Αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης το δεύτερο τρίμηνο του 2011 με ετήσιο μέσο ρυθμό 2,5% στις περισσότερες αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκτός από την Ελλάδα, Πορτογαλία και Ιρλανδία, καταγράφει το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταναλωτικής Δαπάνης της Visa Europe.
Αμετάβλητο παρέμεινε το επίπεδο καταναλωτικής δαπάνης στην Ελλάδα κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, έπειτα όμως από μια περίοδο σημαντικής μείωσής της, ως αποτέλεσμα της κρίσης.
Τα στοιχεία προέρχονται από το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταναλωτικής Δαπάνης της Visa Europe και είναι ενδεικτικό ότι στις περισσότερες αγορές της Ευρωπαϊκής Ενωσης καταγράφεται, το ίδιο διάστημα, σταθερή αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης, πλην της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας.
Ειδικότερα, στις χώρες της Ε.Ε. σημειώθηκε ετήσια αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης κατά 2,5%, ποσοστό ανόδου που καταγράφηκε και στο πρώτο τρίμηνο. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011, σημειώθηκε η υψηλότερη αύξηση καταναλωτικής δαπάνης σε διάστημα πέντε ετών, αλλά οι τελευταίες εξελίξεις σε επίπεδο Ε.Ε. ενδεχομένως συνεπάγονται λιγότερο θετικές προοπτικές για το υπόλοιπο του έτους.
Τα επίπεδα καταναλωτικής δαπάνης έχουν αυξηθεί για επτά συνεχή τρίμηνα, με την υψηλότερη αύξηση, κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2011, να σημειώνεται από τους καταναλωτές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης: διψήφια ποσοστά αύξησης καταγράφηκαν στη Λετονία (12,6%) και την Εσθονία (10,2%). Σημαντική αύξηση σημειώθηκε, επίσης, στη Δημοκρατία της Τσεχίας (8,9%), την Πολωνία (7%), τη Σλοβακία (6,6%) και τη Λιθουανία (6,5%).
Ανάμεσα στις μεγαλύτερες οικονομίες της Ε.Ε., η πιο μετριοπαθής αύξηση σημειώθηκε στη Γαλλία (2,6%) και τη Γερμανία (3,4%), ενώ στην Ισπανία σημειώθηκε αύξηση 4,3%, υψηλότερη απ' ό,τι αναμενόταν.
Στις «περιφερειακές» χώρες της Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένης της Πορτογαλίας και της Ιρλανδίας, παρατηρήθηκε μείωση της καταναλωτικής δαπάνης. Οσον αφορά στην Ελλάδα και ύστερα από μια χρονιά σημαντικής μείωσης, τα μέτρα λιτότητας συνέβαλαν στη συγκράτηση των επιπέδων δαπάνης.