Εκτακτη χρηματοδότηση σε τράπεζες για να αντισταθμιστούν παράγοντες που μείωσαν τη ρευστότητά τους, όπως η απόσυρση καταθέσεων του Δημοσίου παρείχε τον περασμένο Αύγουστο η Τράπεζα της Ελλάδος, όπως επιβεβαιώνει έγγραφό της που διαβιβάστηκε στη Βουλή. ΥΠΟΙΚ: Με παροχή εγγυήσεων η στήριξη.
Εκτακτη χρηματοδότηση σε τράπεζες για να αντισταθμιστούν παράγοντες που μείωσαν τη ρευστότητά τους, όπως η απόσυρση καταθέσεων του Δημοσίου παρείχε τον περασμένο Αύγουστο η Τράπεζα της Ελλάδος, όπως επιβεβαιώνει έγγραφό της που διαβιβάστηκε στη Βουλή.
Επικαλούμενη ωστόσο τις διατάξεις περί επαγγελματικού απορρήτου, η ΤτΕ δηλώνει ότι αδυνατεί να αποστείλει τα στοιχεία για τους αποδέκτες, το ύψος και τους όρους χρηματοδότησης.
Το έγγραφο της Τράπεζας της Ελλάδος διαβιβάστηκε στη Βουλή, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, προς απάντηση ερώτησης του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτη Λαφαζάνη.
Όπως αναφέρει συγκεκριμένα, «για την αποφυγή εσφαλμένων εντυπώσεων κρίνεται σκόπιμο να αναφερθεί, κατ΄ αρχήν, ότι με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο του Ευρωσυστήματος, η χορήγηση έκτακτης χρηματοδότησης προς ένα ή περισσότερα πιστωτικά ιδρύματα διενεργείται κατά κανόνα από τις επί μέρους Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος. Η χορήγηση έκτακτης χρηματοδότησης πραγματοποιείται για να αντιμετωπισθούν προσωρινά προβλήματα ρευστότητας. Τέτοιου είδους στήριξη παρέχεται από τις εθνικές κεντρικές τράπεζες του Ευρωσυστήματος σε φερέγγυα πιστωτικά ιδρύματα, έναντι ενεχύρου, με την έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας».
Επισημαίνεται ακόμη ότι από την έναρξη της δημοσιονομικής κρίσης, η Τράπεζα της Ελλάδος παρέχει ρευστότητα στο τραπεζικό σύστημα και τον Αύγουστο παρείχε επίσης έκτακτη χρηματοδότηση.
Σύμφωνα με το έγγραφο, η χρηματοδότηση αυτή «παρασχέθηκε για να αντισταθμιστούν οι παράγοντες που μειώνουν τη ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος στις παρούσες συνθήκες δυσλειτουργίας των αγορών, συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης απόσυρσης καταθέσεων του Δημοσίου».
Στην ερώτηση του ο κ. Λαφαζάνης, ζητούσε, μεταξύ άλλων, να ενημερωθεί αν και γιατί η ΤτΕ ενεργοποίησε τον έκτακτο μηχανισμό χρηματοδότησης (ELA) και ακόμη ποιες συγκεκριμένα τράπεζες επωφελήθηκαν, με ποια συγκεκριμένα ποσά και με ποιους ακριβώς όρους. Στην απάντηση της η ΤτΕ αναφέρει ότι "η πληροφόρηση αυτή δεν μπορεί να παρασχεθεί λόγω των διατάξεων περί επαγγελματικού απορρήτου (άρθρο 60 του Νόμου 3601/2007)".
Κατά την ΤτΕ «η παροχή ρευστότητας, στο πλαίσιο των μέτρων στήριξης του Ν. 3723/2008, και ιδίως η παροχή εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου, συνετέλεσε αποφασιστικά στην αποτροπή της επιδείνωσης της ύφεσης στην ελληνική οικονομία», καθώς χωρίς τα μέτρα στήριξης οι τράπεζες θα αναγκάζονταν να επισπεύδουν την είσπραξη απαιτήσεων, να περικόπτουν την ανακύκλωση δανείων, να περιορίζουν τις ρυθμίσεις δανειακών συμβάσεων που διευκολύνουν την αποπληρωμή και να απορρίπτουν αιτήσεις δανειοδότησης φερέγγυων πελατών. «Τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας της οικονομίας απέτρεψαν τον κίνδυνο διαμόρφωσης συνθηκών απόλυτης πιστωτικής ασφυξίας», επισημαίνει.
Όπως μάλιστα ενημερώνει η ΤτΕ, «το μεγαλύτερο μέρος της παροχής ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα αφορά εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου έναντι των οποίων εισπράττει προμήθεια. Επίσης προμήθεια εισπράττεται και με την αγορά ειδικών τίτλων του Δημοσίου».
Σε ερώτηση του βουλευτή αν θα συνεχιστεί η στήριξη ιδιωτικών τραπεζών με δημόσιο χρήμα, απαντά και ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος.
«Οι ελληνικές τράπεζες, παρά το συνετό και συντηρητικό προφίλ τους αντιμετώπισαν με υστέρηση προβλήματα ρευστότητας εξαιτίας της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης. Για το λόγο αυτό η ελληνική κυβέρνηση σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή υλοποιεί, από τις αρχές του 2009 Προγράμματα Ενίσχυσης της Ρευστότητας της οικονομίας», υπενθυμίζει ο υπουργός.
Διευκρινίζει πάντως ότι η στήριξη των Τραπεζών δεν γίνεται με δημόσιο χρήμα, αλλά με παροχή ενισχύσεων. «Η μορφή των ενισχύσεων αυτών και στους τρεις πυλώνες (προνομιούχες μετοχές από τον πρώτο πυλώνα κεφαλαιακής ενίσχυσης) και (εγγυήσεις και ομόλογα από τον 2ο και 3ο πυλώνα υπό την μορφή εγγυήσεων), όπως προβλέπονται στο νόμο 3723/2008, δεν απαιτούν την εκταμίευση σε μετρητά από τη Ελληνικό Δημόσιο», επισημαίνει.
Διαβεβαιώνει τέλος ότι το κράτος τις ενισχύσεις αυτές «τις διέθεσε για την αύξηση της ρευστότητας των πιστωτικών ιδρυμάτων, χωρίς να επηρεαστεί με οποιοδήποτε τρόπο η ταμειακή θέση του κράτους».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ