Δημοσιεύτηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την απλοποίηση αδειοδοτήσεων στο εμπόριο, σε συμμόρφωση προς την Οδηγία 2006/ 123/ ΕΚ.
Δημοσιεύτηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την απλοποίηση αδειοδοτήσεων στο εμπόριο, σε συμμόρφωση προς την Οδηγία 2006/ 123/ ΕΚ.
Μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται οι εξής ρυθμίσεις:
α) Άρθρο 1 παρ. 4, 7 και 8: κατάργηση της συμμετοχής των εμπορικών συλλόγων στις γνωμοδοτικές επιτροπές επί του αριθμού αδειών και επί των θέσεων του υπαιθρίου πλανοδίου και στάσιμου εμπορίου.
β) Άρθρο 3 παρ. 1 και 2: κατάργηση της συμμετοχής των Επιμελητηρίων στις διαδικασίες χορήγησης άδειας λειτουργίας καταστημάτων λιανικού εμπορίου και κατάργηση της οικονομοτεχνικής μελέτης, ως προαπαιτούμενης της χορήγησης της άδειας.
Οι ως άνω ρυθμίσεις αποτελούν συμμόρφωση προς τις ρητές διατάξεις του άρθρου 14 παρ. 5 και 6 της Οδηγίας 2006/ 123/ ΕΚ (απαγόρευση ανάμιξης ανταγωνιστικών φορέων στις διαδικασίες χορήγησης αδειών κλπ).
Για τις ανωτέρω υποχρεωτικές προς την Οδηγία ρυθμίσεις, καθώς και για το σύνολο των διατάξεων της ΚΥΑ, προηγήθηκε ενημέρωση και συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους, καθώς και με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, για το τελικό κείμενο της ΚΥΑ ελήφθησαν υπόψη, μεταξύ άλλων:
1) Η ανάγκη αναβάθμισης των υπηρεσιών της Δημόσιας Διοίκησης προς τον πολίτη και τις επιχειρήσεις.
2) Το γεγονός ότι μέσω του συστήματος αδειοδότησης στον τομέα του υπαιθρίου εμπορίου και των λαϊκών αγορών εξυπηρετούνται επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι σχετίζονται με την επίτευξη στόχων κοινωνικής πολιτικής και ειδικότερα με την παροχή ευκαιριών εργασίας και συνακόλουθα προστασίας του εισοδήματος σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού, όπως τα άτομα με αναπηρία, οι αθίγγανοι, οι παλιννοστούντες, οι μικροί παραγωγοί γεωργικών προϊόντων κλπ, οι οποίοι σε διαφορετική περίπτωση θα αντιμετωπίσουν σοβαρά κοινωνικά προβλήματα. Τα προαναφερόμενα επιβάλλουν τη διατήρηση του συστήματος χορήγησης αδειών στους επαγγελματίες του τομέα του υπαίθριου εμπορίου και των λαϊκών αγορών, επειδή η εκ των προτέρων αδειοδότηση δεν μπορεί να αντικατασταθεί από έναν αποτελεσματικό μηχανισμό εκ των υστέρων ελέγχων.
3) Το γεγονός ότι μέσω του συστήματος αδειοδότησης στον τομέα των καταστημάτων λιανικού εμπορίου εξυπηρετούνται επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι σχετίζονται με την προστασία του περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένου και του αστικού περιβάλλοντος, καθώς και της εθνικής, ιστορικής, οικιστικής και καλλιτεχνικής κληρονομιάς. Τα προαναφερόμενα επιβάλλουν τη διατήρηση του συστήματος χορήγησης αδειών καταστημάτων λιανικού εμπορίου επειδή η επίτευξη των ανωτέρω στόχων δεν εξασφαλίζεται με λιγότερο περιοριστικά μέτρα όπως με εκ των υστέρων ελέγχους. Συγκεκριμένα, η επιβάρυνση του περιβάλλοντος και το κόστος μιας εκ των υστέρων προσπάθειας διόρθωσης τυχόν παραβάσεων είναι συχνά απαγορευτικά, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η περιβαλλοντική βλάβη ή/και η οικιστική επιβάρυνση μπορεί να είναι μη αναστρέψιμη.
4) Το γεγονός ότι συγκεκριμένοι και επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος που σχετίζονται άμεσα με την προστασία της δημόσιας υγείας, των καταναλωτών και του αστικού περιβάλλοντος επιβάλλουν την διατήρηση στις διαδικασίες αδειοδότησης που ρυθμίζονται στην παρούσα Απόφαση ορισμένων σχετικών απαιτήσεων και προϋποθέσεων, βασισμένων στην αρχή της αναλογικότητας και κατάλληλων για την υλοποίηση των επιδιωκόμενων, μέσω αυτών, στόχων.