Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 15 Μαρτίου 2011 12:28

Ολοκληρωμένο σχέδιο για το λιανεμπόριο ζητεί η ΕΣΕΕ

Κατά των αλλαγών όσον αφορά στις εξαιρέσεις της Κυριακάτικης αργίας όπως αυτές αναφέρονται από το νόμο, τάσσεται το 95,5% των εμπόρων που συμμετείχαν σε έρευνα που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της ΕΣΕΕ. Πρόταση εμπόρων για την εκπόνηση συνολικού σχεδίου για το λιανεμπόριο.

Κατά των αλλαγών όσον αφορά στις εξαιρέσεις της Κυριακάτικης αργίας όπως αυτές αναφέρονται από το νόμο, τάσσεται το 95,5% των εμπόρων που συμμετείχαν σε έρευνα που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου.

Η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων θεωρεί ότι πρέπει να υπάρχουν περιορισμοί στην εγκατάσταση καταστημάτων Stock & Outlet, ενώ ένα μικρό ποσοστό δηλώνει αντίθετο στην ύπαρξη τέτοιων περιορισμών. Από το σύνολο επίσης των ερωτηθέντων, μία οριακή πλειοψηφία (51,97%) γνωρίζει τις αλλαγές που θα επιφέρει ο Καλλικράτης στο πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς, ενώ σημαντικό είναι το ποσοστό (38,58%) όσων δήλωσαν άγνοια για τις επερχόμενες αλλαγές.

Σχεδόν το σύνολο των ερωτηθέντων (96,06%) θεωρεί ότι είναι απαραίτητοι οι πληθυσμιακοί περιορισμοί εγκατάστασης πολυκαταστημάτων, σε αντίθεση με το 2,36%. Η πλειοψηφία, επίσης, θεωρεί ότι αυτοί οι περιορισμοί πρέπει να τεθούν στις πόλεις από 100.000 - 500.000 κατοίκους.

Το 91,34% θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρχουν νομοθετικές ρυθμίσεις σε όλους τους Καλλικρατικούς δήμους και περιφέρειες για την εγκατάσταση πολυκαταστημάτων, ενώ το 3,94% διαφωνεί.

Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν από τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ κ. Β. Κορκίδη στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου των εμπόρων. Όπως έκανε γνωστό ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας, αντιπροσωπεία της ΕΣΕΕ είχε συνάντηση με το γενικό γραμματέα Εμπορίου κ. Στ. Κομνηνό και τον υφυπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης Ντ.Ρόβλια, στο πλαίσιο της οποίας «υπήρξε διαβεβαίωση για αναθεώρηση και συμπλήρωση της επίμαχης διάταξης της ΚΥΑ 164 με την συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων ΕΣΕΕ και ΓΣΕΒΕΕ, και κατ’ επέκταση των εκπροσώπων τους».

Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, οι διατάξεις του Νόμου περί Επαγγελματικής Ελευθερίας αγγίζουν σχεδόν όλους τους επαγγελματικούς χώρους, καθώς έχουν γενικό χαρακτήρα και για λόγους επιτακτικού δημόσιου συμφέροντος «σαρώνουν» σχεδόν όλους τους σωστούς και λάθος προστατευτικούς περιορισμούς, αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο στα μικρά και μεγάλα συμφέροντα. Η ΕΣΕΕ προτείνει την εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου και συνολικού σχεδίου και όχι ημίμετρα για το λιανεμπόριο. Στην κατεύθυνση αυτή, επισήμανε ο κ. Κορκίδης θα πρέπει όλοι οι κοινωνικοί εταίροι να καταλήξουν και να προτείνουν ένα παραγωγικό και δίκαιο για όλους πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς.

Ακολουθούν αναλυτικότερα ορισμένα από τα κύρια συμπεράσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε το διάστημα μεταξύ 1ης και 20ης Φεβρουαρίου:

Καθεστώς εκποίησης-διάλυσης

Χαρακτηριστικό είναι ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων της έρευνας θεωρεί ότι το ισχύον καθεστώς εκποίησης - διάλυσης χρήζει μερικής ή ριζικής αναμόρφωσης (62%), ενώ αντίθετα το 29,13% το θεωρεί ικανοποιητικό. Ενδεικτικές είναι και οι απαντήσεις που δόθηκαν για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου εκποίησης-διάλυσης. Μεταξύ άλλων προτείνεται:

- Διάλυση: Να ισχύει χρονικός περιορισμός και σαφής καθορισμός της οριστικής ημερομηνίας παύσης της λειτουργίας της επιχείρησης καθώς επίσης να μην παρέχεται η δυνατότητα επαναλειτουργίας του καταστήματος από τον/την σύζυγο ή συγγενείς Α΄ Βαθμού, μετά τη διάλυση της επιχείρησης.

- Λόγοι Εκποίησης: Η συνταξιοδότηση, η οριστική παύση, η αλλαγή χρήσης μη συναφούς είδους και η αποδεδειγμένη διάλυση να αποτελούν αδιάσειστους λόγους εκποίησης, ενώ προτείνεται η δυνατότητα εκποίησης ή διάλυσης μίας επιχείρησης μέχρι και δύο φορές. Αντίθετα με τα προηγούμενα αρκετοί ερωτηθέντες τάσσονται υπέρ της απαγόρευσης της εκποίησης λόγω ανακαίνισης και αγοράς νέων προϊόντων. Τέλος προτείνεται ως κατώτατο όριο λειτουργίας για εκποίηση τα 7 χρόνια. (16,46%).

Εμπορικό χωροταξικό

Κρίσιμες και καθοριστικές προκειμένου να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα αλλά και η παραγωγικότητα των εμπορικών επιχειρήσεων θεωρεί η πλειοψηφία του εμπορικού κόσμου την αναβάθμιση των εμπορικών κέντρων των πόλεων καθώς και τις παρεμβάσεις σε αστικά κέντρα.

Συγκεκριμένα, το συντριπτικό ποσοστό των ερωτηθέντων (87,40%) θεωρεί ότι είναι απαραίτητη η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου εμπορικής χωροταξίας, ενώ το 5,51% είναι αντίθετο. Οσον αφορά στα κριτήρια που θα έπρεπε να ληφθούν υπ’ όψιν σε μελλοντικό πρότυπο εμπορικής χωροταξίας, οι έμποροι προτείνουν

- Πληθυσμιακά και χιλιομετρικά κριτήρια για την εγκατάσταση υπερκαταστημάτων (απόσταση από το παραδοσιακό εμπορικό κέντρο) ανά Δήμο και περιοχή καθώς και η παραγωγικότητά τους με βάση τη δομή της οικονομίας τους (12,61%).

- Βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και εργασίας: Εξωραϊσμός πόλεων, ο οποίος περιλαμβάνει την εύκολη πρόσβαση, στάθμευση, την ύπαρξη πεζοδρομίων, την δωρεάν αστυνόμευση, την ανάπλαση των ιστορικών κέντρων των πόλεων, την εύκολη πρόσβαση σε Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και φυσικά την περιβαλλοντολογική προστασία. (14,41%)

- Γεωγραφικά - Χιλιομετρικά κριτήρια που αφορούν την εγκατάσταση των υπερκαταστημάτων σε μεγάλη απόσταση από τα εμπορικά κέντρα.

Προσφορές

Σε συντριπτικό ποσοστό (87,40%) οι Εμπορικοί Σύλλογοι θεωρούν ότι οι προσφορές πρέπει να είναι περιορισμένες, ενώ μόλις το 7,87% υποστηρίζει ότι πρέπει να είναι ελεύθερες. Επιπλέον, το 70,27 % όσων προτείνουν την περιορισμένη διενέργεια των προσφορών, κρίνει ότι οι προσφορές θα πρέπει να διεξάγονται 2 φορές το χρόνο, ενώ το 23,42%, τέσσερις φορές το χρόνο.

Η επικρατέστερη χρονική διάρκεια για τις προσφορές, σύμφωνα με τις απαντήσεις, είναι αυτή των 10 ημερών, (40,16%) και έπονται αυτή των 11 - 15 ημερών με 24,41% και αυτή των 16 - 30 ημερών με 14,17%.

Αδειοδότηση για υπαίθριο εμπόριο

Αναφορικά με τη χορήγηση αδειών στάσιμου και πλανόδιου υπαίθριου εμπορίου και λαϊκών αγορών σχεδόν το σύνολο των συμμετεχόντων (99,21%) θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρχουν προϋποθέσεις. Οι περισσότεροι από τους ερωτηθέντες (64,29%) συμφωνούν με την χορήγηση αδειών στάσιμου και πλανόδιου υπαίθριου εμπορίου, εμποροπανηγύρεων, κυριακάτικων αγορών, λιμενικών χώρων και λαϊκών αγορών στους αναξιοπαθούντες από οποιαδήποτε αιτία, το 58,73% με τους εμπόρους που έχουν κλείσει τις επιχειρήσεις τους ή έχουν αποδεδειγμένες οικονομικές δυσκολίες και το 42,86% με το επάγγελμα του πλανόδιου εμπόρου.

Η συντριπτική πλειοψηφία (81,10%) θεωρεί πως η άδεια θα πρέπει να χορηγείται από τον Δήμο και το 9,45% από την Περιφέρεια.

Σχεδόν το σύνολο των ερωτηθέντων (84,27%) πιστεύει ότι μικτά κλιμάκια με συμμετοχή και εκπροσώπων του τοπικού Εμπορικού Συλλόγου πρέπει να ασκούν τον έλεγχο, ενώ ακολουθεί με 37,01% η Ελληνική Αστυνομία και με 33,07% η Δημοτική Αστυνομία.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ