Σημαντικές προσπάθειες για τη μείωση και συγκράτηση των τιμών παρά τις συνεχείς αυξήσεις του ΦΠΑ έχει καταβάλει το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (προμηθευτές και σουπερ μάρκετ), όπως προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.
Προσπάθειες για τη μείωση και συγκράτηση των τιμών παρά τις συνεχείς αυξήσεις του ΦΠΑ έχει καταβάλει το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (προμηθευτές και σουπερ μάρκετ), όπως προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.
Η έρευνα βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και αφορά την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα για το 2010.
Σύμφωνα με αυτή, ο σταθμισμένος δείκτης τιμών προϊόντων λιανεμπορίου τροφίμων (1.038 κωδικοί, χωρίς τα οινοπνευματώδη) παρουσίασε μία μικρή αύξηση το 2010 σε ποσοστό 0,79%.
Όταν όμως υπολογιστεί η εξέλιξη των τιμών χωρίς τις αυξήσεις του ΦΠΑ, ο γενικός δείκτης παρουσιάζει μείωση -1,61% (σύγκριση Δεκεμβρίου 2010 με Ιανουαρίου 2010). Όπως εκτιμούν ειδικοί της αγοράς, αν συμπεριλαμβάνονταν και οι περιοδικές προσφορές-εκπτώσεις του λιανεμπορίου στην ανάλυση, τα τελικά αποτελέσματα που θα προέκυπταν θα ήταν σε επίπεδα 1-2% περίπου χαμηλότερα και επομένως η πραγματική μείωση τιμών το 2010 κυμαίνεται στο εύρος 2.5-3,5%.
Περαιτέρω ανάλυση των τιμών του παρατηρητηρίου δείχνει ότι παρακολουθώντας την εξέλιξη των τιμών αφού αφαιρεθούν οι αυξήσεις του ΦΠΑ, το 58% των προϊόντων μείωσαν την τιμή τους το 2010. Μεγάλης σημασίας είναι το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των προϊόντων (77%) είχε εξέλιξη τιμής χαμηλότερη από αυτή του πληθωρισμού που ήταν 4,79% το 2010.
Τα αποτελέσματα έχουν επίσης πτωτικές τάσεις όταν εξετάζονται σε κατηγορίες προϊόντων αντί για το σύνολο των κωδικών. Από τις 63 κατηγορίες που εξετάστηκαν με πάνω από 5 κωδικούς το 52% παρουσίασε μείωση της μέσης τιμής, ενώ στο 95% των κατηγοριών κινήθηκε σε επίπεδα μέσων τιμών χαμηλότερα του πληθωρισμού.
Παρακολουθώντας την εξέλιξη των μέσων τιμών αφαιρώντας τις αυξήσεις του ΦΠΑ το 79% των υποκατηγοριών παρουσίασε μείωση στην τιμή, ενώ ο αντίστοιχος δείκτης μέσων τιμών για το 2010 μειώθηκε κατά 3%.
Τα δεδομένα από την ανάλυση της διακύμανσης τιμών για τον Δεκέμβριο του 2010 (η μέση διαφορά μέγιστης-ελάχιστης τιμής είναι 59,35% στις κατηγορίες που αναλύονται) δείχνουν ότι ο καταναλωτής έχει πρόσβαση σε ένα μεγάλο εύρος τιμών στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, παρέχοντας μία σαφή ένδειξη για το επίπεδο του ανταγωνισμού στον συγκεκριμένο κλάδο.
Οι τιμές των προϊόντων δεν ακολούθησαν την ανοδική πορεία του πληθωρισμού στην εξεταζόμενη περίοδο, όπως επιβεβαιώνεται και από τις σχετικές αναλύσεις της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Ενδεικτικό είναι ότι ενώ ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή 2010 αυξήθηκε κατά 4,71% σε σχέση με το 2009, ο υποδείκτης «τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά» είχε τη μεγαλύτερη συγκράτηση και παρέμεινε στα ίδια επίπεδα αφού αυξήθηκε μόλις κατά 0,06%.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ