων, οι οποίοι απαιτούν υψηλότερη ποιότητα κυρίως ξενοδοχειακής υποδομής και εξυπηρέτησης στα νοσοκομεία.
Αυτήν την υποδομή και τις υπηρεσίες θα πρέπει να παρέχουν και τα κρατικά νοσοκομεία προσελκύοντας ασθενείς όχι μόνο από την Ελλάδα αλλά και από το εξωτερικό. Με τα έσοδα από αυτή την πηγή θα χρηματοδοτούν τις επενδύσεις τους σε ιατρικό εξοπλισμό και σε υψηλού επιπέδου επιστημονικό και νοσηλευτικό προσωπικό από το οποίο θα επωφελούνται και οι χαμηλότερες εισοδηματικές τάξεις.
Ισότητα στην προσφορά
Η ισότητα στην προσφορά υπηρεσιών υγείας είναι απολύτως αναγκαία και θα πρέπει να εφαρμόζεται απαρέγκλιτα, τονίζουν οι οικονομολόγοι της Alpha Bank, με την ισότητα να αφορά τις ιατρικές πράξεις, τα φάρμακα που έχουν ανάγκη οι ασθενείς και την εξασφάλιση συνθηκών οι οποίες να συντείνουν στην αποκατάσταση της υγείας τους.
Αυτά δεν έχουν καμιά σχέση με τις πρόσθετες υπηρεσίες, ξενοδοχειακές ή άλλες, που μπορεί να έχει ανάγκη ένας ασθενής, για τις οποίες καταβάλλει το υψηλό τίμημα.