Την προκήρυξη ειδικού προγράμματος για τον εκσυγχρονισμό των οδικών μεταφορών προανήγγειλε το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος έχει καθοριστεί στα 30 εκατ. ευρώ.
Την προκήρυξη ειδικού προγράμματος για τον εκσυγχρονισμό των οδικών μεταφορών προανήγγειλε το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
Ειδικότερα, μέσω της δράσης «Εκσυγχρονισμός Χερσαίων Εμπορευματικών Οδικών Μεταφορών» που εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα (ΕΠΑΕ) θα χρηματοδοτηθούν έργα ύψους από 30.000 έως και 180.000 ευρώ που θα αποσκοπούν στην ενίσχυση των επιχειρήσεων του τομέα, ώστε να αντεπεξέλθουν στις συνθήκες οικονομικής κρίσης, καθώς και στο μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος έχει καθοριστεί στα 30 εκατ. ευρώ, ενώ το ύψος της επιδότησης υπό προϋποθέσεις και ειδικώς για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις μπορεί να ανέλθει έως και το 70% της επιλέξιμης επένδυσης.
Σημειώνεται ότι ο επιλέξιμος προϋπολογισμός στην περίπτωση που περιλαμβάνει και την αγορά σύγχρονων οχημάτων είναι δυνατόν να ξεπεράσει τις 180.000 ευρώ. Οι αιτήσεις για την υπαγωγή των ενδιαφερομένων στο πρόγραμμα θα υποβάλλονται από τις 20/2/2012 έως τις 20/3/2012.
Κατηγορίες εταιρειών
Επιλέξιμες προς χρηματοδότηση θεωρούνται οι ακόλουθες κατηγορίες επιχειρήσεων:
Α) Υφιστάμενες Μεσαίες, Μικρές και Πολύ Μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό χώρο στους τομείς των αμιγώς χερσαίων εμπορευματικών οδικών μεταφορών (διεθνών και μη) και οι οποίες ταξινομούνται στον επιλέξιμο κλάδο (ΚΑΔ) του προγράμματος «49.4 Οδικές μεταφορές εμπορευμάτων και υπηρεσίες μετακόμισης» (Παράρτημα VII) και έχουν αρχίσει τη δραστηριότητά τους το αργότερο μέχρι την 30/9/2010 λειτουργούν αδιαλείπτως από τότε και οι οποίες έχουν νομική μορφή όπως ορίζεται από το Αρθρο 2 παράγραφος 7α, και 7β του Ν. 3887/2010.
Απευθύνεται σε επιχειρήσεις που:
* Δραστηριοποιούνται στον τομέα των αμιγώς χερσαίων εμπορευματικών οδικών μεταφορών (διεθνών και εθνικών) και δραστηριοποιούνται στο πλαίσιο του Ν. 3887/10 και των τροποποιήσεων αυτού.
* Απασχολούν έως 250 εργαζομένους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ ή το ύψος του ετήσιου ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 43 εκατ. ευρώ.
* Λειτουργούν νόμιμα, διατηρώντας σε ισχύ όλες τις προβλεπόμενες από το νόμο άδειες λειτουργίας.
Β) Νέες, νεοσύστατες και υπό σύσταση Μικρές Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις και μεσαίες (start-up επιχειρήσεις).
• Ως νέες επιχειρήσεις θεωρούνται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό χώρο στους τομείς των αμιγώς χερσαίων εμπορευματικών οδικών μεταφορών (διεθνών και μη) και οι οποίες ταξινομούνται στον επιλέξιμο κλάδο (ΚΑΔ) του προγράμματος «49.4 Οδικές μεταφορές εμπορευμάτων και υπηρεσίες μετακόμισης» (Παράρτημα VII) έχουν αρχίσει τη δραστηριότητα τους μετά τις 30/9/2010 και μέχρι την ημερομηνία προκήρυξης του προγράμματος και λειτουργούν αδιαλείπτως από τότε. Για αυτές τις εταιρείες που ιδρύθηκαν ή θα ιδρυθούν μετά την εφαρμογή του Ν. 3887 (30/9/2010) επιλέξιμες θεωρούνται οι εταιρείες με νομική μορφή Α.Ε., ΕΠΕ.
* Υπό σύσταση επιχειρήσεις. Δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα έχουν φυσικά πρόσωπα τα οποία έχουν κλείσει το 18ο έτος της ηλικίας τους κατά την ημερομηνία υποβολής επενδυτικής πρότασης, τα οποία επιθυμούν να ιδρύσουν πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στους τομείς των αμιγώς χερσαίων εμπορευματικών οδικών μεταφορών. Η απαίτηση αυτή αφορά στο σύνολο των εταίρων ή μετόχων. Οι επιχειρήσεις αυτές θα συσταθούν μετά την ημερομηνία προκήρυξης του προγράμματος και δραστηριοποιούνται στον επιλέξιμο κλάδο (ΚΑΔ) του προγράμματος «49.4 Οδικές μεταφορές εμπορευμάτων και υπηρεσίες μετακόμισης» (Παράρτημα VII).
Βασική προϋπόθεση είναι ότι τα φυσικά πρόσωπα θα συστήσουν εταιρεία Α.Ε. ή ΕΠΕ πριν από την πρώτη εκταμίευση της αναλογούσας επιχορήγησης.
* Νεοσύστατες επιχειρήσεις. Για τις ανάγκες του προγράμματος νεοσύστατες επιχειρήσεις θεωρούνται αυτές που είναι υπό σύσταση, καθώς και αυτές που έχουν ιδρυθεί, αλλά δεν έχουν κλείσει μια διαχειριστική χρήση μέχρι την ημερομηνία προκήρυξης του προγράμματος.
Προϋποθέσεις για τη δυνατότητα χρηματοδότησης
Επιλέξιμες προς χρηματοδότηση θεωρούνται οι υφιστάμενες, οι νέες και υπό σύσταση (start up) επιχειρήσεις, για τις οποίες συντρέχουν αθροιστικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:
1. Εχουν δραστηριότητα ή επιθυμούν να αναπτύξουν δραστηριότητα, η οποία ταξινομείται στον επιλέξιμο κλάδο (ΚΑΔ) του προγράμματος «49.4 Οδικές μεταφορές εμπορευμάτων και υπηρεσίες μετακόμισης» (Παράρτημα VII).
2. Εχουν καταστατική έδρα στην Ελλάδα και ασκούν Εθνική ή/και Διεθνή δραστηριότητα.
3. Πληρούν τις απαιτήσεις του Ν. 3887/2010 και των σχετικών τροποποιήσεων αυτού.
4. Επιλέξιμες επιχειρήσεις θεωρούνται όλοι οι τύποι πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων κατά τη σύσταση της επιτροπής 2003/361/Ε.Κ. και όπως προσαρμόστηκε με το Παράρτημα Ι του Κανονισμού 800/2008, οι οποίες απασχολούν λιγότερους από 250 εργαζόμενους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ ή το σύνολο του ισολογισμού δεν υπερβαίνει τα 43 εκατ. Ευρώ (για δύο συνεχόμενες χρήσεις).
5. Η επιχείρηση πρέπει να μη βρίσκεται υπό πτώχευση, εκκαθάριση ή αναγκαστική διαχείριση, να μην εκκρεμεί σε βάρος της ανάκτηση ενίσχυσης.
6. Η επιχείρηση να μην είναι προβληματική σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 παρ. 1 σημεία 9, 10 και 11 των Κατευθυντήριων Γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2004/C/244/02.
7. Οι νέες επιχειρήσεις, καθώς και οι υπό σύσταση επιχειρήσεις θα πρέπει να προσκομίσουν την άδεια λειτουργίας κατά την αποπληρωμή του έργου.
8. Οι επιχειρήσεις πρέπει να λειτουργούν νόμιμα, δηλαδή να έχουν την κατά περίπτωση εν ισχύι άδεια λειτουργίας (ή βεβαίωση από την αρμόδια υπηρεσία ότι έχει υποβληθεί πλήρης φάκελος για την ανανέωσή της).
9. Ο αιτούμενος προϋπολογισμός και οι κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών του επιχειρηματικού σχεδίου πρέπει να συμφωνούν με τα οριζόμενα στον οδηγό εφαρμογής του προγράμματος.
10. Οι δαπάνες του προτεινόμενου έργου δεν έχουν χρηματοδοτηθεί και δεν έχουν ενταχθεί σε άλλο πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους.
11. Η έναρξη του επενδυτικού σχεδίου δεν έχει γίνει πριν από την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της πρότασης (δηλαδή ανάληψη νομικών δεσμεύσεων, παραγγελίες με προκαταβολή, έκδοση τιμολογίων, δελτίων αποστολής, συμβάσεις κ.λπ.) για τις δαπάνες που θα υλοποιηθούν με βάση το Γενικό Απαλλακτικό Κανονισμό (Ε.Κ.) αριθμ. 800/2008 της Επιτροπής της 6ης Αυγούστου 2008 (άρθρα 14, 19 και 40).
12. Η επιχείρηση διαθέτει ή δεσμεύεται να μεριμνήσει για τις κατάλληλες υποδομές για την ελαχιστοποίηση των εμποδίων πρόσβασης ατόμων με αναπηρία, όπου αυτό είναι απαραίτητο και αναγκαίο. Ως υποδομές νοούνται τόσο οι κτιριακές υποδομές όσο και οι ηλεκτρονικές εφαρμογές που απευθύνονται στο πελατειακό κοινό.
13. Η υπό σύσταση επιχείρηση σε κάθε περίπτωση θα πρέπει το αργότερο μέχρι την εκταμίευση της πρώτης δόσης της ενίσχυσης να πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
- Να ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα (αποκλείονται δηλαδή τα πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα π.χ. σωματεία, σύλλογοι, ΟΤΑ κ.ά.).
- Να μη βρίσκεται υπό πτώχευση, εκκαθάριση ή αναγκαστική διαχείριση, να μην αποτελεί προβληματική επιχείρηση, να μην εκκρεμεί σε βάρος της ανάκτηση ενίσχυσης.
- Να τηρεί βιβλία Β' ή Γ' κατηγορίας του ΚΒΣ, να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερη.
- Να έχει καταστατική έδρα στην Ελλάδα.
- Να είναι εγγεγραμμένη στο αρμόδιο επιμελητήριο.
Επιλέξιμες ενέργειες προς επιδότηση
Για τις ανάγκες του προγράμματος για τον εκσυγχρονισμό των οδικών μεταφορών, το οποίο προανήγγειλε το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας επιλέξιμες προς χρηματοδότηση είναι, μεταξύ άλλων, οι παρακάτω ενέργειες:
1. Κτιριακές εργασίες (ανέγερση / διαμόρφωση) συνεργείων, χώρων στάθμευσης, αποθήκευσης και συντήρησης
2. Επενδύσεις σε πάγια:
* Μετασκευή - διασκευή και αγορά φορτηγών αυτοκινήτων.
* Εξοπλισμός φόρτωσης - εκφόρτωσης, ράφια κ.λπ.
* Εξοπλισμός συνεργείου συντήρησης και επισκευής οχημάτων.
* Εξοπλισμός πρατηρίου υγρών καυσίμων (επιλέξιμη για αποκλειστική και μόνο χρήση των οχημάτων της επιχείρησης).
3. Αγορά αγοράς οικοπέδου.
4. Δαπάνες για ΑΠΕ και προμήθεια εξοπλισμού εξοικονόμησης ενέργειας.
5. Αγορά τεχνογνωσίας, λογισμικό, πληροφοριακά συστήματα κ.λπ.
6. Δαπάνες για τη μετεγκατάσταση υφιστάμενων επιχειρήσεων σε ΒΙ.ΠΕ., Βιοτεχνικά Πάρκα - Ενοικίαση οικοπέδου σε περιοχή εκτός ΒΙΠΕ για περίοδο ενός έτους.
7. Αϋλες δαπάνες.
* Δαπάνες εκπαίδευσης και πιστοποίησης.
* Δαπάνες συμμετοχής σε εκθέσεις.
* Δαπάνες συμβούλων και συμβουλευτικών υπηρεσιών.