Νέο τρόπο φορολόγησης περιλαμβάνει το ενημερωτικό δελτίο του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων που ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο.
Νέο τρόπο φορολόγησης περιλαμβάνει το ενημερωτικό δελτίο του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων που ενέκρινε σήμερα το Υπουργικό Συμβούλιο.
Το Υπουργείο «αποσύρει» από το νομοσχέδιο τη φορολόγηση 6% επί των εσόδων και προβλέπει τη φορολόγηση 30% επί των μεικτών κερδών και 10% φόρο στα κέρδη των παικτών.
Στα υπόλοιπα βασικά σημεία του ενημερωτικού σημειώματος δεν υπάρχουν σημαντικές αλλαγές συγκριτικά με το αρχικό σχέδιο νόμου.
Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο ενημερωτικό σημείωμα, στόχος του σχεδίου νόμου είναι:
- Η ρύθμιση της σχετικής αγοράς με στόχο την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και ειδικά των νέων, την ένταξη και παρακολούθηση σε νόμιμο πλέον πλαίσιο των διεξαγόμενων παιγνίων.
- Η διασφάλιση και είσπραξη εσόδων για το κράτος από τη ρυθμιζόμενη λειτουργία της αγοράς. Ειδικά για το 2011 προβλέπεται η είσπραξη 500 εκατ. ευρώ από την έκδοση αδειών και 200 εκατ. ευρώ από τα τέλη των τυχερών παιγνίων (τα οποία θα εισπράττονται σε ετήσια βάση με αυξητική, πιθανότατα, τάση στα αμέσως επόμενα χρόνια).
- Η προσαρμογή των εθνικών διατάξεων στην κοινοτική νομοθεσία. Το σχέδιο νόμου θα κοινοποιηθεί για έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατ’εφαρμογή της οδηγίας 98/34.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται, η δημιουργία κατάλληλων ρυθμιστικών, εποπτικών και ελεγκτικών μηχανισμών ώστε:
- Να διασφαλιστεί η διαφάνεια και η φερεγγυότητα της διεξαγωγής των παιγνίων
- Να διατηρηθεί σε ανεκτά επίπεδα η συμμετοχή των πολιτών στα τυχερά παίγνια και να αποτραπεί η εκ μέρους τους υπέρμετρη σπατάλη χρημάτων
- Να διασφαλιστεί ότι τα επιτρεπόμενα ψυχαγωγικά-τεχνικά παίγνια, τα τυχερά παίγνια με παιγνιομηχανήματα και τα παίγνια μέσω του διαδικτύου οργανώνονται και διεξάγονται σύμφωνα με το νόμο, σύμφωνα με τους κανόνες του υπεύθυνου παιχνιδιού, και δεν εκτρέπονται προς παράνομη εκμετάλλευση και αισχροκέρδεια
- Να προστατευθούν οι καταναλωτές των σχετικών υπηρεσιών, ιδιαίτερα δε οι ανήλικοι και άλλες ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού από τον εθισμό που μπορεί να υποστούν
- Να αποτραπεί η μετατροπή των ψυχαγωγικών-τεχνικών παιγνίων σε παράνομα τυχερά παίγνια
- Να κατευθυνθεί η στοιχηματική δραστηριότητα σε νόμιμους και ελέγξιμους παρόχους, ώστε να περιοριστεί και προοπτικά να εξαλειφθεί το παράνομο παίγνιο και τα ποινικά αδικήματα που υποθάλπει (απάτη, φοροδιαφυγή, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές πράξεις, κλπ)
Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου προτείνει τα εξής:
Ορισμός του πεδίου εφαρμογής του νόμου
- Βασικοί ορισμοί των εννοιών που εμπλέκονται στην περιγραφή και στη λειτουργία των παιγνίων.
- Για τις εταιρίες ΟΠΑΠ ΑΕ και ΟΔΙΕ ΑΕ εφαρμόζονται οι ειδικές ισχύουσες διατάξεις.
- Διενέργεια παιγνίων μετά από αδειοδότηση.
Ίδρυση «Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων»
- Η ΕΕΕΠ θα παρακολουθεί την αγορά που ανοίγει και θα ενσωματώνει τις αρμοδιότητες όλων των σχετικών υφιστάμενων εποπτικών αρχών.
- Η ΕΕΕΠ είναι ειδικευμένη αυτόνομη δημόσια υπηρεσία, με λειτουργική και οικονομική αυτονομία, εποπτευόμενη από το Υπουργείο Οικονομικών.
- Επειδή επείγει η συγκρότησή της και η λειτουργία της, προτείνεται να αποτελέσει καθολικό διάδοχο της ήδη υπάρχουσας Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Τυχερών Παιχνιδιών του ν. 3229/2004.
- Τα βασικά κείμενα διάρθρωσης και λειτουργίας της ΕΕΕΠ είναι ο Οργανισμός, ο Κανονισμός Διεξαγωγής και Ελέγχου Παιγνίων (ΚΔΕΠ) και ο Κώδικας Δεοντολογίας Παιγνίων (ΚΔΠ).
- Προβλέπονται οι τεχνικές απαιτήσεις και οι εξασφαλίσεις για την αποτελεσματική λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Εποπτείας και Ελέγχου (ΠΣΕΕ) που προσδιορίζονται από τον ΚΔΕΠ με στόχο την ηλεκτρονική παρακολούθηση των παιγνίων σε πραγματικό χρόνο.
- Προσδιορίζεται ο τρόπος διανομής και απόδοσης των κερδών στου παίκτες, με ισορροπημένο τρόπο που ανταποκρίνεται στα έννομα συμφέροντα των παρόχων και στις προσδοκίες των παικτών (προβλέπεται ελάχιστο όριο 80%).
Κανόνες υπεύθυνου παιχνιδιού για την προστασία των παικτών, των ανηλίκων ιδιαίτερα και της κοινωνίας γενικά
- Απαγορεύεται η συμμετοχή ατόμων που δεν έχουν συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας τους σε τυχερά παίγνια. Τα άτομα αυτά μπορούν να συμμετέχουν μόνο στα τεχνικά-ψυχαγωγικά παίγνια.
- Ορίζεται ανώτατο όριο συμμετοχής στα παίγνια με παιγνιομηχανήματα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 2 ευρώ)
- Απαγορεύεται το μέγιστο ποσό που μπορεί να χάσει ένας παίκτης να υπερβαίνει το ποσό της συμμετοχής του στο παίγνιο.
- Προβλέπεται η ατομική κάρτα παίκτη, ώστε να παρακολουθούνται η ηλικία, οι περιορισμοί που θέλει ο ίδιος να θέσει στον εαυτό του και οι χρηματικές ροές.
- Ορίζονται κανόνες απορρήτου για την προστασία των παικτών από τους οποίους εξαιρούνται οι ελεγκτικές και φορολογικές αρχές.
Κανόνες αδειοδότησης παιγνιομηχανημάτων
- Προβλέπεται η προκήρυξη τεσσάρων έως δέκα αδειών μετά από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό που θα αφορούν σε 30.000 παιγνιομηχανήματα συνολικά. Τμήμα των αδειών αυτών θα λάβει η ΟΠΑΠ ΑΕ σύμφωνα με το δικαίωμα προαίρεσης που διαθέτει βάσει της συμβάσεώς της με το ελληνικό Δημόσιο, η οποία κυρώθηκε με το ν. 2843/2000.
- Κάτοχοι άδειας μπορούν να είναι ΑΕ με κατατεθειμένο κεφάλαιο τουλάχιστον 400.000 ευρώ με έδρα ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα. Απαιτείται και σύσταση εγγύησης ύψους 200.000 ευρώ.
- Ορίζεται ότι στην προκήρυξη θα προβλέπεται η τιμή εκκίνησης, το δε τίμημα θα καταβάλλεται 80% με την έκδοση της άδειας και το υπόλοιπο 20% σταδιακά σύμφωνα με την προκήρυξη.
- Η διάρκεια των αδειών θα είναι δεκαετής
- Προβλέπεται η ελεύθερη διάθεση πιστοποιημένων τεχνικών-ψυχαγωγικών παιγνίων και διεξαγωγή τους μόνο σε αδειοδοτημένους χώρους.
Κανόνες και περιορισμοί παροχής υπηρεσιών διαδικτυακού στοιχήματος στην Ελλάδα
- Προβλέπεται η προκήρυξη 15 έως 50 αδειών μετά από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό
- Η ΕΕΕΠ, μέσω του ΚΔΕΠ, καθορίζει τις λεπτομέρειες του συστήματος αδειοδότησης και τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται στους κατόχους άδειας.
- Κάτοχοι άδειας μπορούν να είναι κεφαλαιουχικές εταιρείες με κατατεθειμένο κεφάλαιο τουλάχιστον 200.000 ευρώ και σύσταση εγγύησης ύψους 100.000 ευρώ.
- Η διάρκεια των αδειών είναι πενταετής.
- Οι ιστότοποι οφείλουν να έχουν ονομασία με κατάληξη .gr
Γενικές υποχρεώσεις αδειούχων, παρόχων και φορέων
- Προβλέπονται παράβολα για τη συμμετοχή στους διαγωνισμούς και για την εγγραφή στα σχετικά μητρώα, διοικητικά τέλη εκκίνησης και λειτουργίας, και συμμετοχή του δημοσίου στα έσοδα σε ποσοστό 30% επί των μεικτών κερδών καθώς και φόρος 10% στα κέρδη των παικτών.
- Προβλέπονται διοικητικές και ποινικές κυρώσεις σε περιπτώσεις παράβασης ή καταστρατήγησης των όρων του νόμου και της άδειας.
Τέλος, στο προτεινόμενο σχεδίου νόμου προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις για τη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων από ραδιοτηλεοπτικά μέσα και η αναθεώρηση του πλαισίου για το ιπποδρομιακό στοίχημα, προκειμένου να προσαρμοστούν τα ισχύοντα για την ΟΔΙΕ ΑΕ στις διατάξεις του σχεδίου νόμου.