Ως το πρώτο καθοριστικό βήμα για το άνοιγμα του νότιου διαδρόμου διέλευσης του αζέρικου φυσικού αερίου πρός την Ευρώπη, χαρακτηρίζεται η συμφωνία ΔΕΠΑ-SOCAR που υπεγράφη κατά την επίσκεψη του Προέδρου της Δημοκρατίας στο Μπακού.
Ιδιαίτερα σημαντική θεωρείται από τους αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες η υπογραφή της συμφωνίας κατανόησης ανάμεσα στη ΔΕΠΑ και την αντίστοιχη εταιρεία φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν, SOCAR. Η συμφωνία, υπενθυμίζεται, υπεγράφη στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης του Προέδρου της Δημοκρατίας, Κάρολου Παπούλια, στο Μπακού http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=1952739 .
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο αγγλικό κείμενο της συμφωνίας, «πρόκειται για το πρώτο καθοριστικό βήμα για το άνοιγμα του νότιου διαδρόμου διέλευσης του αζέρικου φυσικού αερίου πρός την Ευρώπη».
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι δηλώσεις των Προέδρων Ελλάδος και Αζερμπαϊτζάν για τη συμφωνία αποτελούν απόδειξη της πολιτικής υποστήριξης των δύο κυβερνήσεων στο σχέδιο της κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού ITGI, που θα μεταφέρει το αζέρικο φυσικό αέριο στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.
Στις διεξοδικές συζητήσεις που είχαν στο Μπακού ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Ενεργείας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης, και οι αξιωματούχοι του Αζερμπαϊτζάν, κατέστη σαφές ότι η αζέρικη κυβέρνηση αναμένεται να πάρει τις τελικές αποφάσεις -εάν θα προτιμήσει δηλαδή να δώσει προτεραιότητα στην λειτουργία του αγωγού ΙTGI, έναντι του ανταγωνιστικού Ναμπούκο που παρουσιάζει αρκετά ακόμη λειτουργικά εμπόδια- μέχρι το τέλος του 2011.
Μία ακόμη ισχυρή ένδειξη αποτελεί το γεγονός ότι η Τουρκία -χώρα από την οποία διέρχονται οι αγωγοί- συμφώνησε να πωλεί απ' ευθείας φυσικό αέριο η αζερική SOCAR στην κοινοπραξία ΔΕΠΑ-EDISON και τη σχετική δέσμευση ανακοίνωσε στον κ. Μανιάτη ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας Γελντίζ, κατά την πρόσφατη συνάντηση τους σε διεθνές πετρελαϊκό φόρουμ στη Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας.
Εφ' όσον επιβεβαιωθούν τα παραπάνω, εκτιμάται αρμοδίως ότι «η Ελλάδα καθίσταται πύλη εισόδου αζέρικου αερίου στην Ευρώπη και παράγοντας ενεργειακής ασφαλείας για τη γηραιά ήπειρο».
Ενα επιπλέον πλεονέκτημα για την προώθηση του αγωγού ITGI κατά τους κυβερνητικούς αξιωματούχους είναι το γεγονός οτι η κατασκευή του αγωγού έχει προχωρήσει σημαντικά και κυρίως έχουν εγκριθεί οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων κατά τη διέλευση του από τον ελλαδικό χώρο.
Ταυτόχρονα έχει ληφθεί πρόνοια για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του, καθώς έχει εγκριθεί η ένταξή του στα έργα του ΕΣΠΑ, σε αντίθεση με τον Ναμπούκο όπου δεν έχουν προσδιοριστεί οι πηγές χρηματοδότησης, ούτε οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων έχουν προχωρήσει.
Στην τελευταία φάση των διαπραγματεύσεων η ελληνική πλευρά έχει ρίξει στο τραπέζι ένα ακόμη χαρτί, καθώς αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να κατασκευστούν κατά τη διαδρομή του ITGI από τον ελλαδικό χώρο και κάθετοι αγωγοί πρός τα Ανατολικά και Δυτικά Βαλκάνια και εν συνεχεία να επεκταθούν προς την Κεντρική Ευρώπη.
Την ίδια ώρα οι καθυστερήσεις στην κατασκευή του Ναμπούκο προβληματίζουν και ανησυχούν την αζέρικη πλευρά, αφού όσο περνάει ο χρόνος "χάνουν πελάτες και έσοδα", πολύ περισσότερο όταν η οικονομική κρίση ενισχύει την αβεβαιότητα στις διεθνείς αγορές.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ